Gå til innhold

"Card Error" på SD minnekort uten noen synlig grunn - Minnekort ødelagt, skjedd flere ganger


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et Olympus OM-D em10 Mrk II kamera og har hatt problemer med at SD minnekortet plutselig slutter å virke helt uten grunn. SD Kortet det gjelder er et Lexar 64 gb 150MB/s (https://www.mytrendyphone.no/shop/lexar-lsd64gcrbeu1000-160347p.html?trackid=google.com&gclid=EAIaIQobChMImZLYlLXR1QIVwbYYCh2OdwAZEAYYBCABEgIA7PD_BwE&tagcl=1&trackid=google.no_google.no&refHost=https%3A%2F%2Fwww.google.no%2F)

 

Dette skjedde nylig når jeg var på helgetur til Kristiansand dyrepark. Jeg fikk tatt bilder og filmet en del hele Fredag og det meste av lørdagen helt fint. I løpet av lørdagen tar jeg noen biler og filmer litt, skrur så av kameraet for så igjen å skru det på igjen 3 min etter for å ta et nytt bilde eller filme og da sto det "Card Error" på skjermen og SD Minnekortet var ubrukdelig.

Jeg hadde heldigvis med meg flere minnekort som virket helt fint resten av turen, men alt materiale frem til det punktet var borte. Jeg satte minnekortet tilbake i kameraet senere - funket ikke. Jeg satte minnekortet i PC for å se om jeg kunne få tak i filene, men PCen merker ikke engang at det var satt i. Jeg gikk til kamerabutikken der det ble kjøpt og de klarte heller ikke få noe ut av det. Jeg prøvde derfor å formatere minnekortet på kameraet (da slettes alt innehold) sånn at jeg i hvertfall kanskje kunne bruke minnekortet igjen - Dette gikk heller ikke.

 

Akkurat det som er beskrevet over skjedde også når jeg var på ferie i Spania i sommer, brukte kameraet i ca. 3 dager også virket ikke minnekortet lenger.

 

Har nå for andre gang vært på butikken der jeg kjøpte det og byttet. Denne gangen prøvde vi å gå ned til et SD kort med 95 MB/s, men de mente at det egentlig ikke skulle ha noe å si ettersom kameraet er så nytt.

 

Er det noen her som har opplevd noe liknende? Evt. noen løsninger eller kanskje noe jeg kan ha gjort galt(selv om jeg ikke ser det)?? Kan det være noe galt med kameraet? Dette begynner å bli veldig frustrerende ettersom ganske mange minner bare forsvinner og jeg merker at jeg blir mindre motivert til å ta bilder ettersom jeg ikke veit om jeg en gang vil ha bildene i morgen da jeg ikke kan være sikker på hva som gjorde at feilen skjedde i begynnelsen.

 

Hilsen

Fredrik

:)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shit happens. Det er en av grunnene til at profesjonelle kamera gjerne har plass til to minnekort.

 

Nå vet jeg ikke så mye om SD-kort at det gjør noe, men Sandisk er det eneste merket jeg aldri har hatt problemer med.

 

Edit: Så nå at det har skjedd flere ganger i løpet av kort tid. Det er ikke normalt.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Jeg har Olympus OM-D EM10 MKI og MKII og fikk plutselig samme problem som deg sist vinter, men med et Sandisk SD-kort, microSD/SDHC/SDXC Extreme Plus Red/Gold U3 32GB. Jeg tror problemene oppsto ved bruk av det første kameraet, men kortet kunne ikke brukes i noen av dem etterpå. Jeg mistet heldigvis bare noen få og ikke viktige bilder (prøver å overføre bilder hver dag, stort sett). Prøvde reparasjonsverktøy fra Sandisk, uten at det hjalp, og fikk tilslutt tilsendt et nytt kort fra dem da de hadde det ikke i butikken der jeg kjøpte det. Mye styr, ellers greit. Jeg har ikke hatt problemer etterpå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...