Gå til innhold

Bønn i islam (salah)


Anbefalte innlegg

Greit nok at en åpenbaring er en visjon fra Gud men at du eller noen annen muslim den dag i dag faktisk leser hva Muhammed mente at han så/hørte i sine visjoner er langsøkt.

 

Gud snakket med Gabriel, Gabriel snakket med Muhammed, Muhammed snakket med en som kunne skrive, han som kunne skrive skrev ned det han var fortalt.

Når boken så skulle skrives flere ganger ble det gjort endringer, nye oppslag av de allerede endrede bøkene gjorde at det ble produsert ulike koraner i ulike områder - originalen var det ingen som noe mer så noe til, etter ca. 400 år hvor den arabiske verden ignorerte dette så gjorde de endelig en undersøkelse og det viste seg at det var 8 ulike bøker som florerte rundt i ulike regioner.  

 

I dag er det blitt oppdaget at det var enda et par stykker fra den tiden, så 10 ulike Koraner, disse blir fortsatt lest av et større antall mennesker, hvor de to mest vanlige er Asim Abi's Hafs og Nafi Bin's Warsh - utenom disse så er det rundt 15 til som blir lest av litt færre - dette er kun på arabisk.

De ulike arabiske versjonene inneholder rundt 50.000 avvik med variert viktighet, men avvikene er der og mange av dem er betydelige, f.eks i en versjon står det at en person slåss, i en annen står det at han ble drept - i en bok står det at "du skal ta" i en annen at "de har tatt/laget" - et perfekt preservert verk ville ikke hatt et eneste avvik.

 

Videre oversettelser til andre språk har så klart enorme endringer av meninger av åpenlyse grunner, men endringer internt i det arabiske språk har også hatt en medvirkning gjennom årene.

 

Så at den spesifikke Koranen som gitt person leser skal være Allah's ord, det krever en betydelig dose tro - en tro som er kneblet inn i sinnet til de fleste muslimer fra krabbestadiet.

Dermed tror mange, om ikke de fleste muslimer at Koranen er en perfekt preservert bok sendt fra Allah, som Allah har gjort til sitt eget - en bok gud er involvert i for å forhindre feil og endringer i hvert eneste vers, ord og brev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok at en åpenbaring er en visjon fra Gud men at du eller noen annen muslim den dag i dag faktisk leser hva Muhammed mente at han så/hørte i sine visjoner er langsøkt.

 

Gud snakket med Gabriel, Gabriel snakket med Muhammed, Muhammed snakket med en som kunne skrive, han som kunne skrive skrev ned det han var fortalt.

Når boken så skulle skrives flere ganger ble det gjort endringer, nye oppslag av de allerede endrede bøkene gjorde at det ble produsert ulike koraner i ulike områder - originalen var det ingen som noe mer så noe til, etter ca. 400 år hvor den arabiske verden ignorerte dette så gjorde de endelig en undersøkelse og det viste seg at det var 8 ulike bøker som florerte rundt i ulike regioner.

 

I dag er det blitt oppdaget at det var enda et par stykker fra den tiden, så 10 ulike Koraner, disse blir fortsatt lest av et større antall mennesker, hvor de to mest vanlige er Asim Abi's Hafs og Nafi Bin's Warsh - utenom disse så er det rundt 15 til som blir lest av litt færre - dette er kun på arabisk.

De ulike arabiske versjonene inneholder rundt 50.000 avvik med variert viktighet, men avvikene er der og mange av dem er betydelige, f.eks i en versjon står det at en person slåss, i en annen står det at han ble drept - i en bok står det at "du skal ta" i en annen at "de har tatt/laget" - et perfekt preservert verk ville ikke hatt et eneste avvik.

 

Videre oversettelser til andre språk har så klart enorme endringer av meninger av åpenlyse grunner, men endringer internt i det arabiske språk har også hatt en medvirkning gjennom årene.

 

Så at den spesifikke Koranen som gitt person leser skal være Allah's ord, det krever en betydelig dose tro - en tro som er kneblet inn i sinnet til de fleste muslimer fra krabbestadiet.

Dermed tror mange, om ikke de fleste muslimer at Koranen er en perfekt preservert bok sendt fra Allah, som Allah har gjort til sitt eget - en bok gud er involvert i for å forhindre feil og endringer i hvert eneste vers, ord og brev.

Kilder?
Lenke til kommentar

Hva hjelper det å be til en stor svart stein?

Steinen er en relikvie (en gjenstand assosiert med Muhammed) som muslimske menn kysser og tar på, ikke tilber. Poenget er vel å identifisere seg med (være lik med) eller å komme i kontakt med Muhammed. Relikvien har ingen helbredende effekt, slik som de kristne relikviene.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Først av alt, Salah er en av de 5 søylene og det er obligatorisk å utføre salah 5 ganger daglig. Som du sier, så ja, det er spesifikke bevegelser og vers som blir lest, og her spiller intensjonen en vesentlig rolle. Bønnen blir utført for Allah, og det blir resitert Allahs ord. Intensjonen er at du gjør det for gud.

 

Mener du i steden for Allah ? Dvs. at dette er noen ord som Allah skulle ha sagt, som du da sier for ham ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Koranen er muslimene hellige bok og består av profetens åpenbaring. Hva er en åpenbaring? En beskjed/visjon fra Gud sendt via englen Gabriel.

Så du mener engelen Gabriel som snakket med jomfru Maria også snakket med Muhammed ?

 

Er tanke her, at Muhammed er på linje med jomfru Maria ? eller at det budskapet jomfru Maria fikk er på linje med det budskapet Muhammed fikk ? Er det derfor engelen Gabriel blandes inn i saken ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Koranen er muslimene hellige bok og består av profetens åpenbaring. Hva er en åpenbaring? En beskjed/visjon fra Gud sendt via englen Gabriel.

Så du mener engelen Gabriel som snakket med jomfru Maria også snakket med Muhammed ?

 

Er tanke her, at Muhammed er på linje med jomfru Maria ? eller at det budskapet jomfru Maria fikk er på linje med det budskapet Muhammed fikk ? Er det derfor engelen Gabriel blandes inn i saken ?

 

Samme engel ja, skjønte ikke hva du spør om her. Samme linje? Samme budskap?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

 

Først av alt, Salah er en av de 5 søylene og det er obligatorisk å utføre salah 5 ganger daglig. Som du sier, så ja, det er spesifikke bevegelser og vers som blir lest, og her spiller intensjonen en vesentlig rolle. Bønnen blir utført for Allah, og det blir resitert Allahs ord. Intensjonen er at du gjør det for gud.

 

Mener du i steden for Allah ? Dvs. at dette er noen ord som Allah skulle ha sagt, som du da sier for ham ?

 

Nei, hun mener ikke for Allah i den stand. Men til Allah.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

 

Du fornekter deg ikke.

 

Skader ikke å bli kjent med andre religioner.

Jeg kjenner alle religioner og liker ingen av dem.

Hva er det du ikke liker ved islam?

Det samme som med alle religioner, hykleriet og dobbeltmoralen.

Lenke til kommentar

 

 

Koranen er muslimene hellige bok og består av profetens åpenbaring. Hva er en åpenbaring? En beskjed/visjon fra Gud sendt via englen Gabriel.

Så du mener engelen Gabriel som snakket med jomfru Maria også snakket med Muhammed ?

 

Er tanke her, at Muhammed er på linje med jomfru Maria ? eller at det budskapet jomfru Maria fikk er på linje med det budskapet Muhammed fikk ? Er det derfor engelen Gabriel blandes inn i saken ?

 

Samme engel ja, skjønte ikke hva du spør om her. Samme linje? Samme budskap?

 

http://www.synonymordboka.no/no/?q=på+linje+med

Lenke til kommentar

Jeg er ikke religiøs selv, men enhver tråd om et religiøst tema behøver ikke å handle om de logiske bristene ved religiøs tro. At man ikke kan empirisk påvise guds eksistens eller andre religiøse fenomener er godt kjent og det er ikke nødvendig å diskutere dette om og om igjen. Da kan man i det minste lage en egen tråd, siden det strengt tatt er en avsporing.

 

For å svare på spørsmålet så følger bønnen en oppskrift på hva man skal si, i hvilken rekkefølge man skal si hva, og når/hvordan man skal bøye seg ned og når man skal stå. Det finnes detaljerte beskrivelser av hele prosessen på nettet. Hvis det er felles bønn i moskeen så er det alltid en person som leder bønnen, så jeg går utfra at de som er usikre bare hermer etter han. Jeg har av åpenbare grunner aldri deltatt i muslimsk bønn, men jeg var tilstede i en ganske stor moske i Istanbul under bønnen og kunne se hele gangen i det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er ikke religiøs selv, men enhver tråd om et religiøst tema behøver ikke å handle om de logiske bristene ved religiøs tro. At man ikke kan empirisk påvise guds eksistens eller andre religiøse fenomener er godt kjent og det er ikke nødvendig å diskutere dette om og om igjen. Da kan man i det minste lage en egen tråd, siden det strengt tatt er en avsporing.

 

For å svare på spørsmålet så følger bønnen en oppskrift på hva man skal si, i hvilken rekkefølge man skal si hva, og når/hvordan man skal bøye seg ned og når man skal stå. Det finnes detaljerte beskrivelser av hele prosessen på nettet. Hvis det er felles bønn i moskeen så er det alltid en person som leder bønnen, så jeg går utfra at de som er usikre bare hermer etter han. Jeg har av åpenbare grunner aldri deltatt i muslimsk bønn, men jeg var tilstede i en ganske stor moske i Istanbul under bønnen og kunne se hele gangen i det.

 

At det ikke finnes empirisk bevis for Gud er noe du får ta opp med forskerne for her spriker meningene veldig. Men bibelen sier endel om dette.

 

Hvis du først søker Gud så hadde ikke jeg gått til islam. Muslimenes gud fremstår verken som god, barmhjertig eller en gud som er særlig tillitsvekkende hvis en krigerhøvding som muhammed brukes som formidler av troa. Det er bare å sammenlikne ham med Jesus. Selv muslimene anerkjenner at Jesus gjorde mirakler og var født av en jomfru - noe muhammed ikke var, men de hevder Gud dummet seg ut. Kristne hevder Jesus gjorde det han kom for å gjøre: Være Guds ene perfekte offer for vår urett, for å forsone oss med Gud Faderen - Den FAR som skapte Adam og Eva, som av egen fri vilje valgte å gjøre satan til gud ved å spise av kunnskapens tre, lære forskjellen på godt og ondt og fortsette å gjøre det onde. Forsoningen er ingen selvfølge - du må ta imot den. Men rettferdigheten må komme ovenfra - dvs gis til oss, vår jobb er å ta imot eller ikke. For vi kan ikke gjøre oss til noe vi ikke er, med trusler om straff blir konsekvensen frykt, og frykt blir til falsk gudedyrkelse og selvrettferdighet / se ned på andre, skam osv, som en konsekvens av synden, dette pekte det gamle testamentet mot der Gud var hard. Men med forsoningen i Jesus vil Gud elske oss og være vår FAR, og kjærligheten skal være drivmotoren bak kristen aktivisme. Alt hviler på den frie vilje og kommer innenfra. Sannheten skal sette deg fri, som bibelen sier. 

 

Og nå snakker jeg om bibelens Jesus som ble korsfestet - ikke muslimenes falske Jesus. Det er 2 vidt forskjellige avbildninger av Jesus. I tillegg bekrefter det gamle testamentet det nye testamentet, det blir som et speilbilde, men med stikk motsatte veier til Gud, og Jesus markerer skillet mellom de 2 paktene. Når man begynner å lese salme 22, jesaja (f.eks jesaja 53), og har lest nye testamentet et par ganger, så kjenner man ham igjen og igjen og igjen i hele gamle testamentet i eldgamle skrifter skrevet ned og profetert hundrevis ja over tusen år helt tilbake til Moses før han kom til verden, i bok etter bok og av profet etter profet. Det er ham hele bibelen handler om. Det er tusner av eldgamle avskrifter fra synagoger og kirker 1900 år og eldre som bekrefter validiteten i innholdet i bibelen - det vi leser i dag er ikke noe "korrupte tekster" men oversettelser av nesten 2000 år gamle orginale manuskript det legges ned veldig mye arbeid i. Bibelen stemmer også når forskere ser etter navn eller geografiske steder nevnt i bibelen opp mot hva de finner i arkeologi, der det ligger kontroverser er egentlig de eldste bøkene i bibelen (mosebøkene, der du har skapelsesberetningen, Noah osv), resten er ikke noe kontroversielt stoff i det heletatt utenom ting som Jesu oppstandelse fra de døde, det han sa og miraklene han gjorde.

 

Bibelen er akkuratt som beskrevet i Johannes 1:1:

 

1I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. 2Han var i begynnelsen hos Gud. 3Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noget blitt til av alt som er blitt til. 4I ham var liv, og livet var menneskenes lys. 5Og lyset skinner i mørket, og mørket tok ikke imot det. 

 

6Det fremstod en mann, utsendt fra Gud; hans navn var Johannes; 7han kom til vidnesbyrd, for å vidne om lyset, forat alle skulde komme til troen ved ham. 8Han var ikke lyset, men han skulde vidne om lyset. 

 

9Det sanne lys, som oplyser hvert menneske, var i ferd med å komme til verden. 10Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, og verden kjente ham ikke. 11Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. 12Men alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, dem som tror på hans navn; 13og de er født ikke av blod, heller ikke av kjøds vilje, heller ikke av manns vilje, men av Gud. 

 

14Og Ordet blev kjød og tok bolig iblandt oss, og vi så hans herlighet - en herlighet som den en enbåren sønn har fra sin far - full av nåde og sannhet.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg fortsetter like godt her inne i håp om at muslimer leser det, for jeg vil at muslimer skal bli frelst!

 

Muslimers gudebilde minner mye om det jødene har i gamle testamentet - selvrettferdighet, et gudebilde Jesus kom for å gjøre slutt på. Det er UMULIG å gjøre seg FORTJENT til himmelen, det gjør og at man får høye tanker om SEG SELV men vi skal istedet ha høye tanker OM GUD, for alt er blitt til ved ham og alt vi har i dette livet kan vi takke ham for! Jesus peker på fariseerne som var de fremste eksemplene på selvrettferdighet som "barn av djevelen", og sier horer vil komme inn i himmelriket før dem. Rettferdighet kan kun komme ovenfra og det får man via tro på Jesus, JESUS tok VÅR straff på korset, vi AKSEPTERER ved tro at vi har syndet (mot Gud) og at evig liv ikke er noe vi FORTJENER. Fordi vi ikke FORTJENER forsoning med Gud, men at den er GITT, så er det noe VI må TA IMOT - av fri vilje - ikke noe vi automatisk FÅR når vi blir født inn i denne verden (universalisme). For det er ingen selvfølge. Og hvorfor får vi det? Av ingen som helst annen grunn enn at Gud elsker oss!

 

Jeg kunne godt ha vært muslim selv om jeg ikke visste hva kristen tro var, og jeg var oppvokst i en muslimsk familie. Jeg har ingen problemer med å se verden igjennom en muslims øyne. Men muslimer må forstå at det de har i koranen er noe helt annet enn det som står i bibelen. Også står det såvidt jeg har fått med meg og i koranen at HVIS DU SOM MUSLIM ER I TVIL, SÅ HAR DU RETT TIL Å GÅ TIL "FOLKET AV BOKEN" (kristne). I Europa som muslimer kjenner som "kristent" så har du tilsvarende doktriner for å forvirre folket og lede de bort fra sannheten, dette ser du når du virkelig blir kristen og frelst.

 

Som kristen tror jeg og Gud er med endel FOLKEGRUPPER muslimene stammer fra i livet her på jorda, ikke i kraft av å være muslimer men i kraft av å være f.eks araber. Frelst er ikke muslimene for pakten skulle holdes med Abrahams sønn Isaak (som var sønn av hans ekte kone og som senere ble jødene som ble Jesus), men Ishmael som var sønn av Abrahams slavekvinne Hagar fikk lovnader om at Ishmael skulle bli far til et stort folk, og jeg kan ikke tenke noen annen folkegruppe da enn arabere, som er jødenes "halvbrødre". Jødene har og i egenskap av å være jøder vært i en spesiell pakt med Gud. Det betyr ikke at arabere eller jøder er frelst på noen som helst måte, for i JESUS er det nemlig ingen forskjell, og har du ikke Jesus er himmelen stengt.

 

Jesus beseiret døden, han har nøkkelen til dødsriket og er døra UT av denne verden!

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...