Gå til innhold

Google prøver ut kryptert DNS


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så da kan ikke nextgentel engang faktisk se når jeg entrer google.no ?
det hadde vert noe. et godt steg i rettning person vern.
hipp hurra,, kansje den første it nyheten jeg ikke missliker i år tror jeg =)

*edit*

Dette betyr at di med tilgang til sertifikatet også kan lese traffiken ?

kan gjette noen andre som også får tilgang til sertifikater rundt forbi uten problemer.

ikke meg ola normann :(

Endret av Horst Tappert
Lenke til kommentar

Har vel ikke så stor betydning, da snoking av IP-adressene likevel er ukryptert. Eller er dette starten på ett steg i retning av bedre beskyttelse mot angrep på DNS-servere eller sensur...?

 

Det er vel mer i retning at dersom jeg f.eks. skulle greie å snoke i nettverkstrafikken din uten at du vet det, vil jeg ikke kunne se hvilke domener du spør DNS om. Så om du da går inn på tvilsomtdomene.com, vil jeg per dags dato isåfall kunne se at PCen din spør DNS om IP-en til tvilsomtdomene.com, mens med kryptering vil jeg ikke ha noen anelse om hva du spør DNS om.

Lenke til kommentar

Med DNS over TLS slipper man at ISPen kan stenge ned nettsider myndighetene ikke liker (dvs. piratebay) via DNS

 

Med metoden som hittil har blitt brukt vil det ikkje ha betydning.

Slik det har blitt gjort hittil, så er det ISPane sine DNS serverar som svarar med alternativ IP (til nettside som viser stygg advarsel) istedenfor IP til piratserverane.

 

Om ein var såpass kreativ ekspert at ein la inn for eksempel Google sine DNS serverar på PCane sine, så var blokkeringa oppheva.

 

Kryptering vil ikkje ha betydning for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med DNS over TLS slipper man at ISPen kan stenge ned nettsider myndighetene ikke liker (dvs. piratebay) via DNS

 

Med metoden som hittil har blitt brukt vil det ikkje ha betydning.

Slik det har blitt gjort hittil, så er det ISPane sine DNS serverar som svarar med alternativ IP (til nettside som viser stygg advarsel) istedenfor IP til piratserverane.

 

Om ein var såpass kreativ ekspert at ein la inn for eksempel Google sine DNS serverar på PCane sine, så var blokkeringa oppheva.

 

Kryptering vil ikkje ha betydning for dette.

Forskjellen er at med kryptert DNS er det ikke mulig for ISPene og selektivt filtere DNS basert på navn selv om man bruker eksterne DNS-servere som f.eks google sine. Tror altibox f.eks i dag filtererer priatebay med DNS selv om man bruker eksterne DNS-servere. Nå løser det seg halvveis hvis DNSSEC brukes, men en ISP kan fortsatt filtere (men ikke endre) respons på bestemte DNS-forespørsler også om DNSSEC brukes

Lenke til kommentar

 

 

Med DNS over TLS slipper man at ISPen kan stenge ned nettsider myndighetene ikke liker (dvs. piratebay) via DNS

 

Med metoden som hittil har blitt brukt vil det ikkje ha betydning.

Slik det har blitt gjort hittil, så er det ISPane sine DNS serverar som svarar med alternativ IP (til nettside som viser stygg advarsel) istedenfor IP til piratserverane.

 

Om ein var såpass kreativ ekspert at ein la inn for eksempel Google sine DNS serverar på PCane sine, så var blokkeringa oppheva.

 

Kryptering vil ikkje ha betydning for dette.

Forskjellen er at med kryptert DNS er det ikke mulig for ISPene og selektivt filtere DNS basert på navn selv om man bruker eksterne DNS-servere som f.eks google sine. Tror altibox f.eks i dag filtererer priatebay med DNS selv om man bruker eksterne DNS-servere. Nå løser det seg halvveis hvis DNSSEC brukes, men en ISP kan fortsatt filtere (men ikke endre) respons på bestemte DNS-forespørsler også om DNSSEC brukes

I den tida det var mest støy rundt piratbukta testa eg dette, og svar frå Google sine DNS serverar blei ikkje endra.

I dei tilfellene eg har svømt litt rundt i bukta i nyare tider har eg ikkje hatt problemer med blokkering, så eg trur generelt at DNS filtering som metode har blitt gitt opp.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at med kryptert DNS er det ikke mulig for ISPene og selektivt filtere DNS basert på navn selv om man bruker eksterne DNS-servere som f.eks google sine. Tror altibox f.eks i dag filtererer priatebay med DNS selv om man bruker eksterne DNS-servere. Nå løser det seg halvveis hvis DNSSEC brukes, men en ISP kan fortsatt filtere (men ikke endre) respons på bestemte DNS-forespørsler også om DNSSEC brukes

 

Dette var en ganske alvorlig anklage mot altibox, har du noe til å støtte opp om denne påstanden?

 

Å gjøre endringer på trafikk til eksterne tjenester må da være brudd på nettnøytraliteten.

Lenke til kommentar

 

 

Med DNS over TLS slipper man at ISPen kan stenge ned nettsider myndighetene ikke liker (dvs. piratebay) via DNS

 

Med metoden som hittil har blitt brukt vil det ikkje ha betydning.

Slik det har blitt gjort hittil, så er det ISPane sine DNS serverar som svarar med alternativ IP (til nettside som viser stygg advarsel) istedenfor IP til piratserverane.

 

Om ein var såpass kreativ ekspert at ein la inn for eksempel Google sine DNS serverar på PCane sine, så var blokkeringa oppheva.

 

Kryptering vil ikkje ha betydning for dette.

Forskjellen er at med kryptert DNS er det ikke mulig for ISPene og selektivt filtere DNS basert på navn selv om man bruker eksterne DNS-servere som f.eks google sine. Tror altibox f.eks i dag filtererer priatebay med DNS selv om man bruker eksterne DNS-servere. Nå løser det seg halvveis hvis DNSSEC brukes, men en ISP kan fortsatt filtere (men ikke endre) respons på bestemte DNS-forespørsler også om DNSSEC brukes

Nei, Altibox filtrerer ikke bort piratebay dersom du bruker andre leverandører sin dns server.

 


Tronds-MacBook-Pro:~ trondar$ dig @92.220.228.70 thepiratebay.se +short
109.247.114.203
Tronds-MacBook-Pro:~ trondar$ dig @8.8.8.8 thepiratebay.se +short
104.31.16.3
104.31.17.3
Tronds-MacBook-Pro:~ trondar$

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...