Gå til innhold

Ny router til leilighet


MVI

Anbefalte innlegg

Akkurat flyttet i leilighet på 50kvm og trenger en router.

Har egentlig ikke noe spess budsjett men gidder ikke betale mer for noe jeg ikke har bruk for.

Men kan godt betale noen tusen for en router om det er det som må til for en bra en.

 

Det jeg har som skal kobles på nett er en smart tv, surround forsterker, stasjonær pc, mobil, philips hue lyspærer og en laptop. Har 2 kablede uttak i stua. En må gå inn i get tv boksen og andre skal inn i pcen. Resten går på trådløs. Men alt blir jo såklart ikke brukt på nett samtidig.

Spiller mye online spill på pc og seeder mye torrents

Har sett litt på Xiaomi Router Pro, men har egentlig ikke så mye peiling så åpen for alle forslag her.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp ikke en trådløs ruter som ikke støtter 802.11ac - protokollen!

Dvs. kjøp en som støtter det, f.eks.: https://www.komplett.no/category/10282/datautstyr/nettverk/routere?cnet=Tr%C3%A5dl%C3%B8s%20protokoll_A04645%20%20%C2%A7802.11a%2Fb%2Fg%2Fn%2Fac&cnet=Overf%C3%B8ringsteknologi_A00303%20%20%C2%A7Tr%C3%A5dl%C3%B8s&sort=Price%3AASCENDING

 

Velg gjerne en som kan bruke både 2.4GHz og 5GHz frekvensbåndene.

Asus er et merke jeg har gode erfaringer med.

 

Hvis du ikke har tenkt å koble printere og disker direkte på ruteren, så kan du spare noen kroner på å velge vekk det.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til Asus også. Velg gjerne en med 5GHz og AC. Jeg har to stk fra Asus hjemme og den minste til 250 kr holder stand alene stort sett.

 

I leilighet med mange routeren rundt om er det kamp om ledige frekvenser. 5 GHz er relativt nytt og dermed mindre fult, mer hastighet men kortere rekkevidde.

 

Dersom du vil nerde deg kan du installere en WIFI analyser app på telefon som viser ledig frekvenser og sjekke om 2.4 GHz området er stuffed

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...