Gå til innhold

Kjøp av enkel og billig stasjonær


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en ny datamaskin til min far. Han har en stor skjerm og anlegg, men det er koblet til en gammel datamaskin som skulle ha blitt byttet for flere år siden. 

Han bruker stort sett maskinen til å surfe på nett og se videoer. 

 

Har veldig begrenset budsjett, men alt er bedre enn maskinen som han bruker nå.

Ønsker fortsatt at det jeg kjøper skal kunne vare. 

Vil helst ikke over 3000-3500.

 

Dette er hva jeg har funnet til nå: MSI Cubi Mini

Har også vurdert denne: Lenovo IdeaCentre

 

Har bedre erfainger med MSI enn med Lenovo, men med Lenovoen er det jo faktisk mulig å lagre mer enn OS. 

 

Tanker om dette? Finnes det bedre alternativer fra andre nettsider til samme pris? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna mini PC med mobilprosessor er den første tanken min.. Da blir det heller bedre å lukte på bruktmarkedet.. Kunne fått gamingriggen min for en skarve tusenlapp om jeg har hatt penger til å kjøpe noe nytt.

 

For 3000,- kroner er jeg iallefall helt sikkert på at man finner noe brukt som er veldig aktuelt, selv om det er en gammel gaming PC er det det høyt aktuell PC for å surfe på nett og annet.. Som regel mye minne, rikelig med diskplass, ikke umulig at OS er installert på SSD.. etc etc..

 

Så i slikt tilfelle vil jeg absolutt anbefale å sjekke ut bruktmarkedet fremfor å kjøpe en litt fjasete minipc med 10år gammel mobilprossesor...

Lenke til kommentar

Styr unna mini PC med mobilprosessor er den første tanken min.. Da blir det heller bedre å lukte på bruktmarkedet.. Kunne fått gamingriggen min for en skarve tusenlapp om jeg har hatt penger til å kjøpe noe nytt.

 

For 3000,- kroner er jeg iallefall helt sikkert på at man finner noe brukt som er veldig aktuelt, selv om det er en gammel gaming PC er det det høyt aktuell PC for å surfe på nett og annet.. Som regel mye minne, rikelig med diskplass, ikke umulig at OS er installert på SSD.. etc etc..

 

Så i slikt tilfelle vil jeg absolutt anbefale å sjekke ut bruktmarkedet fremfor å kjøpe en litt fjasete minipc med 10år gammel mobilprossesor...

 

Ja ok der er mange måter å si dette på, Brukt er nå ebgang brukt men for all del? I5 er helt ok har både I5 - I7 minipc fine maskiner det

lommeboken bestemmer også vet det helt klart, jeg har 2 maskiner begge har SSD en 120 GB den andre 250 GB med Skyen i tillegg så er det lang over mitt forbruk.

 

Aldri mer det svære store skrumlett til Box i mitt hus, 2 stk USB  2 stk USB 3 å rundt 3000 får du en flott maskin, bruker 2 skjermer

har VPN Win 10 jeg er kjempefornøyd, spill kan jeg ikke uttale meg det har 0 interresse for meg.

Bruk lidt søk, der er mange valg, en tur innom Ebay er ikke dumt det heller.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Styr unna mini PC med mobilprosessor er den første tanken min.. Da blir det heller bedre å lukte på bruktmarkedet.. Kunne fått gamingriggen min for en skarve tusenlapp om jeg har hatt penger til å kjøpe noe nytt.

 

For 3000,- kroner er jeg iallefall helt sikkert på at man finner noe brukt som er veldig aktuelt, selv om det er en gammel gaming PC er det det høyt aktuell PC for å surfe på nett og annet.. Som regel mye minne, rikelig med diskplass, ikke umulig at OS er installert på SSD.. etc etc..

 

Så i slikt tilfelle vil jeg absolutt anbefale å sjekke ut bruktmarkedet fremfor å kjøpe en litt fjasete minipc med 10år gammel mobilprossesor...

Er absolutt bedre med en god brukt pc enn en minipc med mobilprosessor, men vil ikke styre med å kjøpe en brukt pc og problemene som kan komme med det.

 

Hva mener du er galt med en mobilprosessor til den bruken som jeg har nevnt? 

Har ikke noe erfaring med det selv, men tenker jo at det bør fungere greit nok for noen som bruker datamaskin ganske lite og til helt enkle ting.

Lenke til kommentar

 

Styr unna mini PC med mobilprosessor er den første tanken min.. Da blir det heller bedre å lukte på bruktmarkedet.. Kunne fått gamingriggen min for en skarve tusenlapp om jeg har hatt penger til å kjøpe noe nytt.

 

For 3000,- kroner er jeg iallefall helt sikkert på at man finner noe brukt som er veldig aktuelt, selv om det er en gammel gaming PC er det det høyt aktuell PC for å surfe på nett og annet.. Som regel mye minne, rikelig med diskplass, ikke umulig at OS er installert på SSD.. etc etc..

 

Så i slikt tilfelle vil jeg absolutt anbefale å sjekke ut bruktmarkedet fremfor å kjøpe en litt fjasete minipc med 10år gammel mobilprossesor...

Er absolutt bedre med en god brukt pc enn en minipc med mobilprosessor, men vil ikke styre med å kjøpe en brukt pc og problemene som kan komme med det.

 

Hva mener du er galt med en mobilprosessor til den bruken som jeg har nevnt? 

Har ikke noe erfaring med det selv, men tenker jo at det bør fungere greit nok for noen som bruker datamaskin ganske lite og til helt enkle ting.

 

Windows oppdateringer, installasjoner av programmer og lignende vil ta en liten evighet.. Dette vil merkes veldig godt på de som faktisk bruker en PC lite, da det trolig vil være oppdateringer som kjøres i bakgrunn hver gang de slår den på...

Lenke til kommentar

 

Styr unna mini PC med mobilprosessor er den første tanken min.. Da blir det heller bedre å lukte på bruktmarkedet.. Kunne fått gamingriggen min for en skarve tusenlapp om jeg har hatt penger til å kjøpe noe nytt.

 

For 3000,- kroner er jeg iallefall helt sikkert på at man finner noe brukt som er veldig aktuelt, selv om det er en gammel gaming PC er det det høyt aktuell PC for å surfe på nett og annet.. Som regel mye minne, rikelig med diskplass, ikke umulig at OS er installert på SSD.. etc etc..

 

Så i slikt tilfelle vil jeg absolutt anbefale å sjekke ut bruktmarkedet fremfor å kjøpe en litt fjasete minipc med 10år gammel mobilprossesor...

Er absolutt bedre med en god brukt pc enn en minipc med mobilprosessor, men vil ikke styre med å kjøpe en brukt pc og problemene som kan komme med det.

 

Hva mener du er galt med en mobilprosessor til den bruken som jeg har nevnt? 

Har ikke noe erfaring med det selv, men tenker jo at det bør fungere greit nok for noen som bruker datamaskin ganske lite og til helt enkle ting.

 

 

    

Bananasaurus

(Er absolutt bedre med en god brukt pc  enn en minipc med mobilprosessor, Nei.

     

 Javel hvor har du den ideen fra? Da har jeg kjøpt katta i sekken da, mitt svar til dette er så.

   

  Nytt er nytt, jeg har hele 3 stykker til rundt 3000 - 4000 dem tar liten plass, raske er dem  kjøre Win10,

   ingen problemer med oppdateringer heller,   helt kurant Pc,  spill kan jeg godt nok ikke uttale meg om beklager det,

   jeg kommer aldri til og kjøpe noe annet mer.

   

   En jeg kjenner en spill idiot 20 år 24/7 har samme minibox bare kraftigere, men klart en annen pris også du får det     du betaler for oftes en klar regel det. Han kommer til og bli kjempe fornøyd er mitt svar.

 

      skipperskrekk

Endret av skipperskrekk
Lenke til kommentar

Har du vurdert å bygge en maskin? Noe som dette vil yte bra til din far sitt bruk, men dette er uten windows og wifi.

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=414155&view=m

 

Den vil yte bedre enn det du ser på og den vil være enklere å oppgradere/endre i fremtiden (standard komponenter). Jeg bygde noe tilsvarende til min far for litt siden og han er iallfall verdig fornøyd. Dette er en litt større boks da, hvis plass er et problem.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre S

Ingen dum tanke det, kunne ha lyst til å prøve selv dette? Spørsmålet er bare.

Hva tid har han til det? Erfaring ikke minst, hva koster det å feile? Selv er jeg i den situasjon, men jeg tror deg så gjerne.

 

Windows må så klart være med Wifi også vi snakker om 3000 til 4000 Norske. Du nevner plass bevares en box 50x50x18

er jo ikke all verden det, har man plass nok?

Men selv trives jeg godt med 5x18x20 har  500 GB SSD og 16 RAM, jeg springer for livet jeg greier nesten ikke å henge med.

 

Forstod det var ikke så store krav han trengte, moderart med pris også, å så få det helt ferdig må da være herlig, bare å plugge

inn + lidt småtteri.

 

Sjekk på (Ebay) vel? eller søk Kinesere (AlieEkspres) dem er flinke dem.

En Venn her har en til 3200 kr og han er kjempe fornøyd.

 

Men er man ung, kanskje arbeidsledig og vil mekke å trikse selv så er jeg helt enig i ditt foreslag, jeg, dette gidder jeg ikke Sorry.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Jeg sier bare utifra erfaring, jobbet i service i elkjøp, maskiner vi solgte som er egentlig ganske kjappe var jo grøt 90% av tiden kunden brukte maskinen.. For kunden var flink til å slå av maskinen, ikke hadde de noe særlig raskt bredbånd heller...

 

Maskinen strupet bredbåndhastigheten og gjorde maskinen sørpe treig når den installerte oppdateringer, noe den alltids gjorde de få timene brukeren ønsket å bruke maskinen... For alle andre timer var jo maskinen avslått..

 

Det beste rådet vi kunne gi kundene var å la maskinen være på iløpet av natten, ikke slå den av...

Lenke til kommentar

Jeg sier bare utifra erfaring, jobbet i service i elkjøp, maskiner vi solgte som er egentlig ganske kjappe var jo grøt 90% av tiden kunden brukte maskinen.. For kunden var flink til å slå av maskinen, ikke hadde de noe særlig raskt bredbånd heller...

 

Maskinen strupet bredbåndhastigheten og gjorde maskinen sørpe treig når den installerte oppdateringer, noe den alltids gjorde de få timene brukeren ønsket å bruke maskinen... For alle andre timer var jo maskinen avslått..

 

Det beste rådet vi kunne gi kundene var å la maskinen være på iløpet av natten, ikke slå den av...

 

Javel Krozmar faktisk interessant det du forteller, Tråstarters bruk av data er stort sett surfing, Evt Videoer vil tro at rytmen er nok mulig

bade på og av for han, for egen del så er det lidt forskjellig, en laptopp står på hele dagen, jeg går til å fra slapper av der den står ute og så blir det en kaffekopp nå å da, oppførsel må si den er nok så kvikk har brukt den i 2 år nå på denne måte.

 

Neste Pc slår den ofte av etter bruk den er mer tilpasset ungdom, kona å jeg alt etter som, altså på og av, oppførsel ja vel nok noe treigere må si det.

 

Den tredie computer blir aldri slått av, kun i tordenvær står på støtt, om dagen natten i hvile det er alt. en kraftig maskin uhyre rask oppførsel, rask er den mini pc det også, alder 3 år. Ren jobbemaskin.

 

Vedlikehold alle får likt behandling vedlikehold, alle er Win 10 Pro og Home, Netttilgang er så Bra at jeg tror mange kunne drømme om dette, Fiber ja så klart bruker stort sett VPN hele tiden.

 

Problemer til nå ingen, dem som er der er selv forskyldt kan ikke laste andre for det. Oppdateringer er det minste problem i mange tilfelle tro jeg nok er Brukeren som er problemet.

Men Takk for det du kom med.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Det virker som det er lettere å finne en billig bærbar maskin f.eks denne til 3695:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4400870

Jeg mener at en pc helst bør ha Intel Core i3 eller noe som ikke er så mye tregere. Det bør også være SSD disk til lagring.

 

Denne stasjonære til kr 3790 har en Intel Pentium G4400T prosessor. Det er vel den svakeste prosessoren jeg vil anbefale:

https://www.dustinhome.no/product/5011015362/ideacentre-610s

 

Kan være lurt å vente på et godt tilbud i denne prisklassen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

Ja det er merkelig vi snakker Pris? vi nevner plass, vi nevner Brukervennlighet, jeg forteller atter engang en mini Pc

er en flott løsning, jeg har det selv, 3 stykk, 3 av mine Venner har det samme, jeg anbefalt det for dem.

 

Er det mulig å løsrive seg fra Brukt markedet, umulig? Brukt er nå brukt.  Kjøpe en svær kasse går det an å tenke slik,

se hans forbruk i starten Hva trenger han? 

 

Svein M kommer med 2 fantastiske fine maskiner, jeg har bade I3- I5 -I7  har 3 valg i SSD   120GB SSD

250GB  SSD      500GB SSD   Hva er problemet.    Win10 er et flott program også hva mer forlanges.

 

Takk Svein M jeg likte ditt svar. 

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...