Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Bobler" / forhevninger i gipsvegg. Hvordan fjerne dette?


Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har overtatt en enebolig fra 2013. I TV-kroken er det 2 lag rupanel bak gips slik at TV-fester/veggfester kan henges opp uten store problemer. Jeg måtte fjerne et veggfeste da jeg overtok boligen, men her gikk skruene ut og jeg har sparket/malt uten problemer. Dog ser jeg at et annet sted på veggen er det flere slike "bobler" eller forhevninger i gipsveggen, se bilde. Hvordan får jeg fjernet dette? De er helt harde å ta på, ikke "luftbobler" eller slikt. Jeg har ikke turt å slipe dette ned slik at det blir jevnt med resten av gipsplata, da jeg er redd for å ødelegge gipspapiret på gipsveggen. Hva bør jeg gjøre her?

 

Bilde 1, på veggen bak TV-en) 

post-34471-0-56719700-1502050185_thumb.jpg

 

Bilde 2, nærmere)

post-34471-0-96413200-1502050192_thumb.jpg

 

Bilde 3, nærmest)

post-34471-0-11176500-1502050199_thumb.jpg 

 

 

Spørsmål 2)

Som dere kanskje ser på bildet har jeg flekkmalt litt til høyre og under den største "bobla" i veggen. Her var tidlgiere skruehull etter veggfestet jeg fjernet. Når malingen har tørket er det alllikevel relativt lett å se at jeg har malt på nytt, da glansgraden er noe annerledes (til tross for at jeg har brukt samme maling og glans som originalmalingen). Er dette til å unngå, eller må jeg bare flekke et mye større område, f.eks. hele bredden og høyden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste er vel bare å skjære det opp smart med en skarpell el.l og fjerne overfødig masse og så lime det på igjen. Evt kan du vel prøve å suge ut massen med en sprøyte med høvelig diameter på spisshullet om den ikke har tørket for mye. Sandpapir vil ødelegge strukturen i malingen. Maler du på nytt over bare den flekken er du heldig om det ser 100% etterpå. Du må i alle fall bruke nøyaktig samme malingsblanding og metode på nytt.

Lenke til kommentar

Ingen skader på yttervegg. Det er to lag med rupanel bak gips her, fra boligen ble bygget. Dette for å lette TV veggmontering.

 

Altså, dersom jeg skjærer hull i veggen for å fjerne defektene, hva skal jeg fylle igjen med? Ny gips? Hvordan feste den i «hullet» i gipsen deretter?

 

Kan jeg slipe ned - og igjennom gipspapiret og inn i selve gipsen, sparkle og male? Evt. sparkle med gipspapir rundt/i defekten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...