Gå til innhold

Får ikke brukt harddisker som har stått i RocketRaid


kroole

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt 4 stk Seagate Barracuda 3TB stående i hvert sitt Raid1 i et Highpoint RocketRaid 640 i noen år. Så har jeg tenkt å avvikle raidet og bare ha diskene stående rett i hovedkortet. Det funger aldeles ikke.

 

Når jeg starter maskinen med en eller fler av harddiskene koblet til fryser maskinen ved hovedkort-ikonet. Jeg har forsøkt å avvikle raidet via RocketRaids programvare, men det hjelper heller ikke.

 

Det hender jeg får maskinen til å boote med EN disk og formatere denne i Windows. Men om jeg da kobler i en til henger maskina og når jeg kobler fra disk nummer 2 vil ikke maskina heller boote med disk nummer 1.

 

Jeg får likevel maskina til å boote med diskene koblet til raid-kortet. Dessverre klarer ikke windows å oppdage dem når de bare er koblet til kortet uten å være satt opp i raid.

 

Har forsøkt å formatere diskene via en MAC, men da fikk jeg en 700GB partisjon som Windows-maskina ikke ville lese siden.

 

Jeg visste ikke at HighPoint kort ødela disker for alt annet enn raid for all framtid og det er like før jeg klikker og kaster diskene på sjøen.

 

Jeg har 4 stk WD Green 2TB stående på et RR 640L uten problemer. Har prøvd å koble ut dette kortet, og diskene for å se om det gjorde en forskjell.

 

Har også prøvd å koble Seagate-diskene til ulike SATA-porter på hovedkortet, som brukes av SSDer og BD-drive og som fungerer fint ellers.

 

Hele sulamitten står i en HTPC med Asrock Z77 Pro4-M, Intel i5 3570 og 8GB minne. Maskina kjører Windows 10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bruke noe annet enn Windows til å reinitialisere diskene, f.eks. en bootbar utgave av MiniTool Partition Wizard. (Akkurat den koster penger, men det finnes vel noen gratis programmer også. MiniTool er den siste jeg har brukt, derfor nevner jeg den.)

 

Koble fra de PC-diskene som inneholder C:\ osv.

Koble til disken(e) fra RR, og boot PC'en fra USB minnepinne med Partition Wizard e.l.

Slett alt som er av partisjoner på disken(e).

 

Når du forsøker å bruke disken(e), vil Windows oppfatte dem som nye, uinitialiserte disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...