Gå til innhold

Kan rullebladet ødelegge sjansene mine for dette?


carromad

Anbefalte innlegg

Hei! For et par dager siden søkte jeg på et par restplasser til universitet og høyskole høsten 2017. Jeg hadde ingenting på rullebladet mitt så jeg søkte på barnehage og tenkte det var den beste løsningen for meg. Nå igår ble jeg tatt i å stjele mat fra en butikk i nærheten av meg og tror butikken kommer til å anmelde. Jeg krysset av ja på alt og innrømte straffskyld, men vet ikke om butikken inviterer meg inn til konfliktrådet eller om de vil gå til politiet. Jeg har skikkelig dårlig samvittighet og gjorde det kun fordi jeg ikke ville fortelle til vennene mine at jeg ikke hadde nok penger til mat.
Nok om det,- jeg har komt inn på barnehagelærer studiet i Bergen og har søkt om politiattest. Om det kommer på rullebladet mitt at jeg ble tatt i å stjele varer for et par hundre kroner så ødelegger vel det veldig mye?  

Så spørsmålene mine er:

 

1. Kan jeg fortsatt komme inn på barnehagelærer selv om det står noe om tyveri eller nasking på rullebladet eller er det for alvorlig til å jobbe med barn?

2. Kan jeg komme inn på noen av de andre restplassvalgene mine om jeg blir avvist fra Bergen pga rullebladet, selv om jeg har takket nei til dem for å kunne takke ja til Bergen?

 

Hilsen nervøs og redd jente. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke med mindre det var grovt ran, slik jeg forstår denne siden? https://www.ung.no/kriminalitet/1132_Hva_kommer_på_rullebladet__(politiattesten).html

 

Ja, du kan bli lærer!

 

 

Det var godt å høre! Var et veldig dumt valg jeg gjorde og tenkte virkelig ikke over dette, 1 UKE FØR INNTAK TIL HØYSKOLE!! Hvor dum går det an å bli, håper virkelig at jeg kommer inn tross det at det kanskje kommer på rullebladet! Tusen takk :) 

Lenke til kommentar

I jobber (og dermed også i studier) som f.eks barnehagelærer og lærer kreves en såkalt barneomsorgsattest. Hjemlene for å kreve det av studenter og jobbsøkende er litt forskjellige, men type attest er lik uansett.

 

Det følger av politiregisterloven § 39 at på en attest som er begrunnet i formål nevnt i § 37 nr. 4 (som går på å forhindre at folk begår overgrep o.l. i stillinger der de kommer i kontakt med barn) skal det anmerkes om du er siktet, tiltalt, vedtatt forelegg eller dømt for handlinger omfattet av paragrafer som går på nettopp overgrep, narkotika (ikke brudd på legemiddelloven), ran, noen straffebud om vold, o.l. Nasking er ikke et straffebud som skal anmerkes på en barneomsorgsattest i det hele tatt. 

 

tl;dr: Ikke noe å tenke på. Lykke til med studiene! :)

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i din situasjon jeg gjort alt for å slippe unna en anmeldelse. Gå til butikken og snakk med butikksjef, forklar situasjonen din, gråt, be om unnskyldning, tilby å betale en erstatning/å hjelpe dem gratis i en periode etc. Nasking tror jeg kan være et hinder for feks visum til USA.

 

Edit: Svar på spørsmålet du stiller er som det de sier over meg. Ikke noe problem for utdanningen da de som de fleste bare krever en begrenset politiattest som kun viser eventuelle relevante lovbrudd (overgrep ol.).

Endret av heiv
Lenke til kommentar

I jobber (og dermed også i studier) som f.eks barnehagelærer og lærer kreves en såkalt barneomsorgsattest. Hjemlene for å kreve det av studenter og jobbsøkende er litt forskjellige, men type attest er lik uansett.

 

Det følger av politiregisterloven § 39 at på en attest som er begrunnet i formål nevnt i § 37 nr. 4 (som går på å forhindre at folk begår overgrep o.l. i stillinger der de kommer i kontakt med barn) skal det anmerkes om du er siktet, tiltalt, vedtatt forelegg eller dømt for handlinger omfattet av paragrafer som går på nettopp overgrep, narkotika (ikke brudd på legemiddelloven), ran, noen straffebud om vold, o.l. Nasking er ikke et straffebud som skal anmerkes på en barneomsorgsattest i det hele tatt. 

 

tl;dr: Ikke noe å tenke på. Lykke til med studiene! :)

Jeg tror dem vil vise forståelse for denne personen og synes egentlig syn i vedkommende.

Lenke til kommentar

 

I jobber (og dermed også i studier) som f.eks barnehagelærer og lærer kreves en såkalt barneomsorgsattest. Hjemlene for å kreve det av studenter og jobbsøkende er litt forskjellige, men type attest er lik uansett.

 

Det følger av politiregisterloven § 39 at på en attest som er begrunnet i formål nevnt i § 37 nr. 4 (som går på å forhindre at folk begår overgrep o.l. i stillinger der de kommer i kontakt med barn) skal det anmerkes om du er siktet, tiltalt, vedtatt forelegg eller dømt for handlinger omfattet av paragrafer som går på nettopp overgrep, narkotika (ikke brudd på legemiddelloven), ran, noen straffebud om vold, o.l. Nasking er ikke et straffebud som skal anmerkes på en barneomsorgsattest i det hele tatt. 

 

tl;dr: Ikke noe å tenke på. Lykke til med studiene! :)

Jeg tror dem vil vise forståelse for denne personen og synes egentlig syn i vedkommende.

 

 

Det kan godt hende, spiller dog ingen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...