Gå til innhold

Hjelp til valg av telt


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Hei. 

Kjerringa har fått for seg at nå skal vi på telttur! Trenger da hjelp med å finne et "stort nok, men også lite nok" til at vi kan gå litt lengre turer. 

 

Krav er at vi kan ha "døren" åpen, men at det er myggnetting som gjør at man kan se ut uten bekymring for småkryp. 

 

Prisklasse maks 3000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert lavvo? Mye mer komfortabelt med ståhøyde og større inngang/utgang.

 

Denne er ganske billig og veier lite https://xxl.no/helsport-nordmarka-6-lavvo/p/1100096_1_style

Det er uten bunn, men man kan like gjerne kjøpe en billig presenning istedenfor originalsak hvis man trenger det.

 

Skal du ha et bra og lett telt som jeg mener er tilsvarende'ish en lavvo når det kommer til komfort så bør du noe opp i pris.

F.eks. https://xxl.no/bergans-wiglo-lt4-telt-m-innertelt/p/1110221_1_style

 

De fleste telt som er små og lette er så forbannet lave og upraktiske når det kommer til å slappe av der man setter opp leirplass. Jeg liker å ha ting inne i teltet eller lavvoen så da er det viktig å kunne gå inn og ut lett. Mer takhøyde gjør det mer komfortabelt å sove også da den varme luften har mer plass over. Jeg sliter ofte i telt fordi det blir så tung luft, kjedelig å være ødelagt dagen etterpå pga. det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 6kg lett? Jeg synes halvparten er maks om man skal på fotturer og kun bruke telt for soving. Da heller med Presenning for å lage "takhøyde" mellom trær.

Helt enig. Stort sett bruker vi og kun en tarp om vi skal på fottur, og lager gapahuk om det er fare for nedbør. Men, om vi tar lavvoen jeg linket til, sparer man halve vekta om man legger igjen innerteltet. Da mister man riktig nok myggnett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner ca. 20 kilo som greit på ryggen på en lang'ish tur og man får med det meste annet man trenger når man har 34 kilo å gå på. Blir alltid lettere på vei hjem når man er sliten så det er jo fint :)

 

En god sekk er selvfølgelig veldig viktig, men da må man brått ut med 3.000,- til :p

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først må du vite hvordan du skal bruke det.

 

Er det bare for å sove i?

Vil du bruke det til å oppholde deg i det om det regner?

Vil du kunne fyre i det?

 

For meg er det viktig å kunne bruke teltet mitt til opphold og jeg vil derfor kunne stå noenlunde oppreist. Jeg vil ha godt med plass og jeg vil kunne fyre i teltet så derfor bruker jeg lavvo.

 

Det skal da også sies at jeg bare camper fra kano, så vekt er ikke en issue for meg, men jeg har kjøpt utstyr til å fotturer også og der har jeg en gapahuk og sovepose. Lavvoen er nok for tung til at jeg hadde orket å bære på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. 

en liten oppdatering fra min side. 

 

Det er viktig at teltet/lavvo har bunn, for å unngå innsekter eller annet. Primært til å sove i, men ønsker å ha med junior på 1.5 år også! Men hovedsakelig kun for soving. 

 

Matlaging helst utendørs. 

 

Lavvo hørest ut som en strålende idé men den må som sagt være "isolert" slik at vi ikke får inn mye rart, med tanke på junior. Som mygg, flått osv. 

Lenke til kommentar

Kameratene mine som jeg camper med har denne utførelsen;

 

https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-3-camp-tremannstelt/p/1133561_1_style?gclid=CjwKCAjwlrnNBRBMEiwApKU4PM6uqg2iqI7X7KTrT5utf_BkW0Laf3LwIeP6NvAwVzCrlVXOkIbi2hoCgj0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CJ2_2djrjtYCFdYkGQodSk0Adw

 

De er iallefall ganske fornøyde.

De er ferdig slått opp lenge før meg.

Ble litt usikker nå, men jeg mente å huske at de også har innertelt og ikke bare bunnduk.

Lenke til kommentar

Kameratene mine som jeg camper med har denne utførelsen;

 

https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-3-camp-tremannstelt/p/1133561_1_style?gclid=CjwKCAjwlrnNBRBMEiwApKU4PM6uqg2iqI7X7KTrT5utf_BkW0Laf3LwIeP6NvAwVzCrlVXOkIbi2hoCgj0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CJ2_2djrjtYCFdYkGQodSk0Adw

 

De er iallefall ganske fornøyde.

De er ferdig slått opp lenge før meg.

Ble litt usikker nå, men jeg mente å huske at de også har innertelt og ikke bare bunnduk.

Noe av det samme jeg har. Fjellreven-telt for 3 pers. Tunneltelt. Funka fint for meg og eksen, med barn, selv om det ikke var mye plass igjen rundt oss. For to voksne funka det knall. God plass i forteltet til utstyret. Veier rundt 3- 3,5 kg. Eneste kriteriet det ikke oppfyller er at man kan sitte bak en myggnetting og se ut, men det kan lett fikses med å gå ut av teltet.  :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...