Gå til innhold

Sparing med lav risiko


Anbefalte innlegg

Jeg er mellom to boliger og skal leie leilighet i et halvt år minst. Har derfor 1 million på bok som jeg trenger å investere.

 

På grunn av den korte horisonten ønsker jeg lav risiko.

 

Har noen et spesifikt tips til høyrentekonto eller lavriskfond som jeg kan sette pengene i? Nå står de på en sparekonto med 0,6% rente, så trenger å få flyttet på de.



Anonymous poster hash: 36544...559
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takk! Den linken var gull!

 

Hva med obligasjoner? Ser at obligasjonsfondene i snitt oppnår ca 2% avkastning etter forvaltningsgebyr. I hvilke tilfeller vil man velge de over høyrentekonto som også gir 2%.

 

Anonymous poster hash: 36544...559

 

 

Jeg ser ikke poenget med å putte de i obligasjonsfond når forventet avkastning er så lav. Vil du ha litt større forventet avkastning enn det du får på høyrentekonto så synes jeg det gir mer mening å ha f. eks. 90% eller 80% av pengene i banken i stedet for 100%, og så sette de resterende 10% eller 20% i noe som historisk sett har monnet. 

 

Anonymous poster hash: b24e1...3d1

Lenke til kommentar

Jeg er mellom to boliger og skal leie leilighet i et halvt år minst. Har derfor 1 million på bok som jeg trenger å investere.

 

På grunn av den korte horisonten ønsker jeg lav risiko.

 

Jeg er i nesten samme situasjon.  Har kjøpt nybolig men skal ikke betale før overtakelse om 6-9 måneder og ønsker å gjemme 3M på en tryg måte, så jeg endte opp med å spre de på to forskjellige banker (pga beløpgrensen for bankgarantiordningen) med grei rente (~2%) og månedlig kapitalisering - konservativt, men da kan jeg sove godt om natten. 

Lenke til kommentar

 

Har allerede investert 30% (450k) i diverse indeksfond. 

 

Dumt spørsmål kanskje, men jeg er vant til å ha pengene mine i store banker. Er det noen ulemper med å ha de i små banker? Ser at man er sikret med bankenes sikringsfond, så man kan ikke tape penger om de skulle gå dukken?

 

Anonymous poster hash: 36544...559

 

 

Jeg ser ingen nevneverdige ulemper. Jeg putter i hvert fall pengene der hvor renten er høyest. 

 

Anonymous poster hash: b24e1...3d1

Lenke til kommentar

 

Har allerede investert 30% (450k) i diverse indeksfond.

 

Dumt spørsmål kanskje, men jeg er vant til å ha pengene mine i store banker. Er det noen ulemper med å ha de i små banker? Ser at man er sikret med bankenes sikringsfond, så man kan ikke tape penger om de skulle gå dukken?

 

Anonymous poster hash: 36544...559

Så lenge de er med i sikringsfondet skal det ikke ha noe å si. Det eneste jeg har opplevd er at feks Santander gjerne bruker noen dager på å motta/flytte penger.

Lenke til kommentar

Har dere testet ut DNB Spare? Jeg ønsker å finne ut om den fungerer bra for noen og om fond og aksjer der er tilbudt til kunden til rettferdig pris. Jeg vet at forbrukerrådet skal saksøke DNB - 180 000 nordmenn har betalt 690 millioner kroner for mye i gebyrer til DNB.

Jeg har laget en side for å samle disse typer diskusjon.

https://www.facebook.com/groups/367274443702711/

Endret av Ane Mari
Lenke til kommentar

Er det noen ulemper med å ha de i små banker? Ser at man er sikret med bankenes sikringsfond, så man kan ikke tape penger om de skulle gå dukken?

Anonymous poster hash: 36544...559

Hvis det er en utenlandsk bank kan det være verd å sjekke om den er medlem av sikringsfondet, eller om den bare er dekket av ordningen i EU/EØS. Sistnevnte dekker bare 100 000 euro, mens det norske sikringsfondet dekker 2 mill. kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...