Gå til innhold

Apple-gründer: – Altfor mye hype rundt Tesla


Anbefalte innlegg

 

Denne rapporten slår fast at Ford leder kappløpet mot å skape selvkjørende biler, tett fulgt av GM og Nissan-Renault, og at Tesla sin eksisterende HW ikke er tilstrekkelig for å kunne gjøre en bil selvkjørende. Jeg ser god grunn til å ha tillit til denne kilden.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ford-leder-selvkjorende-biler-racet/379814

Utviklingskjøretøyene har da ingenting med produksjons bilene å gjøre. Tesla har prototyper med lidar kjørende rundt feks og har hatt dette lenge.

 

Selvkjørende biler har forskjellige nivå, tesla har lovd nivå 4. Det bør være mulig med nåværende HW. Men de har en lang vei å gå sw messig.

 

 

Det er ingen produsenter som har selvkjørende biler, annet enn på prototypnivå. Det er dette rapporten handler om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det er ingen produsenter som har selvkjørende biler, annet enn på prototypnivå. Det er dette rapporten handler om.

 

 

Da var det dette med definisjoner da, er det noen som har selvkjørende biler i nivå 5? Nei, verken prototype eller kommersielt. Er det noen som har i <5? Ja både i prototype og kommersielt salg. 

 

Som sagt, AP1,2.0 eller 2.5 er den kommersielle delen av Tesla. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

mottok oppdatering til min Tesla Model S AP2 for tre dager siden. markant forbedring av autopilot. Kjørte flere mil, fra Sørlandssenteret til Søgne uten at jeg måtte ta i rattet (annet en for å bekrefte at jeg var våken og i rundkjøringer som den ikke støtter enda, samt filskifte som også er manuelt foreløpig)

Helt sykt stabil i veien, dønn i senter, navigerte krappe svinger og lange områder med veikjegler helt konge.

Tror dette går veien jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mottok oppdatering til min Tesla Model S AP2 for tre dager siden. markant forbedring av autopilot. Kjørte flere mil, fra Sørlandssenteret til Søgne uten at jeg måtte ta i rattet (annet en for å bekrefte at jeg var våken og i rundkjøringer som den ikke støtter enda, samt filskifte som også er manuelt foreløpig)

Helt sykt stabil i veien, dønn i senter, navigerte krappe svinger og lange områder med veikjegler helt konge.

Tror dette går veien jeg.

Problemet er at de har lappet på regulatorene i månedsvis nå. De må vise utvikling og ikke bare forbedring. Har også siste versjon, den er ok.

Lenke til kommentar

Denne rapporten slår fast at Ford leder kappløpet mot å skape selvkjørende biler, tett fulgt av GM og Nissan-Renault, og at Tesla sin eksisterende HW ikke er tilstrekkelig for å kunne gjøre en bil selvkjørende. Jeg ser god grunn til å ha tillit til denne kilden.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ford-leder-selvkjorende-biler-racet/379814

Den rapporten er vel basert på luft og lovnader fra selskapene? Praktisk sett ligger Tesla foran den dag i dag.

Lenke til kommentar

Virker som det er sørgelig mange som har null ide hvem the Woz er, men ikke ser det som en hindring for å kommentere om han og hans tilknytning til Apple.

 

Var det som slo meg også. Wozniak er jo en ganske jordnær fyr som ikke er noe annet enn en skikkelig smart fyr som jobbet for Apple lenge før de ble en Cult of Personality, litt som ElonCorp er i dag.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker Tek burde ta seg en tur med programvare oppdateringen jeg fikk til min Tesla for tre dager siden. Autopoloten er markant forbedret. Jeg kjørte flere mil uten å måtte gripe inn, på svingete veier, igjennom tunneller og Teslaen navigerte også områder med veiarbeid og kjegler i veien som en proff.
Dette går veien!

Endret av Odd Arne Roll
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Tesla i bestilling, men uten autopilotsoftware til 40 000 kroner. Har ingen tro på selvkjørende biler i min levetid, og strengt tatt tror jeg ikke de som har kjøpt eller bestilt Tesla tror så mye på det heller. De synes det er kult med enkelte detaljer som selvparkering og slike ting, men at bilen skal frakte deg fra A til B uten sjåførassistanse i nærmeste fremtid er det nok bare journalister som tror på.

 

Oi jeg håper da inderlig du skal leve lengre enn det ettersom Ruter har sagt de starter med selvkjørende busser om mindre enn et halvt år ...

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/mq00g/Oslo-far-utslippsfrie-selvkjorende-busser-i-2018

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker som det er sørgelig mange som har null ide hvem the Woz er, men ikke ser det som en hindring for å kommentere om han og hans tilknytning til Apple.

 

Var det som slo meg også. Wozniak er jo en ganske jordnær fyr som ikke er noe annet enn en skikkelig smart fyr som jobbet for Apple lenge før de ble en Cult of Personality, litt som ElonCorp er i dag.

 

 

Veldig skuffande at tek.no prøver å framstille fyren som ein kar med høg posisjon hos Apple når han ikkje eingong jobber for eller hos dei. Spesielt når han fleire gonger har gått ut og sagt at han ikkje er fan av Apple og deira hype...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er ingen produsenter som har selvkjørende biler, annet enn på prototypnivå. Det er dette rapporten handler om.

 

 

Da var det dette med definisjoner da, er det noen som har selvkjørende biler i nivå 5? Nei, verken prototype eller kommersielt. Er det noen som har i <5? Ja både i prototype og kommersielt salg. 

 

Som sagt, AP1,2.0 eller 2.5 er den kommersielle delen av Tesla. 

 

Du må ikke tro at en selvkjørende bil er det samme som en bil med førerassistent. Det er to vidt forskjellige ting. Google har for eksempel en autonom bil som har kjørt veldig langt på egenhånd. Med Waymo-prosjektet har Google kjørt nesten 5 millioner kilometer i trafikk med førerløse biler, med og uten passasjerer. Bilen har simpelthen ikke verken ratt, pedaler eller annet som man kan styre bilen med. Det er en slik teknologi Tesla nå sliter med å få landet. Førerassistenter har jo de fleste bilprodusenter i dag. Det er innenfor utvikling av disse fullstendig autonome bilene som altså angivelig Ford, GM og Nissan-Renault leder an. Tesla er simpelthen ikke den pioneeren på området som markedsføringen antyder. Den kanskje største forskjellen er at Tesla har lagt opp til at man kan slippe rattet og legge seg til å sove på motorveien. Dette ville være mulig med Volvo, Mercedes og andre, hadde det ikke vært for at de har en mer offensiv ulykkesforebyggende filosofi som ikke tillater denne oppførselen fra førerens side. Praksis har jo vist oss at ingen av disse systemene foreløpig er gode nok til at man gjør nettopp dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du må ikke tro at en selvkjørende bil er det samme som en bil med førerassistent. Det er to vidt forskjellige ting. Google har for eksempel en autonom bil som har kjørt veldig langt på egenhånd. Med Waymo-prosjektet har Google kjørt nesten 5 millioner kilometer i trafikk med førerløse biler, med og uten passasjerer. Bilen har simpelthen ikke verken ratt, pedaler eller annet som man kan styre bilen med. Det er en slik teknologi Tesla nå sliter med å få landet. Førerassistenter har jo de fleste bilprodusenter i dag. Det er innenfor utvikling av disse fullstendig autonome bilene som altså angivelig Ford, GM og Nissan-Renault leder an. Tesla er simpelthen ikke den pioneeren på området som markedsføringen antyder. Den kanskje største forskjellen er at Tesla har lagt opp til at man kan slippe rattet og legge seg til å sove på motorveien. Dette ville være mulig med Volvo, Mercedes og andre, hadde det ikke vært for at de har en mer offensiv ulykkesforebyggende filosofi som ikke tillater denne oppførselen fra førerens side. Praksis har jo vist oss at ingen av disse systemene foreløpig er gode nok til at man gjør nettopp dette.

 

 

Jeg tror ingenting, jeg refererer til definisjonene av selvkjøring. Som du bør oppdatere deg på. 

 

Du blander også prototyper med kommersielle biler, Tesla og alle andre tester prototyper med helt annet utstyr enn det de selger. Waymo har ikke kommersielle produkter. En må altså sammenligne epler og epler, ikke epler og pærer. Om det fortsatt er uklart så skal du få ett glimrende eksempel på en tesla utstyrt med prototype utstyr: 

White-Tesla-Model-S-LIDAR-Autopilot-2-1.

 

screen%20shot%202015-07-22%20at%202.25.1

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Denne rapporten slår fast at Ford leder kappløpet mot å skape selvkjørende biler, tett fulgt av GM og Nissan-Renault, og at Tesla sin eksisterende HW ikke er tilstrekkelig for å kunne gjøre en bil selvkjørende. Jeg ser god grunn til å ha tillit til denne kilden.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ford-leder-selvkjorende-biler-racet/379814

Den rapporten er vel basert på luft og lovnader fra selskapene? Praktisk sett ligger Tesla foran den dag i dag.

 

 

Hvordan kommer du frem til påstanden om at Tesla skal ligge foran?

 

Rapporten er basert på dyptgående analyser. Det er nettopp luft og lovnader de har forsøkt å sile ut. Derfor taper Tesla blant annet på at de, etter mange år med store underskudd, mangler økonomi til å drive utvikling på det nivået som blant andre Ford og Google gjør. De taper også på at de benytter langt enklere og mindre presis teknologi med færre sensorpunkter enn det de viktigste konkurrentene gjør. Google har en teknologi som ligger foran alle andre, men taper på at de har uttalt at de ikke vil sette bilen i produksjon selv. Selv om Waymo har kjørt mange mil har også Ford hatt en flåte med Ford Fusion gående siden 2013. Det er ikke så rent få kilometre på den flåten heller. De testkjøres blant annet på vinterføre og i stummende mørke. En faktor som styrker Fords poeng i denne sammenhengen er oppkjøp av flere selskaper som utfyller deres teknologiportefølje. Dette er ikke fantasier om at man en gang vil kjøpe opp noen, men altså oppkjøp som faktisk er gjort, der man har skaffet seg kontroll over teknologier som inngår i den flåten som testes fortløpende. Så med andre ord er rapporten i all hovedsak basert på etterprøvbare fakta både når det kommer til teknologi, faktiske prototyper, faktiske resultater, evne til å sette ting ut i livet, ressursbruken og dermed også realiseringsviljen. Kort sagt, selv om rapporten ikke er noen absolutt belyser den mange viktige og interessante momenter. Kanskje mest interessant er at den ser ut til å kaste litt lys over det faktum at Tesla later til å ikke helt forstå hvorfor deres teknologi ikke er helt på høyde, mens de fleste andre som kan noe om emnet forstår dette ganske godt. Vel, det er jo forsåvidt en sannhet med modifikasjoner siden Tesla sine ingeniører også forstår dette. Det er kun Elon Musk, som faktisk mener at dette er null problem med den eksisterende hardwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...