Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Verktøy for stramming av vingemutter?


Anbefalte innlegg

Hva slags verktøy bruker man for å stramme til en vingemutter der man ellers ikke kommer å lett til (toalettsete)?
post-144768-0-45066300-1504124202_thumb.jpg

 

Jeg har prøvd med tang, men selv om jeg kommer til er det ikke noe sted på vingemutteren å ta tak, så jeg trenger nok et eget verktøy til dette.
Jeg ser for meg en eller annen slags hylse med åpninger for de to "vingene" og et eller annet håndtak nederst for å med letthet vri denne rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Med sekskantmutter kan en og bruke fastnøkkel/skiftenøkkel. I stedet for pipe med skralle. Det skulle være mulig ut fra hvordan jeg ser dette for meg. Uten bilder blir det gjetting :)

Lenke til kommentar

De to vingene burde jo man ha klart å skru opp lett med hånd, men om det er trøbbel er jo det noe av de enkleste skruene å videreføre momentet på, forstår ikke helt hvordan slike skruer kan gi problem..

 

Edit, igjen.. Ja skal bare brukes hvor de er lett tilgjengelig, eller tullete å bruke typen..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

De to vingene burde jo man ha klart å skru opp lett med hånd, men om det er trøbbel er jo det noe av de enkleste skruene å videreføre momentet på, forstår ikke helt hvordan slike skruer kan gi problem..

 

Edit, igjen.. Ja skal bare brukes hvor de er lett tilgjengelig, eller tullete å bruke typen..

 

Jeg kjenner lett igjen TS problem på diverse herværende dasslokk: Du skal kunne demontere lokket - altså vingemutter. (Men det er f. ikke mulig å komme til.

Lenke til kommentar

Der tenker jeg vi har det! En av følgende verktøy (bilder tatt fra nettstedet du henviste til, NoBo) virker å gjøre det jeg etterlyser:

post-144768-0-45860200-1504132261_thumb.jpgpost-144768-0-12243800-1504132270_thumb.jpg

 

Jeg får riktignok strammet til skrue for dolokket for hånd, men etter kort tid løsner det igjen, så jeg trenger å få strammet det ordentlig, derav etterlysning av riktig verktøy.

 

Jeg fant en "Multihylse" hos Biltema for kr. 90, noe tilsvarende som også ble foreslått tidligere i denne tråden

post-144768-0-99049600-1504132718_thumb.jpg

 

.....men jeg har en følelse på at dette er skranglete greier som vil gå istykker etter et par ganger, så jeg velger heller en av de løsningene ovenfor -vet noen om noe slikt fås i Norge? Ellers blir det å bestille fra utlandet med dertil flere ukers venting fra Kina (og antagelig laber kvalitet) eller et astronomisk portoutlegg om man kjøper fra USA...

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Den biltemadingsen er veldig dårlig til det den er beregnet til men det er mange som mener den er veldig god til ting som vingemuttere.

 

Edit: Men det blir nok billigere å bytte ut vingemutteren med en vanlig sekskantmutter+spreng/sperreskive og heller bruke pipe og skralle.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville vært litt forsiktig med å bruke alt for mye kraft for å feste ring&lokk, porselenet tåler nok en del men dumt å skade dassen (sprekk, avskalling.)

 

Forslag;

Fortsette å bruke vingemutteren og:

  • Legge en skive mot doen, så for eksempel en tannskive (alt. spreng/sperreskive som sedsberg skriver) for låseeffekt og så vingemutteren
  • Alternativt: Fortsette med vingemutteren og bruke gjengelås på boks ('Locktite') for å sikre at ting holder seg i ro, eks. Biltema sin gjengelås. Pass i så fall på at du ikke får noe av guffa rett på porselenet, usikker på om det kan ta skade.

 

 

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...