Gå til innhold

Skjermkort-dert vanskelige valget?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg opplever at redigering av video filer, 2.7k og 4k er hakkete. OS er Windows 10, og redigerer i Adobe Prtemier CC2017 pro, med CUDA akserelator support.

 

Leste i en artikkel at skjermkortet ofte kan være en flaskehals. I dag har jeg et Nvidea Ge-Force GTX 780 kort. CPU er en Intel i7 4930k, vann avkjølt (H-90). Den er med OC stabilt ved 4.5GHz. Maskina har i tillegg 64Gb internt DDR3 minne. Boot C: drive er en Samsung SSD EVO 850 1TB, koplet tll en SATA600 utgang. Poweret er en Corsair RM-850 watts type.

 

Og skjermene mine er begge Asus PA249 og VG248.

 

Slo først av all gimmick som Windows kan pryde skjermbildet med,uten at det ga noen merkbart gevinst.

 

Som man sikkert skjønner er dette "oldtids" utstyr, og noe bør gjøres, tror jeg. 

Da spør jeg om utskifting av GPU GTX 780 til et Nvidia GeForce 1080Ti vil være rett vei å gå for en forbedring? -eller ser du andre endringer som også må til?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vel, jeg ser at skjermkort i tester som tekn.no har gjennomført er såkalte "gamer" kort. Men er det forskjell på GPU kort til video redigering vs. de som spiller som gamere? Saktens finnes det også dedikerte CAD/CAM gpu kort også.

 

Er ikke lett å kunne orientere seg, nei. 

Lenke til kommentar

Er det avspilling som er hakkete, eller ferdig prosessert og komprimert film som er hakkete?

 

Hvis du prøver å spille av materiale som har ekstremt høy bitrate kan det like godt være SSD-en din som sliter med å holde tritt :)

2.7K30 fullstendig ukomprimert er jo for eksempel 3 Gbit/s, og med 4K30 kommer du opp i 6 Gbit/s

 

Meg forstått kan en GPU assistere med å komprimere filmen med H.264/H.265-kodek, eller legge på tidkrevende bildeeffekter som forvrengninger fra brukket glass. De kan også hjelpe med avspilling av komprimert H.264/H.265-materiale så lenge I/O er på plass.

 

Nyere generasjoner av GPUer har forbedret støtte for nyere kodek som H.265, en GTX 10-serie GPU fra Nvidia kan for eksempel komprimere en 4K60-videostrøm til H.265-kodeket i sanntid.

 

Hvis det er ferdig behandlet film som hakker, ville jeg igjen sjekket om du har rask nok disk for å spille av flytende (bitrate burde ikke ligge over 1000Mbit/s), og så sjekket om du ikke har satt output til en lavere verdi enn 30 bilder i sekundet

Lenke til kommentar

Er det avspilling som er hakkete, eller ferdig prosessert og komprimert film som er hakkete?

 

Hvis du prøver å spille av materiale som har ekstremt høy bitrate kan det like godt være SSD-en din som sliter med å holde tritt :)

2.7K30 fullstendig ukomprimert er jo for eksempel 3 Gbit/s, og med 4K30 kommer du opp i 6 Gbit/s

 

Meg forstått kan en GPU assistere med å komprimere filmen med H.264/H.265-kodek, eller legge på tidkrevende bildeeffekter som forvrengninger fra brukket glass. De kan også hjelpe med avspilling av komprimert H.264/H.265-materiale så lenge I/O er på plass.

 

Nyere generasjoner av GPUer har forbedret støtte for nyere kodek som H.265, en GTX 10-serie GPU fra Nvidia kan for eksempel komprimere en 4K60-videostrøm til H.265-kodeket i sanntid.

 

Hvis det er ferdig behandlet film som hakker, ville jeg igjen sjekket om du har rask nok disk for å spille av flytende (bitrate burde ikke ligge over 1000Mbit/s), og så sjekket om du ikke har satt output til en lavere verdi enn 30 bilder i sekundet

 

>>Det er ingen problemer med avspilling av 2.7/4k (rå filen). Problemet ligger i redigering av dette formatet. Bruker Adobe Premiere CC22017 pro, som opplyst. Opptaks stream har mellom 80 til 105Mb/sek. Jeg bruker codec h.264 for å lette litt på resursbruken i tallkode knusingen, da h.265 er som kjent enda mer dekomprimerte filer, hvilket jeg skulle tro ville kreve mer av CPU sine krefter osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...