Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det er nødvendig. Har du ikke firewall så skal det ikke mye til før ting spretter inn på maskinen din. En firewall beskytter ikke bare mot hackerangrep.. Selv har jeg ikke antivirusprogram installert, i grunn fordi jeg er lat og foreløpig bare har vært tilkoblet internett via bredbånd over kortere perioder. Som en nettopp nevnte her, så er det også greit å ha firewall til å stoppe programmer i å komme seg på Internett. Har du først fått noe lugubre greier på maskinen, så er det greit å vite at den igjen i hvertfall ikke kommer seg ute på nett og laster ned enda mer lugubre ting.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

Lenke til kommentar

Man får et virus, og hva så? Det har jo sjeldent noe å si bortsett fra det kanskje sender noen mailer og sånt innimellom.... For oss vanlig brukere som ikke har noen veldig viktige dokumenter eller ligndende på datamaskinen og som ikke er redde for en formatering hvert halvår trenger man strengt talt ikke Antivirus eller Firewall etter min mening...

Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

Vel, bruker ikke hotmail. hadde ikke brukt en hotmail-konto til å sende en viktig email heller. Men jeg forstår ikke helt hva du mener jeg.

Hvis du bruker outlook så får du email fra hotmail, eller får du ikke fra hotmail? Hvis bedriften kjører spamfilter på pop-servern sin, så kommer den ikke til outlooken din heller

Lenke til kommentar

Svaret er selfølgelig JA.

Og komme og påstå noe annet er det samme som og si at jeg trenger ingen vaksinasjon, jeg vet ALT om hvordan jeg skal unngå å bli smittet av alle tenkelige sykdommer.

Til alle dere som fortsatt sitter og påstår at dere kan "gjenkjenne" alle typer virus og hacker forsøk med det blotte øyet og deres utrolige data kompetanse, så har jeg bare en ting å si: DUST, DUST og er det noe igjen DUST da og.

Har enda ikke sett noen her som har sagt de klarer det, og hvis dere tror det, kom dere så på TV og forbløff alle oss andre. Det er vel bare 70000 virus eller noe sånt FORELØPIG, og når dere har imponert oss med det, kan dere vise oss hvordan dere oppdager alle tenkelige hacker angrep som er på markedet, og de som kommer senere.

Ingen her som påstår at FW/AV stopper alt 100%, MEN de er da ett skritt i rett retning. Så kan man bruke sin kompetanse til å prøve og fange opp de resterende som måtte prøve og lure seg rundt FW/AV.

Dere som er elite data guder, må bare gjenta meg selv, er dere virkelig så forbanna blåst i huet at dere ikke ser fordelen ved FW/AV???

Tror dere at piloter ikke hadde hatt nytte av alle instrumentene ombord i ett fly som viser oljetrykk, om hjula er oppe eller nede, hydraulikk og så videre, enn og komme og påstå at *jeg kjenner flyet mitt såååå bra, at jeg trenger ikke instrumenter som kan varsle og evnt. stoppe/hindre feilen på flyet*.

Husk at det er passasjerer ombord som kan ta skade av den idiotiske tankegangen der, akkurat som dere knotthjerner som sitter og deler internett med oss andre, men driter i å ta selv det minste skritt for å sikre deg OG oss andre som kanskje mottar dritten som vi får ifra dere.

Det er en grunn til at det er en oljemåler på dashbordet i en bil, da man sjelden hører at slangen ryker og motoren da begynner og gå varm.

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

må du betale 1000kr i året?

er det for å kunne fortsette å laste ned virusoppdateringer?

regnet egentlig med det.

 

MEN 1000 kr!! :dribble:

svindyrt etter min mening.

Lenke til kommentar
Til alle dere som fortsatt sitter og påstår at dere kan "gjenkjenne" alle typer virus og hacker forsøk med det blotte øyet og deres utrolige data kompetanse, så har jeg bare en ting å si: DUST, DUST og er det noe igjen DUST da og.

:cry:

 

Dere som er elite data guder, må bare gjenta meg selv, er dere virkelig så forbanna blåst i huet at dere ikke ser fordelen ved FW/AV???

Selvsagt ser jeg (vi?) at det er en fordel å ha FW/AV, men hele den greien er er så utrolig oppskrytt at jeg blir kvalm i tåen. Hvis du har litt sunn fornuft og erfaring med hvordan dette gjøres, så klarer du deg pokker meg like bra uten. Det er jeg og 30 andre her levende bevis på.

 

(...) akkurat som dere knotthjerner som sitter og deler internett med oss andre, men driter i å ta selv det minste skritt for å sikre deg OG oss andre som kanskje mottar dritten som vi får ifra dere.

Må jeg gjenta meg selv? Jeg har i løpet av hele mitt dataliv hatt ETT (ETT!!!) virus på PCen. Det var en type virus som holdt seg på min PC og ikke sendte seg videre. Jeg har også tatt forhåndsregler for at evt. virus ikke får muligheten til å sende seg videre (har f.eks ingen personer i outlooks adressebok).

Lenke til kommentar
Til alle dere som fortsatt sitter og påstår at dere kan "gjenkjenne" alle typer virus og hacker forsøk med det blotte øyet og deres utrolige data kompetanse, så har jeg bare en ting å si: DUST, DUST og er det noe igjen DUST da og.

:cry:

 

Dere som er elite data guder, må bare gjenta meg selv, er dere virkelig så forbanna blåst i huet at dere ikke ser fordelen ved FW/AV???

Selvsagt ser jeg (vi?) at det er en fordel å ha FW/AV, men hele den greien er er så utrolig oppskrytt at jeg blir kvalm i tåen. Hvis du har litt sunn fornuft og erfaring med hvordan dette gjøres, så klarer du deg pokker meg like bra uten. Det er jeg og 30 andre her levende bevis på.

 

(...) akkurat som dere knotthjerner som sitter og deler internett med oss andre, men driter i å ta selv det minste skritt for å sikre deg OG oss andre som kanskje mottar dritten som vi får ifra dere.

Må jeg gjenta meg selv? Jeg har i løpet av hele mitt dataliv hatt ETT (ETT!!!) virus på PCen. Det var en type virus som holdt seg på min PC og ikke sendte seg videre. Jeg har også tatt forhåndsregler for at evt. virus ikke får muligheten til å sende seg videre (har f.eks ingen personer i outlooks adressebok).

Hmmm.... Loomy? Håper ikke det er en forkortelse for "Lobotomized" ;-)

 

Uansett hvor fantastisk enkelte ser ut til å klare seg uten FW og AV er det fremdeles en fordel med begge deler...?

 

For å spørre på en annen måte, er det noen som helst grunn for IKKE å ha FW/AV bortsett fra når du spiller Donkey Kong?

Lenke til kommentar
Selvsagt ser jeg (vi?) at det er en fordel å ha FW/AV, men hele den greien er er så utrolig oppskrytt at jeg blir kvalm i tåen. Hvis du har litt sunn fornuft og erfaring med hvordan dette gjøres, så klarer du deg pokker meg like bra uten. Det er jeg og 30 andre her levende bevis på.

Jeg har ikke skrytt av hvor bra FW/AV er, de som derimot sitter og skryter av hvor mange virus og hacking forsøk de har stoppet, er like blåst som de som syntes at det og leve uten FW/AV er det aller beste, mens man er på nett og kanskje sprer dritten sin til andre.

 

Det er en forskjell på og ha FW/AV og merke seg at virus eller hacking har blitt stoppet, enn og sitte på nettet og nettopp skryte av hvor mange virus/hacking angrep man har stoppet, når det i realiteten er programmet som stoppet dem, ikke den nissen av en person som tror det er hans fortjeneste.

Og det og fjerne alle adressene i outlook, og antageligvis andre ting man må gjøre for å unngå virus, istedenfor å skaffe seg ett FW/AV program, for deretter å bruke maskinen slik den var tenkt å brukes. Syntes det er synd at slike data"eksperter" som deg, må rette seg etter viruset, og ikke etter deg selv ved å bruke maskinen sånn den var tenkt å brukes.

 

Det at du bare har hatt ett virus, det er jo vel og bra, men hvordan oppdaget du det??? Selv eller med ett program?? Og hvis du oppdaget det selv, hvordan kan du sitte her og påstå at det var det eneste viruset du har hatt, når vi alle her vet at du UMULIG klarer og gjenkjenne alle virusene som eksisterer. For ikke og snakke om alle som kommer til å bli laget senere. Det har noe med at utviklingen går forover, hvis det sier deg noe.

Syntes at de som "skryter" av at de IKKE trenger FW/AV, er mye verre enn de som sitter og skryter av hvor mange virus "de" klarte og stoppe.

Dere er vel de personene som ikke trenger kondom, for dere har full kontroll. :roll:

Lenke til kommentar

For å spørre på en annen måte, er det noen som helst grunn for IKKE å ha FW/AV bortsett fra når du spiller Donkey Kong

 

Mann slipper å ting som under oppstart av pc'en som sier: nå må du huske ditt og nå må du huske på datt!!

Da lurer jeg på om du ikke tross alt er en "vanlig bruker", dvs en som trenger litt hjelp for å sette FW/AV riktig opp?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke skrytt av hvor bra FW/AV er, de som derimot.....

Oppskrytt og verbet å skryte er to forskjellige ting.

 

Og det og fjerne alle adressene i outlook, og antageligvis andre ting man må gjøre for å unngå virus, istedenfor å skaffe seg ett FW/AV program, for deretter å bruke maskinen slik den var tenkt å brukes. Syntes det er synd at slike data"eksperter" som deg, må rette seg etter viruset, og ikke etter deg selv ved å bruke maskinen sånn den var tenkt å brukes.

Har aldeles ikke "rettet meg etter viruset". Adresseboken hadde jeg ikke brukt uansett, men det var bare et eksempel på steder viruset ikke får gjort jobben sin. Jeg åpner heller ikke ukjente epost-vedlegg. Men det hadde jeg ikke gjort uansett om jeg hadde hatt AV eller ikke, så alt i alt kan jeg trygt si at jeg ikke på noen som helst måte blir hindret eller går glipp av noe som helst pga. at jeg ikke har AV. Vil heller si at det er dere med AV som har rettet dere etter virusene. Dere bruker masse penger på AV, dere må passe på å holde den oppdatert, systemresurser blir brukt, maskinen går tregere, u name it...

 

Det at du bare har hatt ett virus, det er jo vel og bra, men hvordan oppdaget du det???

Oppdaget det selv ja. En ukjent prosess som plutselig brukte 100% CPU.

 

Og hvis du oppdaget det selv, hvordan kan du sitte her og påstå at det var det eneste viruset du har hatt, når vi alle her vet at du UMULIG klarer og gjenkjenne alle virusene som eksisterer.

1. Virus kjører veldig ofte en egen exe-fil. Det vil jeg fort legge merke til.

2. Virus kommuniserer ofte via internett. Jeg legger fort merke til det hvis det er unormalt mye trafikk.

3. Hvis jeg skulle få et virus som videresendte seg via mail er sjansen STOR for at mailserveren ville gitt meg automatisk tilbakebeskjed hvis det ble funnet virus i mailen jeg sendte. Har hittil aldri fått en sånn mail.

4. Virus krever ressurser. Jeg har ikke noen über PC, så hvis den jobber med noe legger jeg merke til det (eksempel: min søster lastet ned en mp3-fil fra meg over nettverket. La straks merke til det og sjekket prosessene og fant ut at det bare var hun som holdt på)

Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

tull. sender ikke hotmail selv, men mottar fra hotmailkontoer uten problem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...