Gå til innhold

Bønn i islam (salah)


Anbefalte innlegg

Jeg vet at under salah så sier de spesifike ord og gjør spesifike bevegelser.

Men hvordan kan muslimer be for/til noen, når deres bønn er å si ord/settinger. Og vers fra koranen?

(Dette er bare noe jeg har lurt på en stund.)

Er det sånn at hvis de ber for/til noen, så går tankene til personen de ber for, under bønnen? (At de tenker på vedkomne de vil be til/for)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det gjør de. At de har litt forskjellige ritualer og ting er irrelevant da "effekten og meningen" er den samme. Kan sammenlikne det med å skru tre skruer der du begyner fra venstre og jeg fra høyre. Vi får skrudd ut skruene begge to selv om vi ikke gjør det helt likt.

Jeg vet at meningen osv er det samme.

Men så.. muslimer kan også bare sette seg ned å be uten å gjennomføre salah ritualet? Akkurat som kristne kan be i stillhet inni seg selv på en tilfeldig plass f.eks i bilen?

Lenke til kommentar

Jeg vet at under salah så sier de spesifike ord og gjør spesifike bevegelser.

Men hvordan kan muslimer be for/til noen, når deres bønn er å si ord/settinger. Og vers fra koranen?

(Dette er bare noe jeg har lurt på en stund.)

Er det sånn at hvis de ber for/til noen, så går tankene til personen de ber for, under bønnen? (At de tenker på vedkomne de vil be til/for)

 

Tenker du det samme om kristendommens:

 

Fader vår, du som er i himmelen!

La ditt navn holdes hellig.

La ditt rike komme.

La din vilje skje på jorden som i himmelen.

Gi oss i dag vårt daglige brød.

Forlat oss vår skyld, som vi òg forlater våre skyldnere.

Led oss ikke inn i fristelse,

men frels oss fra det onde.

For riket er ditt,

og makten og æren i evighet.

Amen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hva hjelper det å be til en stor svart stein?

Hvor fikk du informasjon om at de ber til en stein..? Syns du bør sjekke kildene dine

Kan du bevise at de ikke bøyer seg mot en stor svart stein?

Lenke til kommentar

Først av alt, Salah er en av de 5 søylene og det er obligatorisk å utføre salah 5 ganger daglig. Som du sier, så ja, det er spesifikke bevegelser og vers som blir lest, og her spiller intensjonen en vesentlig rolle. Bønnen blir utført for Allah, og det blir resitert Allahs ord. Intensjonen er at du gjør det for gud.

Deretter, slik @PrettyBoy sier, så kan man gjøre dua, som vil si be til Allah. Her kan du for eksempel be for tilgivelse for syndene dine, be til Allah om å få riktig veiledning, balansere mellom verden og deen (religion), men også små ting i hverdagen slik som be for at du eller noen du er glad i har det bra!

Denne dua er bare noe du sier lavt (så lavt at det er bare du som hører det). Det er vanlig å vende håndflatene mot himmelen og holde de i den posisjonen mens man utfører dua.

 

Håper det hjalp noe! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ber de til mekka? Fordi det er en diger svart stein der.

Ber mot Mekka, rettere sagt Kaba:

Kaba er islams sentrale helligdom. Det er en enkel, firkantet steinbygning tildekket med svart klede som ligger i hovedmoskéen Masjid al Haram i Mekka i Saudi-Arabia. Kaba ble ifølge tradisjonen opprinnelig reist som et gudshus av Ibrahim. (Første gudshus som ble reist) kan hende jeg tar feil her..Allah har også sagt at alle muslimer skal be mot Kaba, og Mekka er profetens fødested. Man får en fin følelse på at alle muslimer som ber mot samme punkt, skaper et samhold og bånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...