Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Her kommer litt nit picking...

 

"1920*1080" på en 5,5"-skjerm tilsvarer ikke "403" punkter per tomme.

"1920*1080" på en 5,5"-skjerm tilsvarer "400,528576378599693785273880408156492026814725606906178330464992" punkter per tomme.

 

Om det absolutt skal rundes av så blir det "401" punkter per tomme, ikke "403" punkter per tomme, matematisk sett.

Alternativt så blir det "400" punkter per tomme, for at skjermen skal virke litt større(...på papiret...), men det blir ikke matematisk korrekt.

 

Takk! Rettet feilen nå :-)

 

–Torstein

Lenke til kommentar

La oss gå tilbake til artikkelens tema og snakke litt om telefonen. Knirker telefonen etter en tids bruk, som f.eks moto g4 plus gjør? Jeg har en sånn en og den har gikt.

 

Telefonen virker solid bygget, men på side 2 påpeker vi et par småting vi merket byggekvalitetsmessig under resten. Telefonen knirker ikke under vanlig bruk, dog.

 

–Torstein

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne fra gearbest.com, noe som gjør denne en del billigere. Jeg gikk først på nettsiden og skulle bestille, så sto det at jeg kunne bestille via app for å få 30% rabatt, så fikk denne mobilen til 1400kr, noe som er et kupp spør du meg. Har dog ikke mottatt mobilen enda, men ut fra tilbakemeldinger så får folk produktene sine, selv om kundeservice sikkert er noe herk om det skulle være noe galt med telefonen.

 

Nja du får håpe alt går bra. Jeg bestilte en mobil derfra dom de plutdelig ikke hadde på lager lenger. De prøvde å nekte meg å få pengene tilbake og si jeg kunne få beløpet jeg betalte for mobil refundert til gearbest kontoen min. Så ja, du får håpe du får den uten tull.

Lenke til kommentar

Skal denne siden nå bli like dritt som itavisen og dra inn apple i hver eneste overskrift? Må være flaut å ha dette som jobb-instruks.

 

Hei! Send meg gjerne en mail på [email protected] og utdyp hva du mener. Grunnen til at iPhone trekkes frem her er tredelt:

 

1) Mi A1 ligner veldig mye på iPhone 7 Plus designmessig.

 

2) Telefonen har et dobbelt kameraoppsett som ligner veldig på Apples rent funksjonsmessig

 

3) Folk kjenner til iPhone-merkevaren, og vil dermed lettere fatte interesse for en mobil de kanskje ellers ville latt være å lese om.

 

For øvrig: Vi forsøker å unngå såkalt «clickbait», som strengt tatt kun foregår når overskriften ikke har noe som helst med produktet/saken vi omtaler å gjøre. Her mener vi altså at det faktisk hadde en relevans, fordi Mi A1 relaterer seg sterkt den veien (til tross for Android).

 

– Torstein

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte denne fra gearbest.com, noe som gjør denne en del billigere. Jeg gikk først på nettsiden og skulle bestille, så sto det at jeg kunne bestille via app for å få 30% rabatt, så fikk denne mobilen til 1400kr, noe som er et kupp spør du meg. Har dog ikke mottatt mobilen enda, men ut fra tilbakemeldinger så får folk produktene sine, selv om kundeservice sikkert er noe herk om det skulle være noe galt med telefonen.

 

Hva med mva?

Med MVA blir det vel 1700 og noe tenker jeg.

Hei!

 

Å kjøpe telefoner fra sider som Gearbest kan ofte være en felle fordi de gjerne mangler 4G-båndene vi benytter her til lands. Husk å sjekke dette før et kjøp! En annen ting: du får ingen garanti når du kjøper utenfor Norge. Bare en liten påminnelse :-)

 

– Torstein

Lenke til kommentar

Takk for dagens absolutt beste overskrift!

 

Den gjorde lysten på å besøke tek.no enda litt mindre.

 

Hei!

 

Jeg har registrert at det er mange som ikke liker valget vårt av overskrift i denne saken, og tar det til etterretning. Samtidig er det en kjennsgjerning at denne telefonen i større grad enn de fleste andre relaterer seg til iPhone-serien både funksjons- og designmessig, og iPhone er en såpass kjent markedsstandard at det vanskelig kan la seg gjøre å ikke sammenligne den veien.

 

Men send meg gjerne en mail på [email protected] om du har forslag til hvordan vi kan forbedre oss i fremtiden!

 

– Torstein

Lenke til kommentar

Det er tull å bruke iPhone i overskriften så lenge den ikke kjører IOS. Android telefoner er ikke og vil aldri bli iPhone....

 

Hei!

 

Det er heller ikke poenget med overskriften. Poenget er at Mi A1 design- og funksjonsmessig legger seg tett opp til Apples telefon, mye sterkere enn mange konkurrenter.

 

Men send meg gjerne en mail på [email protected] og utdyp hva du mener vi kan forbedre oss på i fremtiden :-)

 

– Torstein

Lenke til kommentar

 

Vil den fungere med 4g i Norge? Regner med at OS ikke vil være på norsk, men vil det være noe problem å skrive æ,ø,å?

 

Hei! Ettersom dette er en internasjonal modell i regi av Google, er det i praksis ingen forskjell på denne og en hvilken som helst annen mobil kjøpt i Norge. OS og tastatur er helnorsk.

 

– Torstein

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

HTC10:

post-137340-0-25948100-1509545185_thumb.jpg

Iphone 7:

post-137340-0-17776100-1509545194_thumb.jpg

 

Xiaomi Mi A1:

post-137340-0-13511800-1509545301_thumb.jpg

 

 

Likheten er at de alle er telefoner. Apple stjeler fra HTC, HTC stjeler fra Apple og Xiaomi stjeler fra alle. Passe lei av sammenligningene med iphone da Apple veldig skjeldent er orginale.

 

Hei!

 

Hadde iPhone-bildet ditt faktisk vist baksiden av iPhone (7 Plus), ville vi sett at sammenligningen er svært mye mer gyldig for Mi A1 og den enn for Mi A1 og HTC 10.

 

Sammenligningene vil neppe stoppe, all den tid det er et nyttig referansegrunnlag og Apple er en kjent merkevare. Mobiltester ville vært relativt meningsløse om det ikke var for sammenligning mot andre modeller :-)

 

 

– Torstein

Lenke til kommentar

 

HTC10:

attachicon.gifhtc10.jpg

Iphone 7:

attachicon.gifiphone 7.jpg

 

Xiaomi Mi A1:

attachicon.gifxiaomi-mi-a1-2.jpg

 

 

Likheten er at de alle er telefoner. Apple stjeler fra HTC, HTC stjeler fra Apple og Xiaomi stjeler fra alle. Passe lei av sammenligningene med iphone da Apple veldig skjeldent er orginale.

Hei!

 

Hadde iPhone-bildet ditt faktisk vist baksiden av iPhone (7 Plus), ville vi sett at sammenligningen er svært mye mer gyldig for Mi A1 og den enn for Mi A1 og HTC 10.

 

Sammenligningene vil neppe stoppe, all den tid det er et nyttig referansegrunnlag og Apple er en kjent merkevare. Mobiltester ville vært relativt meningsløse om det ikke var for sammenligning mot andre modeller :-)

 

 

– Torstein

 

 

Det er godt mulig at den er likere iphone 7 enn noen andre modeller og at sammenligningen i dette tilfellet er fullstendig legitimt. Det blir dog sammenlignet med Apple produkter i alle sammenhenger som om de er målestokken for alle produkter. Derfor fremstår hver enkelt sammenligning til Iphone/Macbook osv som en måte å få Apple inn i hver artikkel som skrives per dags dato. Selv om dere kanskje er nøytrale fremstår det ikke slik utad.

 

Jeg har en utfordring til dere: Skriv artikler i en hel uke uten å referere til Apple utenom der det faktisk er relevant. Dere vil få mer fornøyde lesere og dere fremstår også mer nøytrale.

 

Jeg er for så vidt enig i at det må sammenlignes med andre modeller for at mobiltester skal ha noen relevans, men det er påfallene hvor mye dere refererer til Iphone. Jeg vet det er den mest solgte telefonen (per modell), men det er på langt nær det mest utbredte telefonmerket.

 

 

EDIT: Glemte å svare på siste poenget ditt.

Endret av Judgement
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

HTC10:

attachicon.gifhtc10.jpg

Iphone 7:

attachicon.gifiphone 7.jpg

 

Xiaomi Mi A1:

attachicon.gifxiaomi-mi-a1-2.jpg

 

 

Likheten er at de alle er telefoner. Apple stjeler fra HTC, HTC stjeler fra Apple og Xiaomi stjeler fra alle. Passe lei av sammenligningene med iphone da Apple veldig skjeldent er orginale.

Hei!

 

Hadde iPhone-bildet ditt faktisk vist baksiden av iPhone (7 Plus), ville vi sett at sammenligningen er svært mye mer gyldig for Mi A1 og den enn for Mi A1 og HTC 10.

 

Sammenligningene vil neppe stoppe, all den tid det er et nyttig referansegrunnlag og Apple er en kjent merkevare. Mobiltester ville vært relativt meningsløse om det ikke var for sammenligning mot andre modeller :-)

 

 

– Torstein

 

 

Det er godt mulig at den er likere iphone 7 enn noen andre modeller og at sammenligningen i dette tilfellet er fullstendig legitimt. Det blir dog sammenlignet med Apple produkter i alle sammenhenger som om de er målestokken for alle produkter. Derfor fremstår hver enkelt sammenligning til Iphone/Macbook osv som en måte å få Apple inn i hver artikkel som skrives per dags dato. Selv om dere kanskje er nøytrale fremstår det ikke slik utad.

 

Jeg har en utfordring til dere: Skriv artikler i en hel uke uten å referere til Apple utenom der det faktisk er relevant. Dere vil få mer fornøyde lesere og dere fremstår også mer nøytrale.

 

Jeg er for så vidt enig i at det må sammenlignes med andre modeller for at mobiltester skal ha noen relevans, men det er påfallene hvor mye dere refererer til Iphone. Jeg vet det er den mest solgte telefonen (per modell), men det er på langt nær det mest utbredte telefonmerket.

 

 

EDIT: Glemte å svare på siste poenget ditt.

Takk for fint tilsvar!

 

Enig i i mye av det du skriver, og det er klart: også for oss som jobber med dette er det litt kjedelig etterhvert å referere tilbake til samme produkt om og om igjen. Du har også rett i at Apple ikke er det mest utbredte mobilmerket om vi ser på verdensbasis, men her i Norge er det hevet over enhver tvil at iPhone har en helt ekstremt stor markedsandel. Det synes på salgslistene, og har gjort det i mange år nå.

 

All den tid vi ikke skriver for et internasjonalt publikum, må vi derfor ta hensyn til dette og bruke en målestokk mange kjenner til. Vi har ingen bias mot Apple eller noen andre, og for å understreke det: undertegnede ville aldri valgt en iPhone som hovedtelefon. Andre i redaksjonen, derimot, ville hatt vanskelig for å velge Android.

 

Vi sammenligner forresten også mye med Samsung, i for eksempel testen vår av Moto G5 Plus: https://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g5-plus/382539

 

Til slutt: hadde en annen produsent hatt så sterk merkevare og tilstedeværelse i Norge som Apple har, ville vi nok sammenlignet i mye større grad den veien. Det gjelder uavhengig av merke og skribent.

 

– Torstein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...