Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus anti surge shutdown


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en PC som jeg bygget selv med ASUS Maximus VIII Ranger hovedkort og en Corsair AX860 platinum PSU.

 

Videre har PCen en i7, og et 1070 skjermkort.

 

Dessverre driver PCen med å stenge seg selv ned nå og da. Den gjør det uten load, ved surfing, enkel spilling, idling og når som helst egentlig. Dette skjer flere ganger om dagen, tidvis flere ganger i timen. Altså er PCen ubrukelig.

 

Etter shutdown kommer det av og til, men ikke alltid, en beskjed om at PCen stengte seg ned pga at ASUS Anti Surge oppdaget en power surge.

 

Jeg innser at dette gjelder surge fra PSU, og sannsynligvis ikke har noe med strømnettet å gjøre, men om noen mener det er viktig er det et nyere 400volts anlegg, ikke luftspenn og overspenningsvern i sikringsskap.

 

Jeg finner noen på nett som sier at de har disablet Asus anti surge. Jeg finner ikke noen slik opsjon i min BIOS.

Jeg finner heller ikke noe verktøy (software) som kan lese av spenningsvariasjoner fra PSUen min og logge dem over tid.

 

PCen er mindre enn ett år.

 

Tips og råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Dette er et TN-nett, standard i nyere bygg i Norge. Både 400 og 230volt er tilgjengelig. 400 volt kun ved bruk av 3 fas.

Beklager om det var uklart.

Mener uansett feilen ligger enten i PSU eller i Asus monitorering.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekka alle straumkablar inn til hovedkort? Sjekk med måleverktøy om du har dette tilgjengelig om der kanskje ligg overspenning i kobling til HK.

 

Ville og kjøpe ein strømforsyningstestar for å sjekke at det ikkje er strømforsyninga di som ikkje svikta. Du kan få ein slik f.eks her:
https://www.proshop.no/Systemtilbehoer-kjoelepasta-mv/DeLOCK-stroemforsyningstester-24-pin-ty/2208325?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Denne berre koblar du på 24-pin kontakta som opprinnelig går til hovedkortet, også koblar du i en og en 4/6/8-pin kabel, og sjekkar om den feilar på ein kabel. dersom dette skjer, så er det strømforsynings som er problem med.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Asus anti surge over våker PSUens ut spenninger via hovedkortet PWMs. Den monitorerer ikke main AC/230V side.

Du kan slå den av i BIOS Advanced settings.

Lenge vært klager på at den funksjonen er alt for følsom. Så om det ikke er en alt for gammel AX860 eller overledning/feilmontasje i pcen du har tror jeg du kan ta det med ro å bare disable den funksjonen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei, jeg disablet antisurge, og syntes det ble bedre, så ble det verre.

 

Nå har jeg ikke hatt tid til den PCen på en stund og den har vært avslått 2mnd...

 

Har testet med strømforsyningstester. Alt er innenfor toleranse, unntatt +12V2 som viser LL (Too low) og testeren piper hele tiden.Er synderen funnet her i +12v2? Eller skal den mangle? Er +12V2 strøm til CPU (som gies gjennom egen kontakt)? +12V2 hadde LL verdi på illustrasjonsfoto på boksen også...

 

post-102716-0-48659100-1514460997_thumb.jpg

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Ja, det var på andre siden. Dersom andre som ikke er vant med slike testere skal gjøre det samme:, så må 8 pin og 24 pin kontaktene være tilkoblet samtidig.

 

Jeg fikk 12.2V, som så økte til 12.3, som vel er helt ok og det samme som på +12V1.

 

Da er det et annet problem.

post-102716-0-87064200-1514478124_thumb.jpg

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg for å monitorere alt av spenninger og temperatrurer. Jeg fjernet alt av deksler over psu, tvang PSU til å ha vifte på, og gjorde det samme på skjermkortet. PCen har kjørt stabilt i flere dager nå.

Jeg ser imidlertid at det kommer noen ganger der minnet på skjermkortet rapporterer at klokken maxer på 8008MHz, for så å gå til 810MHz. Usikker på om dette er et problem. Klokkehastigheten skal være 8008MHz.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...