Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får bluescreen ved OC


Anbefalte innlegg

Hei!
 

Har en i5 3570k som har hvert overklokket til 4,9ghz @ 1,275V siden 2012. 

De siste halvåret har jeg dessverre opplevd masse bluescreens. Den vil rett & slett ikke klokke over 4,5ghz lengre, selv ikke med 1,3V (som er alt for mye selvfølgelig). Temperaturen har hvert fin, under 85c. 

 

For et par uker siden prøvde jeg 4,8ghz for gøy, med 1,275V. OCCT & Prime95 i en time uten kræsj, men i dag fikk jeg plutselig bluescreen igjen... 

 

Skulle tro noe hadde blitt degradert på disse årene? :D

 

Har klokket med utgangspunkt fra denne guiden (Har Gigabyte UD3H hovedkort)

https://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/gigabyte_z77_overclocking_guide/1. 

Så dette har blitt gjort: Turbo off, Loadline calibration til "Extreme", manual voltages. Ram er ikke rørt. 

 

Noen som har peiling?

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 år på samme kjølepasta er litt drøyt. Dog hjalp det ingenting på min CPU. Får også noen mistenkelige temperaturer. Core-temp på over 90C selv med vannkjøling. Radiatoren holder usle 35C selv etter lang tid med Prime95.

 

Edit: Testa å sette Load Line Calibration ned ett hakk? Det hjalp for min del sist.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Resultatet av overklokking er gjerne at prosessoren krever mer strøm over tid. Hvis du da allerede har forårsaket strukturelle endringer internt i den og ikke kan volte opp mer eller kjøle bedre har man i praksis ikke stort annet valg enn å klokke ned hvis ingen andre tiltak hjelper. Opplever at Arctic Silver som tross navnet ikke er elektrisk ledende gjerne ligger noen grader lavere enn andre produsenter sine løsninger. Pasta tørker gjerne ut over tid og skaper mindre effektiv varmeoverføring. Husk også at poenget med pasta er å akkurat dekke behovet for kontakt mellom flatende, så bruk akkurat nok og rens flatene godt før du påfører pasta. Pleier å spre den utover på CPU med et plastkort og montere på all kjøing og ta den av for å sjekke at pastaen dekker alt på kjøleribben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...