Gå til innhold

Økt rasisme i USA


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA sliter med dårlig utdanningssystem. Det er der hovedvekten av problemet ligger. Mangel på kunnskap er årsak til stort sett alt rasehat. UK sliter med det samme. Alt skal være så jækla billig for tiden. Ingen vil betale skatt, men alle vil ha alt dekket. Klart skolene lider. Vi har samme problem her til lands, dog ikke like ille.

 

Det er det samme hver gang. De dårlig utdannede stemmer konservativt, anti-homofili, innvandrings-fiendtlig, og fokuserer på helt banale og minimale irritasjoner som bompenger og 30kr i skatt på plastposer per år.

 

Det hadde hjulpet hadde man bare undervist litt ekstra i kritisk tankegang. Lære ungene å ikke ta alt det lærerne sier for god fisk, men finne ut selv. Og så hadde det hjulpet om lærerne generelt sett var litt mindre sikre på det de sier. Ungene mine kommer hjem med en god del "fakta" som ikke helt er riktig lenger.

Lenke til kommentar

USA sliter med dårlig utdanningssystem. Det er der hovedvekten av problemet ligger. Mangel på kunnskap er årsak til stort sett alt rasehat. UK sliter med det samme. Alt skal være så jækla billig for tiden. Ingen vil betale skatt, men alle vil ha alt dekket. Klart skolene lider. Vi har samme problem her til lands, dog ikke like ille.

 

 

 

Alle land sliter med det samme. Det er usansynelig at rasisme er grunnen til det i alle land - inkludert deres egne.

 

Mer sansynelig er det at grunnen er IQ-distribusjon etter rase og naturlige, biologiske tendenser til vold som problemløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

USA sliter med dårlig utdanningssystem. Det er der hovedvekten av problemet ligger. Mangel på kunnskap er årsak til stort sett alt rasehat. UK sliter med det samme. Alt skal være så jækla billig for tiden. Ingen vil betale skatt, men alle vil ha alt dekket. Klart skolene lider. Vi har samme problem her til lands, dog ikke like ille.

 

 

 

Alle land sliter med det samme. Det er usansynelig at rasisme er grunnen til det i alle land - inkludert deres egne.

 

Mer sansynelig er det at grunnen er IQ-distribusjon etter rase og naturlige, biologiske tendenser til vold som problemløsning.

 

 

Raseteorier til morgenkaffen?Har du tatt over stafettpinnen for geita_ her nå eller hva skjer? Du vet da bedre enn å dele folk inn i IQ klasser etter utseende du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raseteorier til morgenkaffen?Har du tatt over stafettpinnen for geita_ her nå eller hva skjer? Du vet da bedre enn å dele folk inn i IQ klasser etter utseende du.

 

 

 

Jeg sier ikke at alle av rase X er dumme, jeg sier bare at evolusjonen gjelder også mennesker, og man regner nå med at rundt 60% av intelligensen nedarves ifra foreldrene, og 40% er miljø.

 

Det ville ikke være spesielt merkelig at intelligens og andre fysiske trekk varierte mellom etnisiteter. Bare se på hvor overlegne afrikaneskettede er i idrett. Asiater har høyere IQ enn europeere. Men hvite, og særlig hvite menn, har den største IQ-distribusjonen. Antagelig på grunn av naturlig utvelgelse. Og derfor er de smarteste menneskene på planeten nærmest gjennomgående hvite menn. På grunn av seleksjon gjort av kvinner, med forskjellige behov i forskjellige verdensdeler.

 

Rasisme og andre verdenskrig osv. var fælt, men hvor går grensen? Tror vi plutselig ikke på evolusjon lenger når det er snakk om mennesker?

 

Èn gang til for sikkerhets skyld. Det jeg sier er at jeg tror *distribusjonen* er annerledes. Ikke at alle personer av type X er kvalitet Y som fører til scenario Z.

 

Men ja, jeg tror genetikk har mye mer å si for hvordan verden ser ut enn folk er villige til å akseptere. Og jeg frykter at om den aksepten uteblir så vil vi fortsette med dette rasisme og volds- tullet i generasjon etter generasjon om vi ikke er villige til å innse at vi er annerledes, og finne måter å leve sammen - eller ifra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet da bedre enn å dele folk inn i IQ klasser etter utseende du.

Man kan forutsi om noen er intelligent basert på utseende. Det er vitenskapelig bevist.

 

post-79581-0-19938400-1502781824_thumb.jpg

 

I tillegg så er det et faktum at forskjellige raser har forskjellige IQ-distribusjoner der asiatere ligger høyest og svarte nederst.

 

Jeg kan legge til at individuelle forskjeller er større enn raseforskjeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menneskehetens historie og verdens tilstand kan ikke forklares med sosioøkonomi, utnyttelse og kolonisering. Alle var fattige og uten utdanning på et eller annet punkt.

 

 

Ja. Og da var alle urfolk. Det hvite som de gule som de svarte. Så oppstod jordbrukssamfunnet, ikke i Europa, men i midtøsten, og noen fikk mulighet til å bruke tiden til annet enn å sanke mat. Det spredde seg østover og vestover, og kimen var lagt til at noen sivilisasjoner kunne investere i intellektuell kapital. De gamle grekere for eksempel. Som ikke var noe mindre voldelige av den grunn. 

 

Krig og ufred og bruk av vold har fulgt det hvite Europa helt fram til moderne tid: List of conflicts in Europe

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan forutsi om noen er intelligent basert på utseende. Det er vitenskapelig bevist.

 

Beklager, men et random bilde uten kilde er ikke et vitenskapelig bevis. Det er forøvrig en illustrasjon fra én studie som konkluderte som følger:

 

"These results suggest that a perceiver can accurately gauge the real intelligence of men, but not women, by viewing their faces in photographs; however, this estimation is possibly not based on facial shape. Our study revealed no relation between intelligence and either attractiveness or face shape."

 

Perceived Intelligence Is Associated with Measured Intelligence in Men but Not Women

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Se der, du finner det selv hvis du prøver. Jeg glemte visst å legge ved linken.

 

"These results suggest that a perceiver can accurately gauge the real intelligence of men by viewing their faces in photographs"

 

Det er et vitenskapelig bevis.

 

Edit: Du finner sikkert mange studier selv på det andre jeg skrev. Måten du skriver på tilsier fiendtlighet mot vitenskapelig fakta som du ikke liker. Til tross for ditt konstante smilefjes.  :) 

Endret av Mad Esc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se der, du finner det selv hvis du prøver. Jeg glemte visst å legge ved linken.

 

Det kan skje den beste.

 

"These results suggest that a perceiver can accurately gauge the real intelligence of men by viewing their faces in photographs"

 

Selv et direkte sitat som er gjengitt i sin helhet i posten over må redigeres?

 

Det er et vitenskapelig bevis.

 

Og dette er det ikke?:

 

"...; however, this estimation is possibly not based on facial shape. Our study revealed no relation between intelligence and either attractiveness or face shape."

 

Forskerne tok bilder av 80 studenter og ba andre mennesker gjette på IQ og vurdere hvor attraktive de var. De fant at gutter, men ikke jenter, som "ser dumme ut" ofte er det. (Les: Har noe lavere IQ.) Men tross for at de klarte å beskrive noen trekk som vi oppfatter som mer intelligente, klarte de altså ikke å knytte det til ansiktsform. 

 

Edit: Du finner sikkert mange studier selv på det andre jeg skrev. 

 

Sikkert. Men nå har jeg i grunnen gjort mitt for å finne dokumentasjon på din påstander. Det er vel strengt tatt din jobb...

 

Måten du skriver på tilsier fiendtlighet mot vitenskapelig fakta som du ikke liker. Til tross for ditt konstante smilefjes.   :)

 

Nei, men jeg har en viss fiendtlighet mot lemfeldig og selektiv omgang med slike fakta. Og en svale gjør ingen sommer. Det er en enkeltstående undersøkelse som presenterer en teori (at noen trekk sammenfaller med vår oppfatning av hvordan intelligente mennesker ser ut), det er langt fra et "bevis" eller et "fakta" i vitenskapelig forstand.

 

Det betyr ikke at det ikke er riktig. Bare at det ikke er bevist. Det er i beste fall statistisk sannsynliggjort, ved at korrelasjonen var bedre enn tilfeldig

 

Her ser du eksempler hvordan spredningen på gjetningene var:

 

post-52698-0-99050100-1502786576_thumb.png

 

Det er altså ikke slik at du eller jeg kan vurdere noens intelligens med rimelig sikkerhet ut fra utseende.  Men gitt mange nok vurderinger, nærmer man seg en idé om det.

 

Ellers prøver jeg å være en glad og omgjengelig fyr. Også når jeg er uenig med folk.

 

Edit: Glemte å lime inn forskernes konklusjon:

 

"Men and women with specific facial traits were perceived as highly intelligent. However, these faces of supposed high and low intelligence probably represent nothing more than a cultural stereotype because these morphological traits do not correlate with the real intelligence of the subjects."

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"...; however, this estimation is possibly not based on facial shape. Our study revealed no relation between intelligence and either attractiveness or face shape."

 

Det er ikke relevant. Alt jeg sa var at det er en sammenheng mellom utseende og intelligens basert på denne studien, og sikkert andre, det er jo interessant.

 

Selv et direkte sitat som er gjengitt i sin helhet i posten over må redigeres?

 

Må? Det var for å gjøre det tydeligere. Snakk om å være defensiv.

 

Nei, men jeg har en viss fiendtlighet mot lemfeldig og selektiv omgang med slike fakta.

 

Jeg skjønner du er redd for implikasjoner. Men man får nesten holde seg til fakta, og så ta diskusjonen om hva det vil innebære deretter. Det det ser ut som du gjør er å angripe kilden (som er et vitenskapelig forsøk på bedre forståelse) istedenfor å ha en saklig debatt om fakta.  :)

 

Jeg prøver bare å spre informasjon samt lære av andre her. Det har vært en del barnsligheter på forumet i det siste som bare er ødeleggende.

Lenke til kommentar

 

Raseteorier til morgenkaffen?Har du tatt over stafettpinnen for geita_ her nå eller hva skjer? Du vet da bedre enn å dele folk inn i IQ klasser etter utseende du.

 

 

 

Jeg sier ikke at alle av rase X er dumme, jeg sier bare at evolusjonen gjelder også mennesker, og man regner nå med at rundt 60% av intelligensen nedarves ifra foreldrene, og 40% er miljø.

 

Det ville ikke være spesielt merkelig at intelligens og andre fysiske trekk varierte mellom etnisiteter. Bare se på hvor overlegne afrikaneskettede er i idrett. Asiater har høyere IQ enn europeere. Men hvite, og særlig hvite menn, har den største IQ-distribusjonen. Antagelig på grunn av naturlig utvelgelse. Og derfor er de smarteste menneskene på planeten nærmest gjennomgående hvite menn. På grunn av seleksjon gjort av kvinner, med forskjellige behov i forskjellige verdensdeler.

 

Rasisme og andre verdenskrig osv. var fælt, men hvor går grensen? Tror vi plutselig ikke på evolusjon lenger når det er snakk om mennesker?

 

Èn gang til for sikkerhets skyld. Det jeg sier er at jeg tror *distribusjonen* er annerledes. Ikke at alle personer av type X er kvalitet Y som fører til scenario Z.

 

Men ja, jeg tror genetikk har mye mer å si for hvordan verden ser ut enn folk er villige til å akseptere. Og jeg frykter at om den aksepten uteblir så vil vi fortsette med dette rasisme og volds- tullet i generasjon etter generasjon om vi ikke er villige til å innse at vi er annerledes, og finne måter å leve sammen - eller ifra hverandre.

 

 

Bare glem disse foreldede raseteorier er du grei, vi er i 2017 og skal vite bedre nå som verden har blitt mindre enn den pleide å være. Dette er en styggdom og direkte årsak for polarisering og splittelse og vi (du) burde vite bedre enn å hause opp denslags, jeg mener hvor lite verdensvant tørr man å innrømme at man er uten at det blir pinlig for en selv. Det blir litt sånn som en annen raseteorist her som ble svar skyldig når man ramset opp de uttallige navn som tilhører mennesker med ett annet opphav en nord-europeere, hvorav samtlige hadde slått vedkommende (også meg selv) i enhver IQ test framlagt. Det hele blir ett stort patetisk paradoks i tillegg til at det hele er usmakelig selvhøytidelig. Det kommer ikke noe godt ut av å dyrke forskjeller og splittelse, spesielt ikke på at raseteoretisk grunnlag som snytt ut av Josef Mengele`s operasjonsstue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...