Gå til innhold

Forslag til NAS-løsning hjemme


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer å sette opp en enkel NAS-løsning hjemme. Behovet er ganske enkelt: Jeg trenger mye lagringsplass som kan nås av PC'er og laptop'er hjemme, Ut over kommer jeg i farta ikke på noen spesielle features som jeg trenger.

 

Er midt i en hektisk småbarnsfase, så jeg har dessverre ikke tid til å mekke en egen NAS-løsning ved f.eks. Rasberry Pi.

 

Hvordan går jeg frem for å finne en passende NAS til dette bruket? Virker som om mange NAS-løsninger er spekket med features jeg ikke trenger, så jeg tenkte høre med folk her på forumet om deres erfaringer med konkrete NAS-bokser.

 

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God erfaring med Synology. De har et godt utvalg i forskjellige prisklasser. Operativsystemet er identisk på alle (DSM) og du velger selv hvor avansert du vil systemet skal være. Ønsker du kun tilgang over NFS eller SMB så kommer det nesten satt opp ut av boksen.

 

Hvor mye lagringsplass trenger du, fordelt over hvor mange disker?

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker du å lagre (bilde, video, dokumenter, annet), hvor mye (antall TB med data), er diskredundans aktuelt (ingen datatap ved diskdød)?

 

Trenger du VPN/WebDAV for å få tilgang til data utenfor hjemmet?

Skal du lagre filmer og ønsker et enkelt kartotek for dette?

Er Torrent-nedlastning aktuelt?

 

Eller trenger du kun en nettverksdisk som er tilgjengelig hjemme?

 

Bonusspørsmål: Hvilken router har du? Enkelte modeller har USB-porter for lagring av data. Men da er det kun en nettverksdisk og stort sett ikke mye mer av funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Kan anbefale QNAP. Kjører to av dem selv, fungerer veldig bra. Du bør si noe om hvor mye penger du har tenkt å bruke og hvor mye data det er snakk om.

Lenke til kommentar

En god del trådløsroutere har USB du kan koble lagring på. Dette er kanskje nok til enkel bruk.

 

Hvis du går for et PI-lignende prosjekt vil jeg tipse om Orange PI Plus 2E som har full båndbredde på alle 4 USB-portene, og ikke delt som på Raspberry, men som du igjen tar opp er dette litt jobb, spesielt om du er helt fersk. Har du erfaring med Linux er det høvelig plankekjøring.

 

Edit: Det er også 1 Gbit nett på brettet. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Starter med å svare på de spørsmålene som ble stilt:

  • Jeg ser for meg at jeg kunne tenke meg mulighet for omtrent 4TB, med to disker satt opp i RAID 1.
  • Tror jeg klarer meg lenge med en ren nettverksdisk-løsning, altså at filene bli eksportert via NFS og SMB.
  • Torrent-nedlasting, eget filkartotek o.l. blir nok ikke aktuelt
  • Ruteren jeg bruker er denne: https://www.asus.com/Networking/RTN56U/. Ruteren kjører Padevan firmware (https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u). Ser at den har USB-porter, men er usikker på om kun FTP er støttet, eller om også NFS eller SMB er støttet. Skal få sjekket det.
  • Når det kommer til pris har jeg vel ingen konkrete summer i hodet, men jo billigere jo lettere å overtale kona om at vi skal få kjøpt inn noe. Blir det dyrt få jeg vurdere å kjøre med kun èn disk, og heller fylle opp med en disk til med tilhørende RAID 1 en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

God erfaring med Synology. De har et godt utvalg i forskjellige prisklasser. Operativsystemet er identisk på alle (DSM) og du velger selv hvor avansert du vil systemet skal være. Ønsker du kun tilgang over NFS eller SMB så kommer det nesten satt opp ut av boksen.

 

Hvor mye lagringsplass trenger du, fordelt over hvor mange disker?

 

Har du noen konkrete modeller du er fornøyd med? Jeg kom over https://www.tek.no/artikler/test-synology-diskstation-ds216j/359383. Har ikke finlest artikkelen, men den har i alle fall fått bra omtale i den testen. Mulig noe slikt kunne vært aktuelt. Ville i tilfelle sett om jeg fant noe brukt på Finn.

 

Kan anbefale QNAP. Kjører to av dem selv, fungerer veldig bra. Du bør si noe om hvor mye penger du har tenkt å bruke og hvor mye data det er snakk om.

 

Takk for tips. Hvilke modeller har du vært fornøyd med, og som passer mitt behov?

 

Har seagate personalcloud 6TB. Var vel nesten gratis i en periode.

 

Så enkelt at selv bestemor ville fått til. Nåes enkelt fra alt på nettverket, og bruker software for å nå filer over nettet.

 

Men finnes sikkert enda bedre løsninger.

 

Denne har så vidt jeg kunne se støtte for kun èn harddisk, altså ikke RAID. På grunn av prisen kunne allikevel vært en aktuell kandidat, så jeg skal sette den på lista.

 

En god del trådløsroutere har USB du kan koble lagring på. Dette er kanske nok til enkel bruk.

 

Hvis du går for et PI-lignende prosjekt vil jeg tipse om Orange PI Plus 2E som har full båndbredde på alle 4 USB-portene, og ikke delt som på Raspberry, men som du igjen tar opp er dette litt jobb, spesielt om du er helt fersk. Har du erfaring med Linux er det høvelig plankekjøring.

 

Godt tips ved USB på ruteren, kan ha det i bakhodet.

Når jeg en gang i fremtiden får mer tid til slike prosjekter hadde det vært interessant å sjekke ut det Orange-prosjektet du nevner. Jeg har godt linux-kunnskaper, så det skulle vært overkommelig å få til noe slikt.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å anbefale j-modellene fordi det er budsjettmodeller, men som dum filserver med minimal interaksjon i DSM og kjørende apper burde det fungere greit. Du får en Synology DS216j for ca. 1800, en DS216play for ca. 2700.

 

Jeg ville selv valgt sistnevnte. J-modellene virker, men ikke til stort mer enn filserver uten at applikasjonene er ganske treige. Hvis du er helt sikker på hva du skal bruke den til så er det et trygt valg. Det vil f.eks. gå greit å kjøre Transmission. SickRage, CouchPotato eller Plex not so much...

 

Edit: Jeg har hatt DS211j, 213, 213+, 411+II, 713+ og har nå 2413+ med DX1215-utvidelse. Det er kjempeprodukter.

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din router (N56U) støtter garantert printer og SMB-funksjonalitet via USB. Men mine erfaringer er at den ikke greier større enn 3TB disker. Om dette har endret seg de senere år kan jeg ikke uttale meg om. Jeg kan heller ikke si noe om din custom firmware, men finner du USB-application i venstre-menyen så kan du jo teste dette om du har en disk liggende.

 

Større disker førte til litt merkelig oppførsel sist jeg sjekket. For eksempel vil en 4TB disk begrense seg til 700GB, ikke 3000GB, er generelt ustabilt og ikke særlig pålitelig.

Lenke til kommentar

Denne har så vidt jeg kunne se støtte for kun èn harddisk, altså ikke RAID. På grunn av prisen kunne allikevel vært en aktuell kandidat, så jeg skal sette den på lista.

Min på 6TB har to disker som kjører raid. Finnes nok i flere varianter.

Den har og to usbporter. Har en ekstern 4TB som jeg bruker til backup og det fungerer veldig bra via usb3 porten og grensesnittet i nettleseren.

 

Brukte en ekstern disk i asus routern min før. Fungerte veldig bra det og.

 

Sitter faktisk nå på besøk hos foreldrene mine og streamer video lagret på disken hjemme. Ganske god Android app for streaming av video.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Takk for tips. Hvilke modeller har du vært fornøyd med, og som passer mitt behov?

 

 

Jeg kjører noen litt større varianter, åtte-diskers (8x6TB)og 12-diskers (8x8TB, 4x2TB SSD og 2x1TB m.2 SSD), så jeg har ikke noe hands-on erfaring med to-diskers / fire-diskers bokser - men tror ikke det skal være noen forskjell på operativsystemet. Min erfaring er at man alltid vil trenge mer lagringsplass enn man først antar. QNAP er lette å administrere og det er mye muligheter til å kjøre forskjellig programvare på dem, men det er jo en fordel med en grei CPU da. Kjører selv Plex, Sonarr, Radarr, en virtuell 2016-server osv. på den ene boksen min (i7-6700 cpu) og det går så det griner. Mye kule både offisielle og uoffisielle apper til QNAP. 

 

Har du råd til det ville jeg vurdert en 4+ diskers boks med kurant cpu i stedet for å låse seg til en 2-diskers boks med kjip cpu. Disker kan man eventuelt spe på med etterhvert som det trengs.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Erfaringen min er den samme som Fleskefjeset. Jeg begynte med en Synology DS211j, og fant raskt ut at jeg ville ha både mer kraft og plass. Byttet den ut med en DS411+II som jeg kjørte et par år før jeg igjen oppgraderte til DS2413+. Ekspansjonen med DX1215 kom et år senere.

 

De andre NAS'ene jeg har nevnt har jeg konfigurert og administrert for andre.

 

Nå kjører jeg ikke like mange applikasjoner på NAS'en lenger, alt er flyttet til en HP DL360 G7. Likefullt elsker jeg Synology pga driftsikkerheten og stabiliteten. QNAP er sikkert like bra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Plukker opp igjen denne tråden. Har gått i ett her med småbarn og jobb, så har ikke engang fått fulgt opp tråden her.

 

Takk for mange gode svar hittil! Har fått endel interessant innspill. Ser ut til at det vil ta noen måneder før vi får gått i gang med faktiske innkjøp, men nå har jeg i alle fall litt info å gå på.

 

Utover selve NAS'en er det vel type disker jeg må tenke på. Her har jeg ingen erfaring, så jeg kunne tenke meg å unngå de verste nybegynner-fellene. Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe disker til en NAS-løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...