Gå til innhold

Overbooking på flyreiser


Anbefalte innlegg

 

Av de 71 passasjerende ombord på United Express Flight 3411, så var det ikke en eneste passasjer som sa ja til over 8000 kroner i kompensasjon for å forlate flyet.

 

 

Med tanke på hvor mange fattige amerikanere som finnes så høres det veldig usannsynlig ut. Men for all del, jeg bøyer meg i støvet om det stemmer. Og i så fall beviser det bare at satsene ikke er gode nok. De må øke kompensasjonen. 

 

Det var jo saken i media for noen måneder siden, som ble en svært pinlig greie for United Airlines.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Express_Flight_3411_incident

 

Men ja, 8000 er jo en svært kom kompensasjon, og er sånn sett litt merkelig at absolutt ingen tok kompensasjonen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt forskjell på EU/EØS og USA: I EU/EØS skal denne kompensasjonen utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet. I den aktuelle saken i USA var kompensasjonen først $400 i voucher for bruk til senere flybilletter med United, og denne ble øket til $800. I den situasjonen man var i da er det nok lite interessant med en kompensasjon til ny reise med det selskapet man akkurat der og da har ganske langt nede på preferanselisten. Det er mer attraktivt å få kompensasjonen i cash (eller konto/kredittkort), det har jeg alltid fått selv i slike tilfeller (også på fly fra USA til Europa).

Lenke til kommentar

 

Av de 71 passasjerende ombord på United Express Flight 3411, så var det ikke en eneste passasjer som sa ja til over 8000 kroner i kompensasjon for å forlate flyet.

 

Med tanke på hvor mange fattige amerikanere som finnes så høres det veldig usannsynlig ut. Men for all del, jeg bøyer meg i støvet om det stemmer. Og i så fall beviser det bare at satsene ikke er gode nok. De må øke kompensasjonen.

Fattige amerikanere er så fattige at de neppe har råd til å fly med United i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Litt forskjell på EU/EØS og USA: I EU/EØS skal denne kompensasjonen utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet. I den aktuelle saken i USA var kompensasjonen først $400 i voucher for bruk til senere flybilletter med United, og denne ble øket til $800. I den situasjonen man var i da er det nok lite interessant med en kompensasjon til ny reise med det selskapet man akkurat der og da har ganske langt nede på preferanselisten. Det er mer attraktivt å få kompensasjonen i cash (eller konto/kredittkort), det har jeg alltid fått selv i slike tilfeller (også på fly fra USA til Europa).

Sist jeg slo til på et tilbud som dette kunne jeg velge mellom et beløp i travel vouchers (SAS) eller halvparten av dette i "kontanter" samt plass på neste fly 3 timer senere. Jeg tror og jeg fikk mat og drikke pga ventetiden (men ikke tilbud på lounge). De ropte opp før boarding begynte. I utgangspunktet skal slikt alltid skje før boarding.

 

Litt av grunnen til oppstyret på United Airlines-flighten var at flyet var boardet, det var plass til alle men så fant United ut at de måtte sende personell på flighten og ville kaste av passasjerer. Dette skal i utgangspunktet ikke skje.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til oppstyret på United Airlines-flighten var at flyet var boardet, det var plass til alle men så fant United ut at de måtte sende personell på flighten og ville kaste av passasjerer. Dette skal i utgangspunktet ikke skje.

Det bidro antagelig at neste fly var dagen etter og dette var ikke i en ferieperiode slik at man må anta at alle ombord hadde forpliktelser til å gjøre noe dagen etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...