Gå til innhold

DDR4 2666MHz på X299 i9 7900x?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å lurer på om jeg skal gå for en oppgradering av spillmaskinen min pga at jeg streamer på twitch i tillegg til å spille på samme maskin. Og da holder ikke en 6700k til jobben har jeg kommet frem til. Å ha en egen boks som dedikert streamer PC er ikke aktuelt da jeg allerede har testet dette og synes det var noe "bælete" og tungvindt i forhold til å kjøre alt på samme maskin.

Greia er at jeg har 32GB med HyperX Fury 2666MHz (DDR4) på den gamle maskinen. Ser at RAM prisene er rimelig hårete om dagen, så hva mener hardware folket her inne om å putte disse gamle 2666MHz brikkene inn i et X299 hovedkort kontra å bruke 5000 ekstra på å få 32GB med 3600MHz DDR4?

Endret av fomlepung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg ser alle 4 kjernene går opp på konstant 100% load og jeg ser OBS bruker mellom 40 og 50% CPU så skulle jeg gjerne hatt et par kjerner til. Testet med NVENC og x264 og ser jo helt klart at NVENC fjerner en del load fra CPU, men da vil jo GPU preformance i spilll bli dårligere?
Har for øvrig et GTX 1080Ti (Asus Strix)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede en gammel i7 3770k med 32gb ddr3 og gtx 1070. Har prøvd med et elgato hd60 pro og å få min X34A på 100hz til å klone bilde med dette 1080p 60hz kortet ble bare kål. X34A skjermen ville ikke gå over 60hz så lenge jeg klona bildet. Vet det er andre muligheter enn å bruke et capture card. Men bestemte meg for å kjøre alt på samme riggen... men prisen er at jeg da må ha en CPU med flere kjerner.

Lenke til kommentar

 

7900X alene koster vel ~10K. Er ikke det nok til å bygge en dedikert streame maskin bare der? Det er vel ikke mange spill der 7900X gir bedre fps enn en litt overklokket 6700K?

Poenget var at han skal streame mens han spiller, og da kommer flere kjerner til nytte.

 

 

Jeg skjønte det. Men trenger de ekstra kjernene være i samme kabinett? ;)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede en gammel i7 3770k med 32gb ddr3 og gtx 1070. Har prøvd med et elgato hd60 pro og å få min X34A på 100hz til å klone bilde med dette 1080p 60hz kortet ble bare kål. X34A skjermen ville ikke gå over 60hz så lenge jeg klona bildet. Vet det er andre muligheter enn å bruke et capture card. Men bestemte meg for å kjøre alt på samme riggen... men prisen er at jeg da må ha en CPU med flere kjerner.

 

Ah, da er jeg med. Jeg så for en liten stund siden en test av CPU'er til å streame med. Var vel AMDs som stakk av med seieren, men husker ikke i farta om det bare var mot 7700K. Jeg tenker uansett det bør være en tanke å vente til threadripper er ute, og se hva som gir mest for pengene da. Skjønt, jeg tror ikke 7900X vil være like avhengig av rask RAM som Threadripper. Vi så jo at det er relativt stort utbytte med 3200MT/s RAM med R7. Så med den problemstillingen kan det jo tenkes at 7900X med dine nåværende brikker ikke blir så dumt..

Lenke til kommentar

 

Jeg har allerede en gammel i7 3770k med 32gb ddr3 og gtx 1070. Har prøvd med et elgato hd60 pro og å få min X34A på 100hz til å klone bilde med dette 1080p 60hz kortet ble bare kål. X34A skjermen ville ikke gå over 60hz så lenge jeg klona bildet. Vet det er andre muligheter enn å bruke et capture card. Men bestemte meg for å kjøre alt på samme riggen... men prisen er at jeg da må ha en CPU med flere kjerner.

 

Ah, da er jeg med. Jeg så for en liten stund siden en test av CPU'er til å streame med. Var vel AMDs som stakk av med seieren, men husker ikke i farta om det bare var mot 7700K. Jeg tenker uansett det bør være en tanke å vente til threadripper er ute, og se hva som gir mest for pengene da. Skjønt, jeg tror ikke 7900X vil være like avhengig av rask RAM som Threadripper. Vi så jo at det er relativt stort utbytte med 3200MT/s RAM med R7. Så med den problemstillingen kan det jo tenkes at 7900X med dine nåværende brikker ikke blir så dumt..

 

Jepp, eller vurdere ryzen 1800x :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Jeg har allerede en gammel i7 3770k med 32gb ddr3 og gtx 1070. Har prøvd med et elgato hd60 pro og å få min X34A på 100hz til å klone bilde med dette 1080p 60hz kortet ble bare kål. X34A skjermen ville ikke gå over 60hz så lenge jeg klona bildet. Vet det er andre muligheter enn å bruke et capture card. Men bestemte meg for å kjøre alt på samme riggen... men prisen er at jeg da må ha en CPU med flere kjerner.

 

Ah, da er jeg med. Jeg så for en liten stund siden en test av CPU'er til å streame med. Var vel AMDs som stakk av med seieren, men husker ikke i farta om det bare var mot 7700K. Jeg tenker uansett det bør være en tanke å vente til threadripper er ute, og se hva som gir mest for pengene da. Skjønt, jeg tror ikke 7900X vil være like avhengig av rask RAM som Threadripper. Vi så jo at det er relativt stort utbytte med 3200MT/s RAM med R7. Så med den problemstillingen kan det jo tenkes at 7900X med dine nåværende brikker ikke blir så dumt..

 

Jepp, eller vurdere ryzen 1800x :)

 

Etter mye om og men så er faktisk R7 1800x det jeg endte opp med. Alt jeg trenger ekstra threads for er jo OBS og x264 encoding på streaming til Twitch og recording til HD.

Kunne klart meg med 6700k hvis jeg hadde nøyd meg med NVENC 30fps, men det holder ikke i lengden hvis man vil være seriøs på Twitch etter min mening. 60fps og x264 bør en R7 1800x takle når den har det dobbelte av cores og threads! :)

Lenke til kommentar

På ryzen er ramhastigheten veldig viktig, ville prøvd å pushe den til 2933mhz i alle fall:)

Nizzen mente det ville være realistisk å klokke de 2666 brikkene mine til 3200MHz. Om det de ikke helt henger med på den hastigheten så ender det vel bare med at jeg kjøper noe nye 3200. Blir morro å skru dette i sammen og teste i morgen kveld! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...