Gå til innhold

Kan noen forklare hule utforskning?


LabWeiler

Anbefalte innlegg

Har sett noen YouTube videoer av folk som klatrer ned i huler/grotter, presser seg gjennom minimale passasjer, setter seg fast metervis under bakken i bisarre posisjoner og synes det er helt OK.

 

Jeg kan til en viss grad skjønne adrenalin rush og utforsker trang men logikken i å risikere å sitte fast med en arm her og en der, og potensielt omkomme inne i ett fjell, for å komme ett sted der ingen kunne tru nokon kunne krype klarer jeg ikke helt å forstå.

 

Hva er drivkraften bak for å gjøre noe så ekstremt som dette? Beseiring av klaustrofobi? Mestring av ekstreme forhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett noen YouTube videoer av folk som klatrer ned i huler/grotter, presser seg gjennom minimale passasjer, setter seg fast metervis under bakken i bisarre posisjoner og synes det er helt OK.

 

Jeg kan til en viss grad skjønne adrenalin rush og utforsker trang men logikken i å risikere å sitte fast med en arm her og en der, og potensielt omkomme inne i ett fjell, for å komme ett sted der ingen kunne tru nokon kunne krype klarer jeg ikke helt å forstå.

 

Hva er drivkraften bak for å gjøre noe så ekstremt som dette? Beseiring av klaustrofobi? Mestring av ekstreme forhold?

Unnskyld, men du skjønner ikke bæret!

 

Fjellklatrer forklarer sitt behov for å bestige tinder med: "Den står jo der"! Hvis den ikke er besteget før, så der det som en rosin i pølsa.

 

Speleologister, jeg snakker ikke om turister som går på opplyste gangveier med kart, opplever ofte :"Her har INGEN vært før meg.

Hullet i bakken er som fjellet til klatreren. Dessuten er kjøreturen til hullet vesentlig farligere en utforskningen.

 

Hullet i bakken er ikke en utfordring, men et spørsmål som man har lyst til å besvare.

Lenke til kommentar

Nettopp at jeg skrev til en viss grad.

 

Har sett noen YouTube videoer av folk som klatrer ned i huler/grotter, presser seg gjennom minimale passasjer, setter seg fast metervis under bakken i bisarre posisjoner og synes det er helt OK.Jeg kan til en viss grad skjønne adrenalin rush og utforsker trang men logikken i å risikere å sitte fast med en arm her og en der, og potensielt omkomme inne i ett fjell, for å komme ett sted der ingen kunne tru nokon kunne krype klarer jeg ikke helt å forstå.

Hva er drivkraften bak for å gjøre noe så ekstremt som dette? Beseiring av klaustrofobi? Mestring av ekstreme forhold?

 

Unnskyld, men du skjønner ikke bæret!

 

Fjellklatrer forklarer sitt behov for å bestige tinder med: "Den står jo der"! Hvis den ikke er besteget før, så der det som en rosin i pølsa.

 

Speleologister, jeg snakker ikke om turister som går på opplyste gangveier med kart, opplever ofte :"Her har INGEN vært før meg.

Hullet i bakken er som fjellet til klatreren. Dessuten er kjøreturen til hullet vesentlig farligere en utforskningen.

 

Hullet i bakken er ikke en utfordring, men et spørsmål som man har lyst til å besvare.

Takk for å kaste ett annet lys på spørsmålet mitt. Jeg skrev til en viss grad men nettopp at jeg ikke skjønner bæret av hvorfor dem gjør det, noe kan forstås men det er ikke lett å forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...