Gå til innhold

Windows-sjef bekrefter at Windows Mobile er dødt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Eneste løsning for Windows 10 for mobiler er at Windows 10 for ARM klarer å kjøre Android emulator for applikasjoner, slik Remote Desktop Apps kamuflerer at det er RDP. Blir det en mulighet så blir jeg fortsatt på plattformen da jeg er rimelig fornøyd med min 950XL.

 

Jeg savner ikke apper, men synes det er uheldig å ikke ha tilgang til visse apper da de produsentene ikke tilgengeliggjør funksjonaliteten på web.

 

Jeg ser hvertfall veldig frem til W10 for ARM for mini-tablets og er spent på hvordan de ulike android emulatorene tilpasses denne plattformen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Jeg savner ikke apper, men synes det er uheldig å ikke ha tilgang til visse apper da de produsentene ikke tilgengeliggjør funksjonaliteten på web.

 

 

Ja enig. Misliker dette app hysteriet hvor det skal være en app for alt mellom himmel og jord. Legg funksjonaliteten ut på web. idag får man teknisk gjort "alt" på web

Lenke til kommentar

Eneste løsning for Windows 10 for mobiler er at Windows 10 for ARM klarer å kjøre Android emulator for applikasjoner, slik Remote Desktop Apps kamuflerer at det er RDP. Blir det en mulighet så blir jeg fortsatt på plattformen da jeg er rimelig fornøyd med min 950XL.

 

Jeg savner ikke apper, men synes det er uheldig å ikke ha tilgang til visse apper da de produsentene ikke tilgengeliggjør funksjonaliteten på web.

 

Jeg ser hvertfall veldig frem til W10 for ARM for mini-tablets og er spent på hvordan de ulike android emulatorene tilpasses denne plattformen.

 

Se Windows Andromeda i sammenheng med https://www.extremetech.com/computing/249292-microsoft-declares-windows-10-arm-devices-will-run-x86-code-near-native-speed

Lenke til kommentar

Det har uansett vært tydelig at AI/cloud a la Cortana/Alexa/Google Assistant i stor grad skal erstatte dagens app-sentriske, enhets-sentriske arkitektur.

 

Og der har Microsoft begynt i den enden de selv mener de sleit sist. At utviklerne var slemme og ikke lagde tjenester for deres plattform. Det er nå skills som gjelder, ikke apps. Hvem har flest skills for AI? Alexa. Hva har Microsoft gjort? Inngått skill-partnerskap med Amazon

 

For meg bekrefter dette at man har gått over fra battle of the eco system til battle of the AI. Der "AI" ikke er kunstig intelligens (enda) men en ren skytjenestetilbyder som følger deg på tvers av enheter. Nå skal de pushe abonnement i stedet for apper. Gjentakende inntekter i stedet for engangsinntekter. Men dette er et helt nytt race. Microsoft og Amazon, blant flere, kan legge sine cloud-tjenester og AI/assistenter på toppen av Android og forsøke utkonkurrere Google Assistant, og de har faktisk en reell mulighet til å gjøre det, enn så lenge.

 

Hvis jeg skal spå, tror jeg at det operativsystemet som endelig viser seg å stjele markedsandeler fra Android, ikke vil komme fra Microsoft men fra Google selv. Og det blir ikke et OS for smarttelefoner. Det blir et cloud-OS. Som kan kjøre på så mye mer enn smarttelefoner. Der enhetene er oppmerksomme på hverandre og samarbeider for å gi deg den beste tilgjengelige opplevelsen i det rommet der du til enhver tid befinner seg. 

Lenke til kommentar

Jeg utelukker ikke at Apple kommer til å tillate andre å bruke iOS. Om så kanskje bare én annen produksent - f.eks. Samsung.

 

Ja, det er litt far fetched, men jeg tror det kanskje hadde vært lurt. Og hvis det er lurt, så tror jeg Apple finner det ut selv også. Kanskje må markedsandelen deres enda lengre ned først.

Lenke til kommentar

 

En gang må jo respiratoren slås av.

 

Windows 10 desktop ødela for mobilene.

 

Tja, mer ødeleggelse andre veien spør du meg, og til hvilken nytte? Hjalp ikke telefon-plattformen...

 

AtW

Brukergrensesnittet fungerer etter hva jeg blir fortalt ganske bra i mobilen og på brettnett. Men det har aldri fungert bra uten berøringsskjerm på f.eks bærbare, og det er den erfaringen de fleste har med flisveggen etc.

 

Har den gemene hop dårlige erfaringer med noe, så er det ikke spesielt sannsynlig at de forsøker å ekspandere sine dårlige erfaringer til en duppeditt til. Det er mer sannsynlig at de velger noe annet - slik at de ihvertfall fikser den digitale hverdagen på EN dings.

 

Nå er nok Microsoft i ferd med å høste fruktene av "Surface" satsingen, så JEG forventer ihvertfall at brukeropplevelsen blir bedre etterhvert som den platformen modnes. (Jeg tviler litt når jeg ser hva Microsoft definerer som "må ha" apper i Store på en win pro maskin.)

 

Men den aktualiseringen som Surface bringer til torgs kommer (åpenbart) alt for sent for mobilene. Jeg tipper de forsøker seg igjen med mobil når de tror folk har glemt den historien.

Lenke til kommentar

Er egentlig Surface en suksess? De er synlige i nerdekretser, men selger de noe særlig? Alt jeg finner av tall tyder på det motsatte. Lavt og synkende salg.

 

Det er det ihvertfall langt mer lovende enn de fleste knekkebrødutensmørogbrunostalternativene assosiert med MS innenfor de samme segmentene. Jeg tviler på om MS har illusjoner om at Surface overtar hele Windowsmarkedet før jul. De har nok et og annet kriterie hvor Surface ramler ned i suksessboksen.

Lenke til kommentar

 

Jeg savner ikke apper, men synes det er uheldig å ikke ha tilgang til visse apper da de produsentene ikke tilgengeliggjør funksjonaliteten på web.

 

 

Ja enig. Misliker dette app hysteriet hvor det skal være en app for alt mellom himmel og jord. Legg funksjonaliteten ut på web. idag får man teknisk gjort "alt" på web

Ja, men ironien er at der mobil-Chrome, mobil-Firefox og mobil-Safari med flere klarer å lese 90% av de vanligste websidene er du heldig om mobil-Edge klarer halvparten

Lenke til kommentar

Produktene er stort sett fine, men såvidt jeg forstår er det et rent tapsprosjekt. Blir spennende å se hvor lenge MS gidder brenne penger på maskinvare.

 

Surfaceteknologiene sildrer ut i resten av Windowsverden og tvinger andre produsenter til å øke kvaliteten (eller illusjonen av kvalitet for den del). Oppnår de aksept innenfor premiumsegmentet kan det øke viljen til å betale litt mer for produkter hakket nedenfor. Videre får de mye positiv omtale som de ikke får ellers.

 

De kan tape penger så det suser på hver eneste surfacemaskin de selger. Det kan allikevel være særdeles profitabelt for Microsoft.

 

De leverer neppe Office til Android fordi de tjener penger direkte på den biten. Inntektene får de b.la. gjennom å holde på Windows 10 i kombo med Office.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...