Gå til innhold

Egenkapital og lån i Lånekassen, eller null egenkapital og mindre Lånekasselån?


ETRH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter hussalg sitter jeg igjen med litt ekstra penger. I tillegg er jeg under utdanning og tar ut maks lån og stipend i to år til. 

 

Jeg er altså gjeldsfri bortsett fra Lånekasselånet, og lurer på om jeg skal bruke de ekstra pengene til å nedbetale Lånekasselånet så snart rentene begynner å løpe.

 

Situasjonen er ca:

Lånekasselån ved endt utdanning: 400 000 (evig student!)

Sparepenger: 250 000

Spart i BSU (jeg er 24 år og har igjen mange år med skattefradrag): 160 000

Årslønn etter endt utdanning: 500 000

 

Det jeg lurer på er i hovedsak: Hva vil gi meg best betingelser i forhold til boliglån i framtiden? Betale ned på Lånekasselånet, eller beholde tilgjengelig egenkapital? 

 

Fremtiden er jo ikke sikker, men jeg regner med at jeg vil kjøpe ny bolig innen 2-5 år. Derfor tenker jeg at det er for stor risiko å spare i fond/aksjer. Samtidig er det trist å se sparekontorente på 0,55% når jeg vet det finnes bedre sparealternativer der ute.

 

Setter pris på alle perspektiver og innspill!

 

Hilsen undrende student.

Endret av ETRH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!!

 

Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!!

Lenke til kommentar

Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!!

 

Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!!

 

Bitcoin har vel økt med 600% og falt nylig med 25% så å sitte og garantere noe som helst i den gården er ikke lurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!!

 

Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!!

 

Bitcoin har vel økt med 600% og falt nylig med 25% så å sitte og garantere noe som helst i den gården er ikke lurt.

 

Du skjønte ironien?

Lenke til kommentar

Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!!

 

Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!!

 

 

Det er så hinsides dumt å garantere for gevinst.

Lenke til kommentar

Inb4 "start med utleieboliger" og "kjøp kryptovaluta".

 

Hvis jeg var deg ville jeg ha satt sparepengene i en BSU 2-konto. Der får du samme rente som i vanlig BSU, men uten skattefradrag og uten begrensning på 25 000 kr per år. Du låses imidlertid til boligbruk, akkurat som for vanlig BSU.

For BSU 2 er det ikke lenger lov for bankene å kreve at pengene brukes til bolig. De kan kun anbefale det.. Det eneste negative med BSU 2 er at du må ha BSU i tillegg og at du "ødelegger" kontoen ved uttak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...