Gå til innhold

"The middle and upper class has commited an economic hate crime against the working class" - Steve Bannon


Anbefalte innlegg

Steve Bannon var for ikke mange dagene siden på 60 minutes. Der sa han noe som fikk meg til å tenke:

 

"The middle and upper class has commited an economic hate crime against the working class".

 

Jeg må si det traff meg rett i hjertet. For dagens ledere og stemmer har virkelig utført en ekte hatkriminalitet mot arbeiderklassen. Nå tenker ikke jeg bare på i USA, men også her i Norge.

 

En lavere og lavere prosentandel av personer i arbeidsdyktig alder har arbeid. For menn mener jeg sysselsettingsraten ligger på 84% for de mellom 20-54. For kvinner ligger den på 80%.

 

En større andel personer har ikke lenger muligheten til å jobbe og jeg må si rett og at skylden ligger på middelklassen, de høyere klassene og lederne. Det er de som har tatt inn tusenvis av folk, som har konkurrert de dårligerestilte ut av arbeidsmarkedet. Det er de som har laget så høye tariff lønner at de ikke kan få arbeid og de har laget avtaler som ødela industrien totalt. Det er de som har totalt sett bort fra de svakeste i omtrent 30 år. 

 

De har isteden fokusert på ulike grupper; kvinner, innvandrere ol. Grupper som har både sterke og svake individer. Så har de kastet de virkelig svake under bussen og rygget over dem for å være sikker.

 

Har middelklassen og overklassen utført en nesten kriminell handling mot arbeiderklassen?

 

https://www.youtube.com/watch?v=mFbsImQy7Ek&t=136s 

Endret av OleNord
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda verre kommer det til å bli med automasjon, innvandring og menn som ikke lenger tar høyere utdanning eller har avkom og dermed ingen investering i overlevelsen av verken velferdsstaten eller nasjonalstaten.

Vi VET ifra historien hva som skjer når menn ikke har jobb eller familie. Samfunnet rakner.

Endret av misanthrope
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steve Bannon var for ikke mange dagene siden på 60 minutes. Der sa han noe som fikk meg til å tenke:

 

"The middle and upper class has commited an economic hate crime against the working class".

 

Har han noen løsninger som kan snu på det?

 

Er det ikke opplest & vedtatt at turbo-kapitalisme er eneste farbare vei? Alt annet er jo forkastet som fy-fy for lenge siden. Ergo er det frihandel og globalisering som gjelder og kapital søker seg dit den får størst profitt globalt.

 

Vi kunne sikkert blitt kvitt en del arbeidsløshet ved å begynne å produsere tingen i Norge igjen fremfor å importere. Vi hadde nesten hundre tekstil/trikotasje fabrikker i sin tid, dusinvis av sykkelprodusenter. Hvitevarer som kjøleskap, komfyrer, vaskemaskiner ble også lagd i Norge. bare for å nevne noe.

 

MEN, da blir det dyrere i butikken

 

Er det noen som har løsningen på hvordan det kan snus?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi alle er utsatt for samme naturlige system som vi er i oss selv, ved at vi får de lavest stilte rottene til å utrydde hverandre, helt opp til siste og vinnede super rotte står alene på møkkahaugen og er kongen i drittland

Lenke til kommentar

Er det ikke opplest & vedtatt at turbo-kapitalisme er eneste farbare vei? Alt annet er jo forkastet som fy-fy for lenge siden. Ergo er det frihandel og globalisering som gjelder og kapital søker seg dit den får størst profitt globalt.

 

Vi kunne sikkert blitt kvitt en del arbeidsløshet ved å begynne å produsere tingen i Norge igjen fremfor å importere. Vi hadde nesten hundre tekstil/trikotasje fabrikker i sin tid, dusinvis av sykkelprodusenter. Hvitevarer som kjøleskap, komfyrer, vaskemaskiner ble også lagd i Norge. bare for å nevne noe.

 

MEN, da blir det dyrere i butikken

 

Er det noen som har løsningen på hvordan det kan snus?

 

 Du stiller det store og viktige spørsmålet. Her er det vel ikke ett enkelt konkret svar. Jeg syns jeg finner noen svar i denne boka: "23 ting de ikke forteller deg om kapitalismen" https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Historie/23-ting-de-ikke-forteller-deg-om-kapitalismen/I9788256019908

Mye her er ikke nytt, ut fra vår sosialdemokratiske tradisjon, men boka viser at det finnes handlingsrom som bryter med turbo-kapitalismen. 

Dernest er noe av noe av årsakene til de problemene som Bannon og OleNord påpeker at endringer skjer fort og at de med makt har neglisjert eller undervurdert problemene. Det ER et press på arbeiderklassen i Vesten i dag både fra automasjon, billig arbeidskraft i Østen og fra innvandring.  Dette skjer så fort og med så stor kraft at vi (Vesten) ikke rekker å omstille oss fort nok. Det går ført og fremst ut over arbeiderklassen/de svakeste i samfunnet. Dette har ikke vært framme nok i debattene og i politikeres prioriteringslister. Med få, hederlige unntak er ikke kapitaleierne (overklassen) opptatt av slike forhold hvis de ikke blir tvunget til det. Når krefter på ytterendene av den politiske skalaen spiller på, og klarer å fange opp, denne misnøyen kan det bli farlig. Noe av løsningen på å komme ut av uføret må derfor være at dette kommer opp på den politiske agendaen for alle partier.

Endret av Humanen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er press på arbeiderklassen, det som er problemet er at høyresiden skylder på feil ting, deres medisin gjør vondt verre. (da mener jeg partiene som skylder på innvandring og vil ha lav skatt og får reguleringer, spesielt på bedrifter)

 

Stort sett enig i det. Men venstresiden har heller ikke i tilstrekkelig grad sett problemene, og adressert dem med gode løsninger. I tillegg så er det er reelt fenomen av at øst-europeere og ikke-europeiske innvandrere/flyktninger konkurerer med den lokale arbeiderklassen om de ufaglærte jobbene - i tillegg til en del av de faglærte jobbene. Problemet er ikke så stort som alt-høyre-bevegelsen vil ha det til, men stort nok til at de klarer å skape uro og hat mot politikere og "de andre".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...