Gå til innhold

SAKLIG diskusjon, XP vs. Northwood. (JA, jeg vet dette blir


faust_

Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-03-03 21:19, Johan skrev:

min mening er at påstanden at AMD yter bedre enn Intel er bare skryt. AMD kommer _ferdig_ overklokket, men Intel holder seg nede. Det er derfor du kan klokke opp Intel så mye.


Hvis man skal måle ytelse, synes jeg man skal måle i potensiale, og bare se på THG så ser du hvem som yter rasketst når det blir overklokket.


Dessuten er jo stabilitet viktig, så ingen store bedrifter kommer til å ha AMD Cpu i workstationene sine.



 

AMD yter bedre enn Intel er bare skryt?

 

Hva er da resten av innlegget ditt? BARE SKRYT!!

 

AMD kommer ferdig overklokket?

 

Overklokker du en P4 Willamette 2Ghz og en Athlon XP 2000+ så yter XP`en mye MYE mer enn P4`en! Du kan jo lære deg litt om produksjonsprossesen til en prossesor og varmeutviklingen av en trasistor.

 

Hvis man skal måle ytelse, synes jeg man skal måle i potensiale, og bare se på THG så ser du hvem som yter rasketst når det blir overklokket?

 

Du er jo dum som sammenligner en Northwood med XP når det gjelder overklokking! Det er det samme som å sammenligne en 64bits CPU med 32bits CPU når de kjører 32bits programvare... Du skulle egentlig aldri ha postet mld. din! Du har jo bevist hvor mye peiling du egentlig har.

 

Dessuten er jo stabilitet viktig, så ingen store bedrifter kommer til å ha AMD Cpu i workstationene sine?

 

AMD er minst like stabil som Intel på det markedet der. Tror du man bruker VIA KT266A eller Intel845 i en stor bedrift sin server? åååååhhhhh.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arehb.

 

Du kommer med to argumeneter for Intel. Hva har AMD å gjøre med VIA argumentet ditt? Det er VIA, ikke AMD, kjøp et AMD chipsett istedet da!

 

Chma.

 

Det var ikke om å gjøre å finne opp mikroprossesoren!

Men transistoren som gjorde det mulig for mikroprossesoren til å se dagens lys.

 

Mikroprossesoren en en mengde sammekoblete transistorer.

Lenke til kommentar

ehhh.... En som nevnte noe om bedrifter her og servere eller no .... Dem får jo pushe på seg noen ibm, compaq eller liknende greier ... dem bruker for det meste intel (CPU)er såvidt jeg vet .....

 

vel sier bare en ting jeg .... Ville ikke hatt en Compaq maskin on du gullforgyllte den og stappa kassa full av penger og heiv den etter meg

 

Vel AMD har sine fordeler og intel har sikkert sine ... selv om jeg ikke kan finne ut hva det er .... kanskje en fordel å tømme lomme boka fortest mulig ... vel synes ikke det ... AMD har mer å tilby i pris og ytelse

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 23:09, Vegard20 skrev:

Arehb.


Du kommer med to argumeneter for Intel. Hva har AMD å gjøre med VIA argumentet ditt? Det er VIA, ikke AMD, kjøp et AMD chipsett istedet da!


Chma.


Det var ikke om å gjøre å finne opp mikroprossesoren!

Men transistoren som gjorde det mulig for mikroprossesoren til å se dagens lys.


Mikroprossesoren en en mengde sammekoblete transistorer.


 

jaja, hva jeg skrev kan tolkes p åmange måter, men det jeg mente var at amd trolig ikke ville satt dagens lys uten intel...

 

 

Forresten vet jeg ikke om en sikkelig stor bedrift som kjører amd....

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli lei, mørbanka, forundra etc. etc. av disse diskusjoene... etter diverse argumenter har jeg sett ihuga intel fan faktisk vurdere AMD, og omvendt... oxo sett folk som faktisk bytter...

 

Etter som diskusjoene kommer frem virker det som Intel kommer bedre og bedre ut... drar de fra?

 

Den raskeste modellen til Intel er raskere enn den raskeste AMD cpu'en...

Og VIA... hvem kan si dem LIKER VIA...? Og du kan prøve å finne hk til AMD uten noe som helst via...

VIA er for usikkert synes jeg... funker/funker ikke...

 

Intel chipsett funker...

Lenke til kommentar

Quote:



jaja, hva jeg skrev kan tolkes p åmange måter, men det jeg mente var at amd trolig ikke ville satt dagens lys uten intel...


 

Dette tror jeg du har ganske rett i, for det er samme mannen/mennene som står bak. Tror det var 2 av de første intel folka som starta AMD.

Ang selve diskusjonen, som en nevnte her; skal du ha bedre ytelse i 3dmark eller whatever, kjøp skjermkort. Har du mer enn 1ghz cpu trenger men strengt tatt ikke mer, enda. Bortsett fra ved visse programmer kanskje. Men VIL du ha mer, er det en annen sak.

Dette er bare min ydmyke mening.

 

PMA

Lenke til kommentar

Lurer på en ting.

Er det mange som kjøper CPU utelukkende for å overklokke?

Synes det blir en noe rar diskusjon når det ender opp i "kjøp en p4 1.6GHz så klokker du den bare opp til xxGHz. Da blir den kjapp da! Mye raskere en noen AMD". Og omvendt.

 

Det jeg mener er at om man kjøper en 1.5GHz CPU, uavhengig om det er AMD eller Intel, så er det det man får. Om man vil ha noe annet så får man da kjøpe det. Det er faktisk ikke alle som gidder å klokke opp CPU'n sin, av forskjellige grunner. Så vidt jeg vet så gjelder vel ikke garantien om man klokker opp heller? Man kan vel heller ikke forlange stabilitet om man klokker opp? Kan godt være at ting er stabilt, men man kan ikke kreve det.

 

Personlig så kommer jeg til å kjøre ting på det de er beregnet på når jeg oppgraderer selv. Så er jeg sikker på at alle garantier gjelder, samt at vinninga på å overklokke trur jeg blir for liten til å merkes i vanlig bruk.

 

Så det så...........

Lenke til kommentar

Ser ut som mange har fått ideen om at jeg skal kjøpe nytt allerede... Neida.. det er bare det at jeg SIKLER etter noe nytt. Jeg hadde ikke før fått den fete 100mhz 486-en min (tweaka som bare fy!) før jeg sikla etter pentium, MMX-en hadde jeg i et år før jeg VILLE ha pII eller en Celeron A... cel300a-en måtte vike plassen for en pIII 450, som siden ble byttet i nåværende tbird.

 

Finner jeg noen som er interesserte i å kjøpe systemet mitt tar det ikke særlig lang tid før jeg setter nye 12000+ over styr på nye biter og deler.

 

Men.. mange bra svar, og det var det jeg var ute etter. En skikkelig og saklig diskusjon om prosessorer, tror det er den eneste av slaget her på HW-forumet...

 

Jeg er egentlig ingen fan i noen retning, jeg liker faktisk begge deler. AMD har litt problemer, so what! jeg LIKER å skru på riggen min, og da er problemer å tukle med nesten en fordel. Derimot liker jeg stabiliteten jeg har hatt på tidligere intel-systemer. Den 486-en jeg nevnte greide forresten å dra fra de første pentium maskinene (hadde KANSKJE litt sammenheng med de 32 megabytene ram som satt i).

 

Men.. denne dioden som AMD snakker om fungerer faktisk, det er bare så altfor sant at chipsett-produsentene suger når det gjelder støtte for den. (om de ikke suger, så har de i alle fall et noe dårlig rykte når det gjelder nevnte diode)...

 

Noe som faktisk var en positiv overraskelse etter alle VIA-problemene kompiser har hatt, er at HK-en min faktisk fungerer bortimot prikkfritt....

 

-----------------------------------------------------

 

Men.. Skal jeg ha ny maskin snart, så ser det ut til å bli intel. Nå har de kommet seg over sjokket som AMD gav dem med K7/Athlon, og har begynt å JOBBE for markedsledelsen (omtrent slik ATI holder på å slåss med nVidia for tiden). Så: min forutsigelse blir: Intel prosessor, ATI grafikkkort, og Seagate eller WD disker.... fortsatt 3com nettverk, og eizo skjerm. og en lottogevinst eller ti til å dekke alt sammen...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 23:01, Vegard20 skrev:


Overklokker du en P4 Willamette 2Ghz og en Athlon XP 2000+ så yter XP`en mye MYE mer enn P4`en! Du kan jo lære deg litt om produksjonsprossesen til en prossesor og varmeutviklingen av en trasistor.


 

Nå var det faktisk Northwood vs. Xp... blander du inn Willamette så kan vi like gjerne sammenligne med T-Bird i steden...

 

(hvis jeg husker riktig rekkefølge på intel sine kodenavn da)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 23:19, chma skrev:


Forresten vet jeg ikke om en sikkelig stor bedrift som kjører amd....



 

Nå skal jeg være forsiktig med påstandene mine her, men jeg mener Boeing kjøpte haugevis av AMD CPU'er.

Hva de brukes til vet jeg ikke, men kan tenke meg tallknusemaskin for aerodynamikk, materialteknologiske løsninger, legeringstyper under ulike forhold mm...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-01 17:38, pgressum skrev:


XP 1700+ 1289,- + 200 for vifte


Kikker en på 3DFxcool eller Microplex så finner vi fort vifter til 1700+ som ikke støyer mer enn 19-21 dB.


 

De viftene koster jo 100-200% mer enn det du har budsjettert med her da :smile:

 

Ikke det at jeg er uenig med konklusonen, men Athlon XP og vifte til 200,- Nei takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...