Gå til innhold

42" Plasma skjerm til 30k


aurstad

Anbefalte innlegg

Jes, da er tiden inne for å tenke på skjerm til hjemmekino-anlegget mitt..

 

Jeg var innom det lokale elkjøp og fikk et tilbud på en Samsung 42" plasma tv med ekstern tuner, høytalere samt bord/vegg stand.

 

Der skulle de ha 29.990 for en Samsung PS-42P2SB (Tror ihvertfall det var denne, siden elkjop.no ikke hadde den i sortimanget vistnok)

 

 

Da er spørsmålet - bør jeg slå til? Vil prisen på slike skjermer holde seg i dette området fremover eller bør jeg vente?

 

Er dette et bra tilbud?

 

 

--

 

Jeg er ikke interessert i idioter som ravler ut om hvor elendig Elkjøp er - det angår ikke denne posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke samsung sin plasma tv som ikke hadde noen akkurat "overkill" specs da?

 

Det er best med høy oppløsning og kontrast.

 

Når du likegodt skal ut med nærmere 30 000 på en tv, så ta en skikkelig bakgrunns sjekk, for det er den prisklassen mange andr emerker ahr sine plasma tver og :thumbup:

 

Jeg har hørt at PIONEER har beste kvalitet, men så koster de da også en del mer, men ta en skikkelig sjekk og spør omkring om hva du ser etter i en god plasma tv ;)

Lenke til kommentar

det er noen plasma skjermer med variabel kvalitet på,

 

jeg anbefaler at du tar med en dvd film å går innom butikken,

hvis du er fornøyd med kvalitet på bildet, og du er fornøyd med garanti'n,

så kjøp, med fare for å ta feil så antar jeg at det er først om 2 til 3 år til prisen blir mere normal

 

ps ta gjerne å bruke google.com å søk etter problemer med plasma tv'n du har lyst på, godt mulig at det er en god model, også mulig at den har noen problemer det kan være værd å vite om.

 

 

plasma å lcd blir fremtiden enten man vil eller ikke :thumbs:

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Husk også at skjerm-produkter ofte er plassert slik at de skal se best mulig ut i butikken (med tanke på lys og slikt) så kanskje du bør be om å få prøve den før du kjøper (hmm, har ikke Elkjøp 30 dager pengene tilbake?). Men skal du først ut med så mye penger hadde jeg nok vurdert en prosjektor som nevnt tidligere her ja

 

Ønsker deg uansett lykke til og håper du får mye glede av storskjermen!

Lenke til kommentar

projector, de pærene som må byttes, må du nok regne med å bytte hvertfall 2 ganger pr år,

 

å de prisene ligger på mellom 2 til 5 tusen,

 

blir fort dyrerer når en regner med de utgiftene.

 

en backprojector tv 52T rundt 25 tusen. feit tv, bra kvalitet ( thomson ) hvertfall, men ikke noe du han spikre til veggen.

 

har man plass backprojector tv. har man litt plass mangel eller bare lyst på litt tøffere tech, så er plasma eller lcd ( som kommer om et par år ) bra valg.

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Har selv en Samsung 42" som jeg kjøpte for ca 1 år siden, og den fungerer utmerket. Prisen var vel litt over 30K inkl. høyttalere og "bein". Du må veldig opp i pris for å få noe bedre bilde, og da er det bedre kontrast på svart og hvit du oppnår. Har også en prosjektor og lerret, men det blir litt mer "knot" å bruke dette. Har hatt projektoren i over 2 år, og man må ikke bytte pære flere ganger i året...

Lenke til kommentar

Jeg er vel kresen, men når jeg går gjennom en større elektronikk-sjappe, og vandrer fort forbi TV'ene, så stopper jeg ikke opp før jeg ser bildekvalitet jeg liker, og da stopper jeg på JVC. Vet ikke hvordan det er med plasma, men sist jeg så over en rekke skjermer i en butikk var det bare en skjerm jeg i det hele tatt kunne tenke meg å se på i lengre tid... :no:

Lenke til kommentar
...så er plasma eller lcd ( som kommer om et par år ) bra valg.

Om et par år? LCD TV'er er godt inne på markedet allerede for de som følger med (og har råd til det). Kjenner flere som sitter med en 42" lcd i stua (litt misunnelig da)

42"LCD... fra hvem da? Høyeste jeg har sett er 40" og koster jo opp mot 80K, 30" fra Sony koster 50K veil...

Endret av PIIIpower
Lenke til kommentar

Jeg og faren min var innom Elkjøp igår. Vi og to av mine fettere vurderer å kjøpe en plasma-tv. Inne i Elkjøp hadde de fire tv'er; Pioneer (59.995,-), Panasonic (49.995,-) og to Philips-tv'er.

 

Vi spurte dem om de kunne gi et godt tilbud på begge skjermene. Vi skal alle bestille samme skjerm. Etter en stund kom han tilbake og ga 5.000,- i avslag på Panasonic'en og 3.500,- på Pioneer.

 

Så da jeg kom hjem, tok jeg en rask titt på Komplett.no. Der hadde de faktisk begge tv'ene inne, og de solgte dem ca. 2.000,- billigere!

Jeg tror jeg skal sende dem en mail om de kan legge fra et godt tilbud.

 

Jeg råder deg til å ta kontakt med andre i familien, eller vennene dine, og kjøpe flere skjermer samtidig. Er du heldig så har kanskje Lefdal den samme skjermen, og siden de har 150% prisgaranti, bør du/dere slå til... :cool:

 

EDIT: Skjermene var henholdsvis 42" og 43"

Endret av D-Xpert
Lenke til kommentar
....

projector,   de pærene som må byttes, må du nok regne med å bytte hvertfall 2 ganger pr år,

....

 

MR_T

/offtopic

 

 

2 ganger pr år var nå litt ofte!

Det er som oftes 2000 timer levetid på pærene (noen har 3000)

Med 6 timer "tv-titting" i døgnet blir det (6x365) 2190 eller ca en gang i året.

Dette er et krafitg overslag(6 timer hver dag er mye - da bør du kanskje revudrere fritiden din....), men allikevel blir den totale utgiften det halve av det Mr_T antyder

 

EDIT: Leste gjennom MR_T sitt innlegg og la merke til at han har bakgrunnsprosjektor tv - som også bruker pærer ....

Disse har riktig nok lengre levetid, 5000timer tror jeg.

Endret av eberland
Lenke til kommentar
.... men sist jeg så over en rekke skjermer i en butikk var det bare en skjerm jeg i det hele tatt kunne tenke meg å se på i lengre tid... :no:

Har også sett plasma utstilling med dårlig bilde. Så store skjermer blir veldig kresne på signalkvalitet, et dårlig signal blir vesentlig dårligere på en 42" enn på en mindre CRT. Så når butikken kobler alle skjermene til et standard antennenett så blir ikke det helt rettferdig. Du må ha digital tuner og DVD for å få fullt utbytte av stor skjerm.

Men du kan selvsagt også få dårlig bilde da også, plasma er slett ikke perfekt. Man får nok best bilde med CRT, men 32" blir ofte litt smått. ;)

Lenke til kommentar
...så er plasma eller lcd ( som kommer om et par år ) bra valg.

Om et par år? LCD TV'er er godt inne på markedet allerede for de som følger med (og har råd til det). Kjenner flere som sitter med en 42" lcd i stua (litt misunnelig da)

dem er tilgjenglig nå, men prisen blir mer akseptabel om 2 til 3 år,

akkurat slik det var med tape spiller, cd spiller, dvd spiller, vanlig tv, osv

 

 

lcd tv blir tilgjenglig i 60T om 2 til 3 år, nå er det max noen å 40T

til en stiv pris

 

 

MR_T

Lenke til kommentar
....

projector,   de pærene som må byttes, må du nok regne med å bytte hvertfall 2 ganger pr år,

....

 

MR_T

/offtopic

 

 

2 ganger pr år var nå litt ofte!

Det er som oftes 2000 timer levetid på pærene (noen har 3000)

Med 6 timer "tv-titting" i døgnet blir det (6x365) 2190 eller ca en gang i året.

Dette er et krafitg overslag(6 timer hver dag er mye - da bør du kanskje revudrere fritiden din....), men allikevel blir den totale utgiften det halve av det Mr_T antyder

 

EDIT: Leste gjennom MR_T sitt innlegg og la merke til at han har bakgrunnsprosjektor tv - som også bruker pærer ....

Disse har riktig nok lengre levetid, 5000timer tror jeg.

jeg vil si dette kommer an på hvilken type projector det er snakk om.

 

og levetiden på en pære, og garantien som følger med pæren er 2 forkjellige ting.

 

som regel så følger det med 3 md garanti med en projector pære,

 

 

har et par kamerater med projector, av å til 1 gang pr år, men som regel 2 ganger pr år.

 

husk på at, hver gang du tenner projectoren så koster det litt pære tid.

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

lcd skjermer er veldig lys svake så det er et stort minus. + Synsvinkelen er noe drøy mht pc lcd skjermer........

 

Plasma hadde mye bedre bilde enn lcd, men dette er gass.....jo eldre tven blir/mere du ser p åden blir bildet litt og litt mattere og til slutt vil bildekvaliteten være en del lavere, men regnet på dette og fant ut en plasma tv hadde mins 10-15 års levetid.

 

Tror jeg ville ventet litt...får det samme annbefalt av selgere i butikker som f.eks Hi-Fi klubben, for det er veldig dyrt.....og siden vanlige tv signaler sendes i 500 linjer her i norge så får du ikke noe bedre skjermkvalitet mht oppløsning på vanlige tv sendinger, men bare dvd tror jeg :dontgetit:

Lenke til kommentar
projector, de pærene som må byttes, må du nok regne med å bytte hvertfall 2 ganger pr år,

 

å de prisene ligger på mellom 2 til 5 tusen,

 

blir fort dyrerer når en regner med de utgiftene.

 

en backprojector tv 52T rundt 25 tusen. feit tv, bra kvalitet ( thomson ) hvertfall, men ikke noe du han spikre til veggen.

 

har man plass backprojector tv. har man litt plass mangel eller bare lyst på litt tøffere tech, så er plasma eller lcd ( som kommer om et par år ) bra valg.

 

 

MR_T

Det er vrøvl at pærene vanligvis må byttes 2 ganger i året. Da behandles de forferdelig dårlig eller man er uheldig med pæren! Det skrives forresten projektor, og ikke "prosjektor". Jeg har mye erfaring med projektorer!

 

Spør du meg så er projektor og lerret det beste til å se film på. Jeg mener at hjemmekino og stuebruk krever to forskjellige monitorer og derfor har jeg en egen TV til normalt Tv-bruk. Jeg har 2m bredt lerret og en NEC HT1000 DLP-projektor. Bilde av hjemmekinoet: http://home.c2i.net/ahustvedt/images/ht18.jpg Det er et bra kompromiss mellom hjemmekino og oppholdsrom i samme rom. Lerretet rulles opp npr det ikke er i bruk.

 

Det nytter desverre ikke å "teste" en TV skikkelig i butikken med mindre butikken har eget mørkerom for dette. Butikker er så godt opplyst at de skjuler svakheter i svartnivå og kontrastforhold. Man må heller låne en med hjem slik det var foreslått lenger oppe i tråden.

 

Jeg vurderer selv en slik billig plasma eller LCD til min stue, men kun for vanlig TV-bruk i et opplyst rom hvor bildekvalitet ikke kan være så kritisk og ikke som filmformidler.

 

Ang bakprojeksjoneTV'er finnes det digitale modeller med lampe som må byttes, men det vanligste er en CRT-projektor som sitter inni som har veldig lang levetid, men som krever justeringer relativt ofte. Jeg ville ikke anbefale billige bakprojeksjonsTV'er til noen.

 

 

TV-signaler i Norge er 625 linjer hvorav 576 består av TV-bildet og resten tilleggsinfo som text-TV ol. PAL DVD har oppløsning på 720x576 uansett hvilken DVD-film det er. NTSC DVD har oppløsning på 720x480.

 

 

De beste plassene for hjemmekinospørsmål er norske www.avforum.no og amerikanske www.avsforum.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...