Gå til innhold

Hyd's muskelhjørne


Hyd

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg gikk tidligere i år lei av å være usunn, dvask/småfeit og svak. Jeg og samboeren fant ut etter 10 år sammen at vi skulle gjøre noe med livsstilen og ikke bare litt sporadisk innsats som aldri blir til noe, som vi hadde mye erfaring med. 

 

Litt kort om reisen så langt: 

 

Begynte i februar med en noe streng diett basert på lite karbohydrater, godt med protein og ikke særlige mengder fett utover det nødvendige(?). Fikk prøvd mye nytt innen matlaging og utforsket mye. Masse nye oppskrifter, rett og slett en ny og bedre hverdag hva mat gjelder. 

I tillegg var det i denne perioden som gikk over 12 uker trening 5 dager i uken, hovedsaklig kroppsøvelser og kardio med både intervall og utholdenhet (rolig jogging). 

 

På disse 12 ukene gikk jeg fra 84,5kg til laveste vekt som ble målt til 76,5kg. Høyden min er 179cm så gikk fra å være overvektig til normal. Magemålet fra 106cm til 94cm. Selv syns jeg magen og kroppen var altfor dvask med for mye fett. 

 

Så startet jeg med styrketrening. Har hatt lyst til å gyve løs på dette en god stund og meldte meg inn i en skikkelig gym hvor satsningsområdet er styrketrening. De har det meste man trenger for å bli sterk og bygge muskler. 

 

Jeg begynte på Stronglifts 5x5 etter å ha studert litt, jeg ville bli flink i baseøvelsene. 

 

I slutten av mai begynte jeg å terpe teknikk og følge programmet og starten så omtrent sånn her ut:

 

Benk: 5x5 45kg - Skulderpress: 5x5 20kg - Knebøy: 5x5 40kg - Markløft 1x5 50kg - Pendlay row: 5x40kg. 

 

Jeg fulgte dette programmet i nesten 3 mnd, men det ble noe slækk i sommerferien 1 mnd tid, så 2 gode mnd og 1 litt halvveis. 

 

Kjørte litt test forrige uke og tallene var som følger: 

 

Benk: 3x5 75kg og 4x80kg - Skulderpress: 3x5 37,5kg - Knebøy: 3x75kg og 5x80kg - Markløft: 5x100kg og 2x110kg 

 

Pendlay row har jeg sluttet med å trener nå på samme vis, men vanlig roing (?) istedenfor å trener 3x5 50kg. 

 

 

Kroppsvekten har økt noe å ligger nå på ca 81,5kg mot 76,5kg for 3 mnd siden og 84,5kg for 6mnd siden når alt startet. 

 

Kroppen ser mye bedre ut, selv mot når jeg holdt 76,5kg og jeg har ganske god fremgang hver uke fortsatt. 

 

 

Tenkte med dette å starte en logg hvor målet er å oppdatere underveis, minst 1 gang ukentlig. Setter pris på innspill om noen har noe på hjertet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg leser er at du vil få i deg minimalt med karbohydrater. Men om jeg skulle komme med råd var det å få i seg mye karbohydrater. Mer enn protein. Fett som makro er unyttig, men uten essensielle fettsyrer så fungerer man ikke. Og forskning på fett er varierende, noe forskning hevder at mettede fettsyrer ikke er skadelige i det hele tatt.

 

http://forskning.no/mat-og-helse/2017/08/stor-studie-frikjenner-fett

Endret av Pliscin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første jeg leser er at du vil få i deg minimalt med karbohydrater. Men om jeg skulle komme med råd var det å få i seg mye karbohydrater. Mer enn protein. Fett som makro er unyttig, men uten essensielle fettsyrer så fungerer man ikke. Og forskning på fett er varierende, noe forskning hevder at mettede fettsyrer ikke er skadelige i det hele tatt.

 

http://forskning.no/mat-og-helse/2017/08/stor-studie-frikjenner-fett

 

Dette med fett syns jeg er vanskelig. De dagene jeg følger med på hva jeg spiser blir jeg ofte overrasket over hvor stor prosentandel av kosten som er fett. Uten at jeg føler maten har vært veldig fettholdig. Vet selvfølgelig at fett er det mest kaloririke vi har, but still. 

 

Typiske dager for meg ligger jeg på ca 40% + i fett, og Karbo og protein er omtrent -+25% hver seg. 

 

 

Ellers har jeg hatt noen økter siden sist. Hvor det har vært noe fremgang. Virker som om fremgangen min har begynt å roe seg ned litt etter none mnd med trening nå, det er vel naturlig. Kan være litt søvnproblemer og kanskje kosten ikke er optimal også. 

 

Skulderpress: 3x5 40kg sitte som et skudd nå, skal øke neste uke.

 

Markøft: 2x5 100kg. Neste uke er målet å klare 1x5 110kg. 

 

Knebøy: Presset lite her, men har hatt arbeidssett på 3x70kg og 1x5 80kg og 1x3 90kg. Neste uke skal jeg se om jeg klarer 3x80kg. Har vært sliten denne uka og vært vanskelig å presse seg. 

 

Samme med de andre øvelsene, benk osv. For lite søvn til at treningen har vært optimal. Bare det å gå i trapper på jobben har vært ekstra tungt, beina og kroppen er sliten. 

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Ukas 3. og siste økt ble gjennomført i går. Etter å ha kjørt oppvarming med økende vekter fikk jeg disse løftene under som arbeidssett.

 

 

 

Knebøy: 3x5 80kg

 

Benkpress: 3x5 80kg

 

Markløft: 1x5 110kg og 3x120kg 

 

Strålende fornøyd med fremgang. Har økt 10kg på mark og klarer nå 3 sett på knebøy og benk hvor jeg før bare klarte 1 på 80kg.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...