Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål til dere som har studert i Stavern: Hva heter SSN's boligcampus i Stavern? Hvilket campus ligger nærmest PHS?

Den heter Mølla, men det er ingen av studentene som ønsker å bo der. Mange av studentboligene er leid ut til ikke-studenter på grunn av dette, slik jeg har forstått det. (Det er noen studenter som bor der, men mange av dem flytter til flotte private hybler, leiligheter eller hus i Stavern etter kort tid)

Gå for privat hvis dere kommer inn på PHS i Stavern.

Endret av ravespin
Lenke til kommentar

I faget fysisk trening, hva er kravene ca for å få typ B? Er det veldig hardt, slik at man må være topptrent? Og får man mye tid i skoledagen for å trene?

Anbefaler og bla igjennom tråden her, kravene var lagt ut tidligere. Med forbehold om at de kan endres.

De er betydelig hardere enn opptakskravene ja. Husker at 1RM benk for gutter er 110kg. Du må ikke være topptrent for god karakter, men i god form må du være ja. Du har jo 3 år på og nå de, så bør være mulig og få A i fysisk.

Lenke til kommentar

Anbefaler og bla igjennom tråden her, kravene var lagt ut tidligere. Med forbehold om at de kan endres.

De er betydelig hardere enn opptakskravene ja. Husker at 1RM benk for gutter er 110kg. Du må ikke være topptrent for god karakter, men i god form må du være ja. Du har jo 3 år på og nå de, så bør være mulig og få A i fysisk.

 

Denne syntes jeg egentlig er ganske vrien. Selv om man er i enormt god form fysisk så er det ikke nødvendigvis like lett for alle (da kanskje spesielt jenter) å oppnå toppkarakter i alle øvelsene det er snakk om. Fysikken til hver enkelt person er svært forskjellig uansett om alle i en gruppe trener akkurat likt over en gitt periode nettopp fordi mye av fysikken er genetisk. Eksempelvis hadde jeg to venninner som kunder på treningssenteret, begge disse to var totalt utrent, med omtrent lik kroppsfasong og vekt ved start og hadde ganske likt utgangspunkt. Ingen av dem hadde tatt benkpress eller trent bryst før. Hun ene tok 35kg lett første gang, mens hun andre tok så vidt stangen. Jeg trente disse to på samme program over 6 måneder og hun som åpenbart var genetisk sterkere anlagt tok 55kg etter 6 måneder, mens hun andre tok så vidt 32,5 kg etter 6 måneder. Dermed vil jeg si at selv om man er topptrent så er det ikke sikkert at det er fysisk mulig for alle å oppnå en toppkarakter i alle de fysiske øvelsene. 

Lenke til kommentar

Denne syntes jeg egentlig er ganske vrien. Selv om man er i enormt god form fysisk så er det ikke nødvendigvis like lett for alle (da kanskje spesielt jenter) å oppnå toppkarakter i alle øvelsene det er snakk om. Fysikken til hver enkelt person er svært forskjellig uansett om alle i en gruppe trener akkurat likt over en gitt periode nettopp fordi mye av fysikken er genetisk. Eksempelvis hadde jeg to venninner som kunder på treningssenteret, begge disse to var totalt utrent, med omtrent lik kroppsfasong og vekt ved start og hadde ganske likt utgangspunkt. Ingen av dem hadde tatt benkpress eller trent bryst før. Hun ene tok 35kg lett første gang, mens hun andre tok så vidt stangen. Jeg trente disse to på samme program over 6 måneder og hun som åpenbart var genetisk sterkere anlagt tok 55kg etter 6 måneder, mens hun andre tok så vidt 32,5 kg etter 6 måneder. Dermed vil jeg si at selv om man er topptrent så er det ikke sikkert at det er fysisk mulig for alle å oppnå en toppkarakter i alle de fysiske øvelsene.

Jeg er både enig og uenig i svaret ditt. Dette blir jo en avsporing fra selve tråden, så diskusjonen er kanskje ikke så relevant.

Jeg er enig i at man har en ulik genetikk som spiller inn på fysikken og to personer som kjører akkurat samme treningsprogram over en gitt periode vil nok ha ulik fremgang. Det er det ingen tvil om. Sånn jeg har forstått det vil mye av treningen gjennom phs være egentrening, hvor man trener på eget insj. Man vil da ha muligheten for og finne et program som fungerer individuelt, i stedet for at alle følger samme gitte program, gjennom fellestreninger.

Det jeg mente med at man ikke må være topptrent er at de har absolutt ikke urealistiske krav for og få karakteren A i fysisk trening. Trener du godt gjennom 3 år vil det ikke være et stort problem og gå fra minimum 1RM på 70kilo som jeg antar at hvertfall alle ligger på per nå til 110kilo. Men helt enig i at det vil være lettere for enkelte, akkurat som det vil være lettere for andre igjen og få en A i mer akademiske fag :)

Endret av Oaaphs
Lenke til kommentar

Det eneste grunnen til at nedleggelsen av Kongsvinger skal påvirke snittet i Oslo og Stavern er at søkerne med en god poengsum som hadde Kongsvinger på første prioritet, nå kanskje har Oslo eller Stavern på første plass. Jeg tviler derfor egentlig på at snittet i Oslo og Stavern øker noe særlig. 

Jeg tror at Oslo holder seg rundt 50,1 poeng og Stavern rundt 49,0. 

Men med Bodø er det annerledes, jeg vil tro at alle som søkte Kongsvinger - nå har søkt Bodø istedenfor. Jeg vil derfor tro at snittet i Bodø vil gå opp en del, kanskje helt opp til rundt 49. 

Men vi får bare vente å se om tolv dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste grunnen til at nedleggelsen av Kongsvinger skal påvirke snittet i Oslo og Stavern er at søkerne med en god poengsum som hadde Kongsvinger på første prioritet, nå kanskje har Oslo eller Stavern på første plass. Jeg tviler derfor egentlig på at snittet i Oslo og Stavern øker noe særlig.

 

Jeg tror at Oslo holder seg rundt 50,1 poeng og Stavern rundt 49,0.

 

Men med Bodø er det annerledes, jeg vil tro at alle som søkte Kongsvinger - nå har søkt Bodø istedenfor. Jeg vil derfor tro at snittet i Bodø vil gå opp en del, kanskje helt opp til rundt 49.

 

Men vi får bare vente å se om tolv dager.

Godt resonnert! :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet samordna opptak sender SMS og e-post om at det er lagt ut svar på skoleplasser, men sendes dette ut umiddelbart etter at det er klart, eller sendes det alltid den 20.? Vet jo at man kan få svar helt fra den 18. og kan bli noen lange dager om man konstant skal logge seg inn og se svaret om SMS sendes fast den 20.

Lenke til kommentar

Jeg vet samordna opptak sender SMS og e-post om at det er lagt ut svar på skoleplasser, men sendes dette ut umiddelbart etter at det er klart, eller sendes det alltid den 20.? Vet jo at man kan få svar helt fra den 18. og kan bli noen lange dager om man konstant skal logge seg inn og se svaret om SMS sendes fast den 20.

Nei. Da jeg kom inn mener jeg vi fikk svar allerede den 17. Har tatt flere utdanninger via SO og samtlige ganger har jeg fått SMS mange dager etter at svaret var kommet. Så bare å følge med i tråden her eller logge inn å sjekke selv når det nærmer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Da jeg kom inn mener jeg vi fikk svar allerede den 17. Har tatt flere utdanninger via SO og samtlige ganger har jeg fått SMS mange dager etter at svaret var kommet. Så bare å følge med i tråden her eller logge inn å sjekke selv når det nærmer seg.

Takk for svar! Mener og huske at det var slik selv, men ble brått usikker og fant ikke igjen tidligere melding fra SO. Da er det vel bare og oppdatere siden her og so et par ganger daglig fom 17. Grusomt spennende det her.

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som vet noe om det egentlig er noe vits i sende klage, eller som har hørt om noen som har fått medhold? Ble selv vurdert som uegnet på flere punkter og kan egentlig ikke kjenne igjen deres beskrivelse av meg og se at den passer til meg som person. Anser meg selv som å ha god selvinnsikt og ville ikke hatt problemer med å akseptere dette dersom jeg mente det stemmer, men både jeg og de som kjenner meg godt synes avslaget er helt urimelig. Vet allikevel ikke om det vil hjelpe å klage fordi det er vanskelig å finne begrunnelse for flere av punktene annet enn at det rett og slett ikke stemmer med meg som person, men det ville jo selvsagt alle som klager mene. Noen som vet noe om hvor "nøye" og dokumenterte begrunnelser som er nødvendig, og om det evt. er mulig å få medhold? :)

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som vet noe om det egentlig er noe vits i sende klage, eller som har hørt om noen som har fått medhold? Ble selv vurdert som uegnet på flere punkter og kan egentlig ikke kjenne igjen deres beskrivelse av meg og se at den passer til meg som person. Anser meg selv som å ha god selvinnsikt og ville ikke hatt problemer med å akseptere dette dersom jeg mente det stemmer, men både jeg og de som kjenner meg godt synes avslaget er helt urimelig. Vet allikevel ikke om det vil hjelpe å klage fordi det er vanskelig å finne begrunnelse for flere av punktene annet enn at det rett og slett ikke stemmer med meg som person, men det ville jo selvsagt alle som klager mene. Noen som vet noe om hvor "nøye" og dokumenterte begrunnelser som er nødvendig, og om det evt. er mulig å få medhold? :)

Flere får medhold, og det koster ingeting å klage. Ofte så anbefales det å klage, simpelthen fordi det ikke kan skade.

 

Jeg ble ikke egnet ifjor, men fikk bestått i år. Som deg så tenkte jeg ifjor at det var helt urimelig og klageverdig. Jeg valgt å ikke klage. Når jeg nå ser tilbake på ifjor så kan jeg forstå hvorfor jeg ikke ble egnet, og er glad jeg fikk ett år til å jobbe og reise. Vurder om det kan være et alternativ for deg, og ikke minst lykke til. :)

Lenke til kommentar

Flere som får igjennom klage. Det er feilkilder under opptaket, og har du referanser på at det inntrykket de har av deg er feil er det stor sjanse for at det endres.

F.eks hvis de mente du ikke tar ansvar, men du har tjenesteuttalelse fra Forsvaret at du gjør nettopp det er det håp. Bare å prøve!

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som vet noe om det egentlig er noe vits i sende klage, eller som har hørt om noen som har fått medhold? Ble selv vurdert som uegnet på flere punkter og kan egentlig ikke kjenne igjen deres beskrivelse av meg og se at den passer til meg som person. Anser meg selv som å ha god selvinnsikt og ville ikke hatt problemer med å akseptere dette dersom jeg mente det stemmer, men både jeg og de som kjenner meg godt synes avslaget er helt urimelig. Vet allikevel ikke om det vil hjelpe å klage fordi det er vanskelig å finne begrunnelse for flere av punktene annet enn at det rett og slett ikke stemmer med meg som person, men det ville jo selvsagt alle som klager mene. Noen som vet noe om hvor "nøye" og dokumenterte begrunnelser som er nødvendig, og om det evt. er mulig å få medhold? :)

Hei. Jeg har sett at det finnes noen som har fått klagen sin gjennom, så det er en mulighet. Jeg fikk også avslag og har tenkt til å klage. Hvis det er sånn at de har fått en feil oppfatning av deg, så kan du kanskje kommentere noe om hvordan selve opptaket var gjennomført og hvorfor dette eventuelt gjorde at du ikke fikk vist oppriktigelig hvem du var kanskje? I tillegg til dette kan du si noe om hvordan du ønska å bli oppfattet. Det som er viktig med klagen er ikke bare gode argumenter, men også dokumentasjon og kilder. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å skrive klagen og ha den og dokumentasjonen klar, og så ringe til opptaksnemnda den 19. juli for å høre en detaljert begrunnelse om hvorfor du ikke ble funnet egnet. Kanskje det er noe de sier som du ikke har tatt med i klagen eller kanskje klagen passer bra til det de sier. Masse lykke til!

Lenke til kommentar

Om man skal bli etterforsker, hvordan er veien?

Kan man få jobb som det rett etter endt utdanning, eller MÅ man ha noen av de kursene som ligger ute?

Ei venninne av meg gikk rett ut i jobb som etterforsker på vold og sedelighet så det er absolutt mulig :)

 

Noen kurs trengs for noen jobber, skal du for eksempel ha en stilling hvor du skal avhøre barn så må du ha videreutdanning i tilrettelagt avhør (men tror du kan få stillingen mot at du tar kurset, men da må du nok ha litt erfaring som etterforsker fra før av)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...