Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bil når jeg er under 18!


Jørgen.S

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ut å kjøpe bil imorgen men fant akkurat ut at jeg ikke kan signere salgsmelding siden jeg er under 18 år. (Blir 18 om 6 dager)

 

Ser at forelder kan signere men hvordan er det med forsikring og omregistrering da? 

Har allerede ordnet forsikring på bilen, den forsikringen står i mitt navn og eie.

 

Så det jeg mener er; Kan forelder signere salgsmelding, når bilens forsikring etc står på mitt navn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe bilen. Alle i enhvér alder kan kjøpe bil. Men hvis du -kjører- den, så gjelder ikke forsikringen, før du er lovlig alder og har avklaret dette med forsikringsselskapet. Hvis du kjører uten gyldig forsirking, er jeg usikker på hvilken forsikring som gjelder. Kanskje selgers, hvis hans/huns ikke er ugyldig enda. Det er forskjell på å kjøpe bil og å kjøre den, det er kun et objekt før den er i bruk.

 

Dette er bare logiske analyser basért på personlige observasjoner av tidligere tilfeller. Jeg er ikke utdannet advokat.

 

Virker som at Krikkert er den éneste brukeren med faglig tyngde innen juss her på forumet. Jeg svarer kun basért på tidligere definitive svar. Du bør vente på hans svar.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe bilen. Alle i enhvér alder kan kjøpe bil. Men hvis du -kjører- den, så gjelder ikke forsikringen, før du er lovlig alder og har avklaret dette med forsikringsselskapet. Hvis du kjører uten gyldig forsirking, er jeg usikker på hvilken forsikring som gjelder. Kanskje selgers, hvis hans/huns ikke er ugyldig enda. Det er forskjell på å kjøpe bil og å kjøre den, det er kun et objekt før den er i bruk.

 

Dette er bare logiske analyser basért på personlige observasjoner av tidligere tilfeller. Jeg er ikke utdannet advokat.

 

Virker som at Krikkert er den éneste brukeren med faglig tyngde innen juss her på forumet. Jeg svarer kun basért på tidligere definitive svar. Du bør vente på hans svar.

 

Takker for svaret!

 

Saken er at jeg skal opp kl 05 i morgen og ta flyet til oslo.

Har bestilt forsikring og snakket med flere, hvor ingen har nevnt noe om at jeg må være over 18.

Leste dette først nå istad, men så på en tidligere tråd at begge foreldre måtte signere salgsmeldingen.

 

Saken er at e og min far skal kjøre fra oslo med bilen helt hjem til Ålesund også!

Lenke til kommentar

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-p%C3%A5-nett/salgsmelding: 

Når eieren er under 18 år, må salgsmeldingen underskrives av den mindreårige og alle vergene.

Når eieren er under 12 år, skal bare vergene underskrive.

Det finnes ingen nedre aldersgrense for å eie et kjøretøy.

 

 

Leste dette nettopp!

 

Min far skal være med når jeg kjøper bilen, men min mor er på et hotell inni en fjord i Møre og romsdal.

Noen som vet hvordan denne signeringen kan foretas?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har dere tilgang på internett, så kan dere gjøre omregistrering på hjemmesiden til statens vegvesen. Logg inn med bankID. Dere slipper altså å møte opp på biltilsynet. 

Funker utmerket, gjort det flere ganger. 

Hei! Takk for svar :)

 

Har sett muligheten til å gjøre det over nett, er bare det at det sto noe om at jeg ikke kunne registrere den/signere salgsmeldingen siden jeg ikke har fylt 18.

Lenke til kommentar

Er vel gratis omreg i 3 måneder etter man betaler omregavgiften fortsatt?

Får vel an å sette den på far, også omregistrere når du er gammel nok selv (om det er problematisk å få det til sånn de før har nevnt)

Visst det er mulig så er det for all del den beste løsningen, men kan jeg fortsatt kjøre den hjem i morgen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...