Gå til innhold

TEST: Multicom Talisa U230


Anbefalte innlegg

 

Dell XPS 15?

 

Dell XPS 15 er ingen ultrabærbar (noe mer enn en Macbook Pro er).  Les mitt og Emancipates innlegg over (og referansene i dem) for hvilke kritierer Intel har satt: XPS 15 oppnår ikke det.

 

Dell XPS 13 faller dog under definisjonen ultrabærbar (selv om den er litt i det tykkeste laget i min mening): den kjører ULV-prosessor med TDP på 15W og har en tykkelse under 18-20mm på sitt tykkeste.

 

Ultrabærbar?  La oss bruke ordet Ultrabook, siden det er trademarked. Det er flere klasser for ultrabærbar. En for 13" og en for 14 og 15". 

 
  • Dimensions (maximum): 18mm or less in thickness for systems with displays less than 14-inches and 21mm or less for systems with displays larger than 14-inches
  • Minimum Battery Life: 5 hours
  • Responsiveness: fully resume from hibernation (full keyboard interaction) in 7 seconds
  • Processor: Ivy Bridge microarchitecture Intel Core Models CULV
  • Storage: 80 MB/s transfer rate (minimum)
  • I/O: 3.0 USB or Thunderbolt technology
  • Software & Firmware: Intel Management Engine 8.0 (or higher), Intel Anti-Theft Technology, Intel Identity Protection Technology

 

 

Dell XPS 15" er med andre ord en "Ultrabook" etter disse kravene. Om kravene har blitt oppdatert etter dette er jeg usikker på. Intel har oppdatert definisjonen av Ultrabook og fra Haswell ble det påkrevd at alle Ultrabooks skulle ha Touchskjerm. Jeg kjøpte XPS13 fordi XPS15 ble for stor. 

https://www.notebookcheck.net/Intel-announces-updated-ultrabook-requirements.93496.0.html

Endret av CFD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig nødvendig å kverulere dette, når du lett kan finne svarene på nettet? Du har rett i at kravene ble oppdatert fra Haswell (Shark Bay) -- den har blitt oppdatert fra hvert nye arkitektur, faktisk. Men kravet om ha en CULV-prosessor (som tom. står i ditt eget sitat) er det samme. Dvs. Intels ULV-prosessorer. som alle har en TDP på 15W. Går prosessorene i Dell sXPS 15 under dette? NEI. Selv ikke Dell gir denne maskinen "ultrabook"-benevnelsen. Hvorfor tror du det?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Dette var mye for pengene, en ssd i dette og den hadde vært perfekt for meg.

Ei vennine kjøpte den og en ssd. Flytta win til ssd og da ble det fart! Testa ssd mot emmc som er standatddisken. På diskmark vmhadde ssden 532 mb/s på read og emmc hadde 86 mb/s. På 4kib8t8 hadde ssden 107 mb/spå read og emmc hadde 7.5!!! Vi testa boot på diskene. Ssden brukte under 20 sek fra av til ferdig lasta. Emmc brukte over 40 sek.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Lovlig sent å spørre om dette, men jeg klarer ikke å konvertere SSD-disken jeg kjøpte med, fra MBR til GPT. Har formatert disken, men får bare feil uansett. Hvordan klarte dere dette?

 

Får altså ikke klonet fra GPT til MBR, så derfor må SSD-en først konverteres til GPT.

Lenke til kommentar

Lovlig sent å spørre om dette, men jeg klarer ikke å konvertere SSD-disken jeg kjøpte med, fra MBR til GPT. Har formatert disken, men får bare feil uansett. Hvordan klarte dere dette?

 

Får altså ikke klonet fra GPT til MBR, så derfor må SSD-en først konverteres til GPT.

Merkelig spørsmål. GPT/MBR er noe som er lagret på disken. Alt på disken overskrives naturligvis ved kloning av en annen disk. Det er derfor irrelevant hva du har på disken fra før.

 

Når det er sagt, åpne diskbehandling, høyreklikk på partisjonene på disken, og velg "slett partisjon" (så lenge det er partisjoner der). Deretter høyreklikk på disken og velg "konverter til GPT" eller lignende. (https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change-an-mbr-disk-into-a-gpt-disk)

 

Du kan også bruke en gparted livecd/usb til gjøre dette (Merk: alt på disken slettes). (https://gparted.org/livecd.php)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er godt mulig! Jeg er ingen ekspert, men jeg fikk i hvert fall beskjed om at jeg ikke kunne klone fra en GPT-disk til en MBR-disk ved bruk av et kloneverktøy.

 

Etter litt prøving og feiling kan det se ut som om jeg har klart det nå. Skal prøve å klone på nytt for å se om jeg er inne på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...