Gå til innhold

Hvor er det best å kjøpe fond/aksjer?


Autoxave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Bruker selv nordnet og vil anbefale det. Har ikke prøvd å handle via banken men nordnet som er en dedikert akjehandel platfrom er meget bra.

 

Edit: Når du registrerer deg får du et godt starttilbud med ekstra lav kurtasje. Hvis du da er ute etter å kjøpe aksjer for langsiktig aksjesparing kan du gjøre gode kjøp.

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Takker for raskt svar.

Er Nordnet kjent for lav kurtasje også utenom starttilbudet?

Hvordan får man penger ut av Nordnet og koster det noe?

Her er prislisten: https://www.nordnet.no/tjenester/prisliste.html

Jeg har mini kurtasjen, og syntes ikke det er noe spesielt dyrt.

 

Har ikke tatt ut penger enda selv. Du overfører vel pengene til bankkonto. Nederst på prisliste siden står det litt om gebyrer.

 

En annen ting som er bra med "Investeringskonto Zero" som jeg bruker, er at du ikke betaler noe skatt før du tar ut pengene. Det blir derfor, etter min mening, lettere å administrere.

Lenke til kommentar

 

Det er også en fordel å handle hos en tilbyrder som tilbyr flest mulig markedsplasser og produkter. Pris er ikke alt.

Er det det da? Du kan jo bruke flere tilbydere. Kjøp hos den billigste det du får tak i der, og det de ikke tilbyr kjøper du andre steder.

 

 

Men er det ikke lett å miste oversikten hvis f.eks har 5-6 ulike tilbydere?

Lenke til kommentar

Beklager innbrytelsen. Jeg har prøvd å lage konto på Nordnet. På et punkt må du føre inn "Selskaps/firmanavn". Husker ikke om jeg fikk opprettet bruker, men er det sånn at man må ha stiftet et a/s, enk eller lignende for å kunne handle med aksjer? Altså, man må ha et firma man forvalter aksjene gjennom? Eller holder det å ha en konto på Nordnet? Husker det var mye styr bare å få laget konto. Det stod også masse rart i kontrakten. "Det kan påbeløpe kostnader bla bla..." Så jeg ble skeptisk.

Lenke til kommentar

 

Det er også en fordel å handle hos en tilbyrder som tilbyr flest mulig markedsplasser og produkter. Pris er ikke alt.

Er det det da? Du kan jo bruke flere tilbydere. Kjøp hos den billigste det du får tak i der, og det de ikke tilbyr kjøper du andre steder.

 

 

Jada, selvsagt kan man det. Men de fleste seriøse tilbydere, tilbyr flere markedsplasser og flere muligheter. Om det er en fordel å kun bruke en tilbyder eller bruke flere har jeg ikke noe godt grunnlag for å si at slik er det, eller slik er det ikke. Men selv foretrekker jeg om en tilbyder gir tilgang til mange marked og mange produkter.

 

Hvis en tilbyder kun tillater aksjehandel på Oslo børs i Norsk kroner eller kun tilbyr aksjefond, vil jeg heller nok heller bruke en annen. Dess flere produkter og valg du har, dess større er mulighetene. F.eks er jeg irritert over at min tilbyder ikke tilbyr Japanske aksjer i Yen. Dette hindret meg fra å kjøpe Japanske aksjer på et tidspunkt hvor akskjemarkedet i Japan var billig, samtidig som Yen var billig, rundt 2009 eller 2010. Samme skjedde i 2015 med Russland og den Russiske Rubel. Men min tilbyder har ikke tilgang til verken Russiske Rubel eller det Russiske aksjemarkedet.

 

Dog har min tilbyder tilgang til stort sett alle Europeiske marked, USA og noen andre, pluss rundt 10 valutakontoer som passer til disse markedene. I tillegg har de flust av produkter, altfra fond til obligasjoner osv. Det gir meg valgfrihet og muligheter når jeg ser disse, og begrensninger på markeder og produkter har faktisk hindret meg fra å gripe muligheter når jeg så disse. Ikke det at jeg handler særlig mange forskjellige type produkter, men det er greit å ha disse valgene. F.eks er jeg ikke involvert i obligasjoner og slike ting. Men det kan jo hende den dagen kommer.

 

Iallefall vil jeg si at jeg synes det er en klar fordel om tilbyderen har flest mulig markedsplasser og produkter, og jeg foretrekker en god tilbyder enn å bruke mange forskjellige.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Beklager innbrytelsen. Jeg har prøvd å lage konto på Nordnet. På et punkt må du føre inn "Selskaps/firmanavn". Husker ikke om jeg fikk opprettet bruker, men er det sånn at man må ha stiftet et a/s, enk eller lignende for å kunne handle med aksjer? Altså, man må ha et firma man forvalter aksjene gjennom? Eller holder det å ha en konto på Nordnet? Husker det var mye styr bare å få laget konto. Det stod også masse rart i kontrakten. "Det kan påbeløpe kostnader bla bla..." Så jeg ble skeptisk.

Du trenger ikke et foretak for å handle aksjer nei.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Foruten banker, KLP, Nordnet og Netfonds - finnes det andre tilbydere av betydning i Norge?

Jeg bruker Degiro til ETFer og amerikanske aksjer.

Er Degiro en ekte megler? Havner ikke de i samme kategori som Plus 500? Altså at de bare selger veddemål basert på markedet, men de kjøper ikke noe som helst for deg. Så hvis Degiro går konk, så er pengene dine borte?

Lenke til kommentar

 

 

Foruten banker, KLP, Nordnet og Netfonds - finnes det andre tilbydere av betydning i Norge?

Jeg bruker Degiro til ETFer og amerikanske aksjer.
Er Degiro en ekte megler? Havner ikke de i samme kategori som Plus 500? Altså at de bare selger veddemål basert på markedet, men de kjøper ikke noe som helst for deg. Så hvis Degiro går konk, så er pengene dine borte?
Degiro virker som en ordentlig megler som selger ordentlige verdipapirer, og ikke en cfd-tilbyder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...