Gå til innhold

kalkulering av oppdrag "hos deg"


Anbefalte innlegg

Hvordan kalkulerer dere når dere drar avgårde/ut av studio på oppdrag?

 

Tidene jeg har satt opp i forslaget er basert på at jeg har eget studio som alltid står klart til bruk.

Dette "studioet" består av 3 proffe blitser, 2 kontinuerlige lyskilder, bakgrunnsoppheng, alt med tilhørende kabler, lysformere, stativer etc. etc. etc. osv... Men ikke alt skal med til hvert oppdrag da...

 

 

1 time til nedrigg av nødvendig utstyr

1 time til oppmøte/hilse på, informasjon og gjennomgang, samt opprigg og klargjøring av utstyr på stedet

1 time til nedrigg på stedet, takke for meg, samt opprigg i studio ved tilbakekomst

 

Hva med selve reisen?

Selv kalkulerer jeg timepris på kjøretid + km pris på kjørelengde.

Går oppdraget ut over 6 timer totalt legger jeg til en evt. diett-sats etter avtale...

 

På de få oppdragene jeg har hatt til nå har dette fungert fint, men er nyskjerrig på hvordan andre gjør denne delen av jobben? Er jeg for ivrig, eller mangler jeg kansje noe?

 

Hadde vert fint med noen synspunkter her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også betale for å sette opp utstyret ved hjemkomst, dvs. belastes for neste kunde sitt oppsett.

Hvis du har to ambulerende jobber rett etter hverandre og rigger opp studioet i mellomtiden er det teoretisk dårlig logistikk som du belaster kundene dine for.

 

Men hvis du normalt ikke påtar deg annet oppdrag en studiofotografering vil det påføre det endel ekstraarbeid som du burde ta betalt for, så det er en oppveiing om du kanskje burde ha to oppsett et stasjonert og et mobilt hvis du påtar deg ambulerende oppdrag relativt ofte?

Lenke til kommentar

Virker rart hvis kunden skal betale for 1 time nedrigg av utstyret, det er teknisk sett ditt problem at det ikke står klart...

 

Det går ut av min tid uansett når utstyret klargjøres for en spesifikk jobb utenfor studioet. Om det skjer rett i forkant, eller kvelden i forkant, så bruker jeg tid til det. Samme gjelder tilbakesetting av utstyret.

Selv om det ikke nevnes hos andre fotografer, så vil jeg anta at det nettopp er derfor det koster mer å leie en fotograf hjem til seg, eller ut på et sted, enn å komme direkte til studioet deres...

 

Det er vel naturlig å ta betalt for den tiden som går med til arbeidet/oppdraget? Eller forventes det at man skal jobbe et par timer gratis?

 

Også betale for å sette opp utstyret ved hjemkomst, dvs. belastes for neste kunde sitt oppsett.

Hvis du har to ambulerende jobber rett etter hverandre og rigger opp studioet i mellomtiden er det teoretisk dårlig logistikk som du belaster kundene dine for.

 

Men hvis du normalt ikke påtar deg annet oppdrag en studiofotografering vil det påføre det endel ekstraarbeid som du burde ta betalt for, så det er en oppveiing om du kanskje burde ha to oppsett et stasjonert og et mobilt hvis du påtar deg ambulerende oppdrag relativt ofte?

 

Å sette tilbake utstyr i studioet ved tilbakekomst går også ut av min tid i forbindelse med å ta oppdraget utenfor studio i utgangspunktet. 

 

Er det vanlig å ikke ta seg betalt for tiden man bruker utover selve fotograferingen, og arbeidet rundt bildene?

 

Det er helt klart ikke nødvendig å sette opp studioet igjen hvis neste oppdrag allerede er booket, studio ikke er booket i mellomtiden, og neste oppdrag er rett rundt hjørnet. Men det er en logistikk som tilpasses etter behov. 

 

Å investere i mere utstyr for akkurat dette er ikke aktuelt da det ikke er ofte med oppdrag utenfor studioet.

Uansett må utstyres pakkes inn og ut av bilen for hver gang...

Lenke til kommentar

Virker rart hvis kunden skal betale for 1 time nedrigg av utstyret, det er teknisk sett ditt problem at det ikke står klart...

 

Jeg driver i en helt annen bransje, men i de tilfellene jeg må rigge eller ordne noe før jeg reiser er det selvsagt at kunden betaler for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som tow i innegget over er jeg i en annen bransje, men prinsippet blir det samme. Dvs. at du uansett må prise slik at du får en fornuftig fortjeneste fra oppdraget.

 

Hvis du har eget studio hvor du normalt jobber og en kunde insisterer på at du skal gjøre jobben et annet sted må du enten operere med en høyere timepris eller fakturere reise/riggingstid (hvis du bruker timepris) for slike oppdrag.

 

En annen måte å gjøre det på er pakkepriser for ulike typer oppdrag hvis du ikke bruker timer for fakturering.

 

Det er selvsagt mulig å gjøre unntak/redusere fortjeneste på enkelte oppdrag hvis du har en egeninteresse av et oppdrag som vil kreve ekstra tid, men slikt må være unntaket og ikke det normale hvis du skal leve av inntektene.

Lenke til kommentar

 

Virker rart hvis kunden skal betale for 1 time nedrigg av utstyret, det er teknisk sett ditt problem at det ikke står klart...

 

Jeg driver i en helt annen bransje, men i de tilfellene jeg må rigge eller ordne noe før jeg reiser er det selvsagt at kunden betaler for det. 

 

Det syns jeg også virker mest fornuftig. At kunde betaler for de tidsmessige kostnadene rundt oppdraget.

I min bransje er det gjerne slik at kunder i de aller fleste tilfeller står kan velge om de ønsker oppdraget utført i, eller utenfor, studio. unntak er stort sett bedriftskunder som skal ha portrettfoto av sine ansatte. De trenger gjerne en fotograf hos seg da det ikke er lønnsomt å sende en og en ansatt til et studio. Og frem til nå har jeg aldri fått noe spørsmål til kostnadene rundt nedrigg/opprigg...

 

 

Som tow i innegget over er jeg i en annen bransje, men prinsippet blir det samme. Dvs. at du uansett må prise slik at du får en fornuftig fortjeneste fra oppdraget.

 

Hvis du har eget studio hvor du normalt jobber og en kunde insisterer på at du skal gjøre jobben et annet sted må du enten operere med en høyere timepris eller fakturere reise/riggingstid (hvis du bruker timepris) for slike oppdrag.

 

En annen måte å gjøre det på er pakkepriser for ulike typer oppdrag hvis du ikke bruker timer for fakturering.

 

Det er selvsagt mulig å gjøre unntak/redusere fortjeneste på enkelte oppdrag hvis du har en egeninteresse av et oppdrag som vil kreve ekstra tid, men slikt må være unntaket og ikke det normale hvis du skal leve av inntektene.

Jeg jobber også med webutvikling i firmaet mitt, og der går alt arbeid på timer. Så det falt meg mest naturlig å sette en fast timespris på fotodelen, og jobbe ut ifra den. Så pakkepris har jeg ikke jobbet med ut over å gange antatt timer med timesatsen (kjøretid har en noe noe lavere timepris. Samme som jeg ellers har i firmaet.).

Hvert oppdrag er forskjellig, og avtalevilkårene tilpasses helt klart etter behov.

Men jeg syns det er viktig å ha en "fasit", eller et klart utgangspunkt, å forholde meg til. Jeg mener også det blir lettere for alle parter. Og ikke minst syns jeg det er viktig at oppdragsgiver er kjent med arbeidet som ligger bak kostnadene.

Lenke til kommentar

 

.... Og ikke minst syns jeg det er viktig at oppdragsgiver er kjent med arbeidet som ligger bak kostnadene.

 

Det er jeg enig i, personlig liker jeg å se rimelig detaljnivå på faktura, men er det en type oppdrag du gjør mye av kan likevel en pakkepris være greit for å slippe å finregne på det hver gang.

 

Tok forøvrig en tur innom hjemmesiden som du linker til og det var en liten feil der med IE11 i feltet der telefonnummer vises. IE11 er jo ikke akkurat hot, og Ok i andre browsere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...