Gå til innhold

SAKLIG diskusjon, XP vs. Northwood. (JA, jeg vet dette blir


faust_

Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-03-02 17:22, kenterlend skrev:

Faust_


Ut i fra innlegget ditt virker det som du har allerede bestemt deg for Intel. Valget ditt er ikke dumt. P4 prosessoren har støtte for SSE2, noe AMD mangler. Risikoen for at du skal brenne opp kjærnen til en P4 er så å si ikke eksisterende. AMD sin Athlon XP har en "slags diode" som skal forhindre at kjærnen brennes opp den óg, dessverre er den bare en humbug.


Skal du først anskaffe deg en P4, ikke kjøp et hovedkort med DDR støtte. Da kunne du like godt spart pengene til noe annet. Ytelsen vil da bli værre enn XP prosessoren i enkelte tilfeller! Jeg leste også at du allerede har et MSI K7T 266 Pro-R hovedkort. Dersom det er sånn at du bare må ha noe bedre, kjøp en Athlon XP prosessor. Du vil spare en god del penger. Ikke bare prisen sett under et hva en P4 koster mot en Athlon XP, men anskaffer du deg P4 må du også kjøpe et hovedkort og RDRAM. Håper du også tenker litt på lommeboken din.


Mitt råd til deg er å glemme XP og P4. Du sitter med en TBird på 1.4GHz. Det er mer enn nok. Å kjøpe noe nytt nå er stormannsgalskap, det synes nå jeg. Kjøp heller et nytt grafikk kort og et vannkjøler set. Da vil spillene dine gå bedre samtidig som støynivået går ned. Men dersom du driver med videoredigering og har veldig god råd, da er vel P4 det rette valget for deg.


 

må si meg enig her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-02 17:22, kenterlend skrev:

... AMD sin Athlon XP har en "slags diode" som skal forhindre at kjærnen brennes opp den óg, dessverre er den bare en humbug.

...


Det er ikke noe feil med dioden, men det er nesten ingen hovedkort som støtter den. Det ene hovedkortet som hadde støtte for dioden registrerte endringene så tregt at prosessoren brant før den klarte å slå seg av.

Lenke til kommentar

jeg mener at det er temmelig tåpelig når det blir en slik diskusjon: amd er best! nei intel er best...osv.

jeg tror heller du burde prøve begge deler før man legger ut unødvendige komentarer og annen dritt om intel og amd...

 

Jeg har selv amd, klikker nesten aldri og er strålende fornøyd og trenger ikke mer enn dette.... og det er jeg NESTEN sikker på at ingen flere trenger (bortsett fra folk som video redigerer).

 

Men husk at det er en egens valg og trenger ikke å bli skjelt ut for det, datasystemet sitt er ens eget valg og her skal man hjelpe og ikke kjefte :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 18:52, siDDIs skrev:

skal en bruke lightwave så må en jo ha p4!! :|

palomino er jo en generasjon bak p4


 

Altså, om Palomino er en generasjon bak Northwood, så har Intel et problem... XP er like rask som en NW, så en ny generasjon AMD bør gi intel søvnløse netter.

Lenke til kommentar

Kammerat:

 

Jo det er noe feil med dioden - selv om hovedkortet hadde støtte for det så er den for treig til å rekke å slå inn før prosessoren din er skadet/total vrak.

 

THG viste at den fungerte i en test men da måtte AMD's teknikkere lodde på en ekstern sensor på hovedkortet først.

 

Oppgradere en TB1400 - hvorfor ikke? Det er jo lenge siden denne CPU'n var "kjapp" hvis du sammenlikner mot hva som går over disk idag - spesielt hvis overklokka.

Lenke til kommentar

Har kjørt både Intel og AMD.

Men må si meg mest fornøyd med AMD :grin:

Kanskje fordi det er den siste maskina jeg bygget :cool: , men tror det er i at det er en billigere løsning for de fleste, og en like god(om ikke bedre) ytelse.

Det er i alle fall mere ytelse pr krone lagt inn i maskinen.

Venter med spenning på prisingen til Intel etter at AMD kommer med 0,13 micron i alle varianter.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 19:46, m-kane skrev:

Quote:


On 2002-03-02 18:52, siDDIs skrev:

skal en bruke lightwave så må en jo ha p4!! :|

palomino er jo en generasjon bak p4


 

Altså, om Palomino er en generasjon bak Northwood, så har Intel et problem... XP er like rask som en NW, så en ny generasjon AMD bør gi intel søvnløse netter.

 

 

 

prøv lightwave du

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 10:58, Dollar skrev:

Kammerat:


Jo det er noe feil med dioden - selv om hovedkortet hadde støtte for det så er den for treig til å rekke å slå inn før prosessoren din er skadet/total vrak.

...


Du tar nokk feil: http://www.amdmb.com/news-display.php?NewsID=3245

Videoen som beviser det: http://www.amdzone.com/files/amdburn.zip

Man kan jo også lure på om det Tom's Hardware viser om Pentium 4 er riktig: http://www.amdzone.com/files/intelburn.zip

Det er jo heller ikke lenge siden det var en på forumet her med Pentium 4 som brente seg da ribba datt av.

Lenke til kommentar

jaja.. samma diskusjonen igejnn.... Personli so hadde eg en p3 for en stund siden og hadde nokre stabilitets problem, men etter eg prøvde amd so forsvannt dette... Var også intel fan før eg fikk testa d sjøl. Einaste måten å finne ut ka so e best e å teste sjøl. Alle snakker om ka dei fikk i testa og korleis dei synst den andre berre e noke dritt men egentli so MÅ du teste sjøl som sagt.... Lika amd eg... no.... :smile:

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Jeg sitter her med athlon på 1,3 abit kt7-raid og vannkjøling til tusenvis av kroner.

 

To argumenter for intel:

 

- Via! **** så lei jeg er via-relaterte problemer. Fx. så er det ikke mulig å bruke usb-webkameraer med winxp på kt133-chipsett. Det finnes 40 forskjellige driverversjoner (4in1 osv), men via har samtidig ikke gitt noen anbefalinger. Mitt system funker nå bra, men det har jammen kosta noen timer med surfing og leting etter løsninger.

 

- Varme! At det er mulig å få en xp til å bli stillegående med å kjøpe vifter til hundrevis av kroner kan jo være, men tilsvarende innsats vil kansje en p4-rigg bli omtrent lydløs. En varmekrevende prosessor gir også mer varmeutvikling i psu-en, og fordrer også kraftigere vifte der.

 

Skulle jeg kjøpt nå tror jeg jeg ville gått for en intel-løsning.

Lenke til kommentar

Tenker man hvem om har mest erfering i gamet er det Intel, ferdig med det ikke noe å diskutere. De fant jo opp mikroprosessoren og derfor ville trolig ikke amd blitt funnet opp uten Intel's eksistens.

 

Jeg to forslag til min nye pc og det er ikke mye forskjell i pris på intel og amd, 1000 kr og det er ikke mye!! sammenlignet med før, og det var med p4 Northwood 2ghz. De som kjøper 2,2 ghz tenker seg litt om det er nesten 2000 kr i pris forskjell på disse to.

 

Syns det virker rart at du skal bytte ut en cpu som er på 1,4ghz, det holder i massevis.

bytt heller ut skjermkort hvis du må ha bedre ytelse på PC-en, gf4 etc.

 

Jeg er nok muligens Intel fan med det får så være.....

 

Christian

 

 

 

_________________

P4 1600MHz

256 Kingston RDRam

Nvidia Geforce 3

IBM 100 gb

 

lydløs ikke noe amd "Jumbo Jet" her nei

 

[ Denne Melding var redigert av: chma på 2002-03-03 21:14 ]

Lenke til kommentar

min mening er at påstanden at AMD yter bedre enn Intel er bare skryt. AMD kommer _ferdig_ overklokket, men Intel holder seg nede. Det er derfor du kan klokke opp Intel så mye.

 

Hvis man skal måle ytelse, synes jeg man skal måle i potensiale, og bare se på THG så ser du hvem som yter rasketst når det blir overklokket.

 

Dessuten er jo stabilitet viktig, så ingen store bedrifter kommer til å ha AMD Cpu i workstationene sine.

Lenke til kommentar

Endelig har jeg fått datan min opp til og gå igjen og jeg testet denne antiburn funksjoen på et soltek SL75DRv2 og jeg starta maskina uten vifte og maskina slo seg av etter 1sek.

 

Det var riktignok en duron ,men dette beviser jo at dette virker.

 

Kan anbefale AMD til alle jeg kjenner hvis lomboka kniper og hvis man har litt mer penger så går man for intel.

 

Intel er foran nå etter noen år i skyggen av AMd Athlon (SlotA) T-bird,duron og XP.

Skulle ønske jeg hadde en NW , men nå har er jo alt utstyret mitt til socketA (hk,cpu,vapo) så det er uaktuelt og bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...