Gå til innhold

Er dette en trygg kombinasjon av kosttilskudd? ADHD


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har et ganske ensidig kosthold og spiser relativt lite av diverse grunner. Dette kombinert med ADHD gjør at jeg tar en del kosttilskudd/vitaminer hver morgen. 

Jeg tar attentin (dexamfetamin) nesten hver dag, og ukentlig bruker jeg vallergan, melatonin og atenolol (betablokker) 

 

Følgende kosttilskudd inntas hver morgen: (alle er på eller under anbefalt daglige dose, de fleste under)

 

L-phenylalanine 

 

GABA 

 

B-vitamin

 

Selenium

 

Kelp

 

Kalsium 

 

Magnesium 

 

E-vitamin

 

Omega 3 (høy andel DHA)

 

Jern

 

L-theanine 

 

Curcumin 

 

L-tyrosin 

 

Ellers er innspill og tips rundt positive ting for å motvirke; ADHD og tilhørende symptomer. (Er også latent for Alzheimers) 

 

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette vet legen din best

 

Ja, la oss sammenligne svarene senere.

 

Da har vi fått unna det obligatoriske "fastlegen din" svaret. :-) 

 

Du er en av de ja..

 

Du skjønner vel det at det er ingen som kan gi deg svaret på dette med mindre du sender en blodprøve så vedkommende får analysert det ?

 

Det skal lite til for å få i seg de mest essensielle vitaminene, og du velger å trykke ekstra i deg pga du tror det blir en bra suppe ut av hele greien. 

Lenke til kommentar

Blodprøver tar jeg i ettertid. Jeg ønsker kun innspill på gode og mindre dårlige kombinasjoner på kosttilskudd og om noen er viktigere enn andre. 

 

Alle tilskuddene jeg tar er under anbefalt daglig inntak så ser ingen grunn til og spørre min fastlege om hva hun synes. 

Jeg tar en blodprøve når jeg har funnet hva jeg tror er riktig for meg og "brukt" dette en lang nok periode til at blodprøver vil kunne fortelle meg noe. 

Lenke til kommentar

Gå til legen og få en vurdering. Ingen på et forum kan komme med noe fasitsvar her, det blir bare gjetting. Legen er også den som kan svare på om næringsstoffene du inntar kan hemme effekten av alzheimers osv..

 

Jeg er fremdeles ung og stresser ikke så mye med dette, men prøver bare å ha det litt i bakhodet og ekstra påpasselig med å få i meg nok omega 3 for eksempel over tid. 

 

Min fastlege er ikke akkurat verdens dyktigste og ser fremover mot pensjon. Jeg bruker dermed også tid selv til og undersøke ting både før og etter samtaler med fastlege. Det synes jeg alle skal gjøre - fastlege er ikke nødvendigvis guds gave til din helse. Det finnes mange eksempler på direkte feil og direkte farlig behandling fra fastleger. 

 

De fleste er dyktige og engasjerte mennesker, men de er mennesker som resten av oss. 

Lenke til kommentar

Du får søke på felleskatalogen og sjekke hva du må tenke på rundt medisinene. Angående vitaminer og greier så tenker jeg at du muligens får bedre svar på et trening/helse/kosthold forum. Av erfaring så er folk her inne, med god grunn, forsiktige med å gi råd rundt helsegreier.

 

Du finner nok også informasjonen du leter etter ved å Goooooogle litt :)

Lenke til kommentar

Noen av tilskuddene dine har for øvrig ingen funksjon, tilskudd av bestemte aminosyrer som tyrosin og fenylalanin er riktignok essensielle - men så og si all mat inneholder disse. 

Jeg ville også vært forsiktig med å neglisjere legestandarden som enkelt og greit har mer innsikt i dette enn deg selv. Ingen sier at dem er guds gave til helsen, men besitter den nødvendige kunnskapen innen fysiologi, klinisk biokjemi og human ernæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...