Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med nybygget PC


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bygde en PC med

 

MSI X99A RAIDER, Socket-2011-3

 

2 Crucial Ballistix Sport LT 32GB 2400MHz DDR4 Ikke-ECC (dvs 4 brikker a 16Gb)

 

Intel Core i7 5820K / 3.3 GHz prosessor

Be Quiet Dark Power PRO 11 1000W

 

Be Quiet Dark Rock 3 Pro cooler

Be Quiet 800 kabinet

 

Samt MSI nvidia 1070. Jeg har også testet med nvidia 770.

 

Problemet er at da jeg startet maskinen så fikk jeg BIOS opp. Den meldt om 64Gb RAM og alt var ok. Jeg lot den stå på mens jeg spiste middag og temperaturene var greie 37C på CPU og 29C på mobo.

 

Da jeg skulle navigere i menyen så merket jeg at det hang. Jeg slo av maskinen og den begynte så å slå seg av og på flere ganger. Etter det ville den ikke gi signal til monitoren. Jeg byttet fra 1070 til 770 uten at det hjalp. Jeg fant en intern speaker i en annen pc jeg bygde og satte den inn. Det fulgte ikke med noe slikt. Jeg hører da gjenntatte klikk (den piper ikke, lager bare en slags klikkelyd). Etter litt søking virket det som det var RAM problem som den meødte fra om.

 

Jeg tok da ut en og en brikke uten at problemet forsvant. Da jeg hadde tatt ut alle og prøvd uten ram, satte jeg inn ei brikke. Det hjalp ikke. Jeg byttet til en annen og da plutselig fikk jeg PCen til å vise BIOS. Igjen alt normalt, men etter kort tid låste BIOS seg igjen og maskinen begynte å starte på nytt. Jeg resatte CMOS uten at det hjalp. Og igjen begynte maskinen å klikke som indikasjon på noe RAM problem.

 

Så mitt spørsmål er, er det RAMen som det er noe galt med? Skulle ønske det var BIOS oppgradering som var nok, men vet ikke om det er nok tid til å oppgradere.

 

Hva kan føre til at RAM ikke virker?

 

Alle tips tas imot med takk.

 

PS: alle vifter går normal og det er lys på den BIOSen som er aktiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arg. Prøvde å ta ut RAM flere ganger uten at jeg fikk maskinen inn i BIOS. Når jeg tenker på det så mener jeg det stod 2400Mhz på RAMen i BIOS så muligens XMP er på. Dersom jeg klarer å komme inn da bør jeg vel få slått av xmp og lagre det? Da vil vel RAMen stoppe på 2133 maks evt 1333?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Tviler på at det er feil på minnebrikker.

Heller hovedkortet som er litt "vanskelig".

Sjekk at det ikke er blitt noen pin feil/bøyd i socketene.

Installer et kjøpt memory sett av to brikker i slot 1 og 3 sjekk serie numrene for å finne de som er matchede (1 og 3 gir dual chl oppsett med channel a og b) vent med de siste.

Ved quad channel er det ofte en annen xmp profil man må benytte (ellers kan settings bli for aggressive , f.eks 1T/2T

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter mye prøving fikk jeg opp BIOS. Jeg satte DRAM til 2133 uten xmp. Den var 2400 uten xmp. Da fungerte ting ok. Jeg oppdaterte BIOS til siste version og det gav meg ingen POST og ingen BIOS pip. Ræva at MSI ikke kan lage bios som virker.

 

Jeg byttet så til den andre BIOSen og klarte å komme inn og satt dram til 2133. Jeg startet på nytt og satte riktig tid på klokka. Jeg lot bios stå mens jeg lastet ned og lagde en usbpinne med Xubuntu for å teste maskina. Da det var gjort og jeg gikk tilbake til PCen så så jeg at den hadde låst seg igjen. Og igjen fikk jeg disse pipene på RAM og ingen POST.

 

Jeg begynner å lure på om det er hovedkortet som er dårlig.

 

Jeg har nå bare brukt ei ram brikke.

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Kan orøve i morgen å flashe den nest nyeste bios på bios 1 igjen, men jeg liker ikke at ting er så ustabilt.

 

Om jeg skal bytte mobi er det noe x99 som er bra? Har ikke tenkt å overklokke o.l.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en dårlig kombo med cpu,hk,minne om det ikke er noe monterings feil av noe slag.

Har du mulighet så slå av alle low power states osv , mulig det er dette som skjer.

Jeg har moddet bioser til msi kort for endel år siden. Var mye rart med biosen dems den gange.

Men Msi x99 korta har vel ikke noe dårlig rykte , snarere tvert imot.

Skal du prøve et annet kort og produsent ville jeg sett på AsRock , og se på Professional og Workstation type hovedkort om du ikke er ute etter ekstrem klokking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2917605/5820k-support-ddr4-2133-max.html




Har selv lignende problem og gjorde dette. Men du har annen specs da
DDR4 PC4-19200 • 16-16-16

Så du kan ikke kjøre mine ddr3 verdier på ditt ddr4 system.

 

Dram 1066,6  dvs 2133mhz  fsb:dram 1:8

CAS 11-12-12-27  

Command rate 2T

https://www.netonnet.no/Search?query=Corsair+Vengeance+Pro+Red+2x8GB+2400MH

 

I5 2500k @ 4,2
770x2
16gb DDR3 2400/ 10-13-13-31   @ 2133/ 10-12-12-27

ASUS p8z68-v gen3

Endret av pizzafordi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har maskina stått i natt. Jeg startet den og kom inn i BIOS. Der var igjen minne satt til 2400, så jeg endret det til 2133. Ting er ok nå, men jeg lar den stå på litt for å se. Tenker å flashe den andre biosen med nest siste versjon, men får ikke tid nå.

 

Hva er best; å kjøre 2133 uten xmp, eller å slå på xmp med 2400?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Fikk testet med å boote xubuntu live desktop.

 

Klarte også å få flashet inn nest siste versjon og den fungerte. Var også raskere til å starte. Ikke lenge 9C B4 99 nederst på skjermen.

 

 

Måtte her også endre til 2133.

 

Ingen fler tick tick og bios frøs ikke mens jeg gjorde andre ting.

 

Når jeg kommer hjem skal jeg sette inn mer minne. Dark rock kjøleren gjør det ikke lett.

 

Bør jeg bare sette ei brikke til i 5 som anbefalt og se? Om jeg har quad vil.da oppsettet måtte settes for begge? Dere nevnte to xmp profiler ved quad?

 

Eller er poenget å sette neste i 3 å slippe å teste for mye?

Lenke til kommentar

Jo jeg kan gjøre det. Jeg har nå testet en del og det virker som om ting virker. Jeg byttet til xmp og 2400 så kjører nå litt memtest for å se om det holder.

 

BIOS frøys igjen før jeg byttet til xmp, men det kan være buggy BIOS kode. Krysser fingrer og skal putte inn mer RAM.

 

En grunn til ikke å gå for alle er at jeg har lest at noen andre har hatt problem med 4. brikke. Og det er ikke lett å sette inn 7 med dark rock kjøler....

 

Er også usikker på om det er to oppsett for xmp ved quad? Må i så fall få satt det opp riktig for å hindre at jeg for BIOS kluss igjen.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hvis det er stabilt på 2133 og googler deg fram til rett cas settings så bør vel det være godt nok? Da blir vel xmp overflødig?

 

Faktisk ikke. Når jeg kjørte memtester som root så krasjet systemet under 2133, men funker under 2400 og xmp. Så muligens jeg kan få 2133 til å virke med riktig cas som du sier, men det funker ikke out-of-the-box. Stresstest med xmp og 2400 vil vise om det er ok dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lenge siden du kjøpte dette?

Ja. Kjøpte delene våren 2016 og begynte byggingen, men så ble det mange andre prosjekter som måtte gjøres så først nå fikk jeg fortsatt.

 

Men jeg ser at delene ikke er blitt billigere :-)

 

Skal brukes til tung video og fotoredigering samt programmering

Endret av Epp
Lenke til kommentar

2 timer med memtest og fortsatt stabilt! Når jeg blir ferdig med å jobbe skal jeg installere resten av RAMen.

 

Så langt tusen takk til alle i tråden for hjelp og spørsmål! Hadde ikke fått dette til uten deres hint og hjelp. Jeg regnet med det var hardware problem (som i gamle dager...) Har bygget PCer siden 90-tallet, men er ikke så inne i detaljene lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 timer med memtest og fortsatt stabilt! Når jeg blir ferdig med å jobbe skal jeg installere resten av RAMen.

 

Så langt tusen takk til alle i tråden for hjelp og spørsmål! Hadde ikke fått dette til uten deres hint og hjelp. Jeg regnet med det var hardware problem (som i gamle dager...) Har bygget PCer siden 90-tallet, men er ikke så inne i detaljene lenger.

Det som er greia og litt av kicket, man lærer noe nytt hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...