Gå til innhold

– Vi har flere motforestillinger mot Statoils planer


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

På den tida kjøpte norske reiarlag billige utrangerte seglskuter i stor stil, for å utnytte dei nokre få år til. Norske sjømenn fekk veldig dårleg betalt samanlikna med sjøfolk frå andre land, so det kunne løne seg å drive dei gamle trege holkane vidare under norsk flagg. Dei gjekk gjerne med trelast frå Noreg til Storbritannia.
Jeg liker debatt i forum som dette, men av og til føler jeg at debatten lett ender opp i noe som kan sammenlignes med krangling som barn, hvor det sluttet med "pappa min er sterkere enn pappaen din".

Derfor nøyer jeg meg med det siste avsnittet, hvor jeg mener du ikke ser poenget.

Vi er i en omveltning fra fossil energi og til fornybar energi, og dersom store plattformer på havet som produserer både energi og mat fører til at fossil energi blir utkonkurrert på pris, så kan omveltningen gå fort.

De som henger igjen i produksjon av kull, olje og gass kan fort ende i økonomisk bakrus, og oppleve det samme som rederiene som fortsatt satset på seil for 100 år siden

Det er sant, men dersom vi skal satse på hydrogen i staden for straum, vil det ikkje vere økonomi i å forlate kol, olje og gass.

 

Det er meir enn nok vindkraft i kabelavstand til land til å forsyne heile verda med billig energi, straks vindkraft produsert til havs vert billigare enn fossil kraftproduksjon på land. Om du i staden hoppar på noko science-fiction-prosjekt med plattformar i Sydishavet som skal kaste mesteparten av energien, kjem vi aldri der. Då femdoblar du prisen pr MWh nyttbar energi. Det er alt for dyrt. Verda brukar den billige energien fyrst, og det er ikkje ein gong teoretisk mogeleg at hydrogen-fantasiprosjektet ditt kan konkurrere med straum i pris eller kapasitet. Det er heilt meiningslaust. Eg skulle ynskje du innsåg dette, og brukte energien din på å utvikle noko som kan fungere økonomisk i den verkelege verda, og ikkje berre i fantasien.

 

 

Like etter 2000-års skiftet, da vindkraft var i sin begynnelse, var det også folk her på forumet som betraktet vindkraft som fantasi.

Da var vindturbinene rundt 700 kW og en viste til det store antallet som måtte bygges. Bare for løer og uthus, ble det sagt.

Utviklingen går sin gang, og i dag er vindturbinene 6 MW.

Det er nok en grense for størrelse, og kanskje 10 MW er en slik grense(ingen vet).

Det er enorme mengder energi som skal erstattes dersom kull, olje og gass skal fases ut. En skal ikke langt fra land før kabler blir både kostbart og upraktisk, så hydrogen er et reelt alternativ.

Kanskje Nord Atlanteren kan forsyne hele Europa med fornybar energi, i kombinasjon med solenergi, vannkraft og vind?

En interessant side av dette er kombinasjonen med oppdrett av fisk og algeproduksjon, hvor havmerden til Salmar i Frohavet forsvarer en investering på 700 mil. 

Kombinasjonsmulighetene vil redusere prisen på både energi og mat, men hvor langt ned prisen kan presses vet ingen i dag.

En viktig side ved dette er arbeidsplassene når anleggene skal bygges.

Arbeidsplasser i eksportnæringene er en viktigere faktor for velferden vår enn mange er klar over.

EU har kalkulert næringen som vi kaller "Havrommet" til 5,4 mil. jobber, så det finnes mange som fantaserer på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må skifte bil snart, da min 1998 mod snart passerer 300 000 km, men er utskjemt ved at jeg kjører normalt 1000 km mellom hver fylling av dieseltanken, som tar noen minutter.

Tror egentlig ikke batterier alene kan konkurrere med diesel på dette punktet, men kanskje hydrogen.

 

Har du ikke bademulighet hjemme eller på jobb kan jeg se et poeng. Er det slik du har det?

 

ellers vet du like godt som alle andre her i diskusjonen at du starter stort sett hver dag med "full tank".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Det frister kanskje ikke umiddelbart, verken for Statoil eller andre, å investere i gassbasert grunnlast, på bakgrunn av den skjebnen som kraftprodusenter har lidt i de senere år (særlig i Tyskland), med enorme tap, forårsaket av overproduksjon av sterkt subsidiert vindkraft."

Hvordan er det mulig å ha overproduksjon av vindkraft???

Utbyggingen av fornybar kraft er vedtatt i EU og vil fortsette til 2030. I denne perioden vil fossilkraft oppleve konstant press og føre til stengning av flere kraftverk. Det ser ikke ut som det er gunstig for Statoil å gå inn i dette markedet med nye gasskraftverk.

 

Det er et problem i flere land (Kina, USA, England) ikke bare Tyskland, at høyspent linjene som er montert opp til kraftproduksjon stede, ikke har tilstrekkelig kapasitet til overføre energi som blir produsert.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...