Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Har tro på krypto-valuta som betalingsmiddel i fremtiden, investerer derfor forsiktig, og langsiktig.

Uansett hva folk tenker og/eller mener om krypto-valuta synes jeg at det interessant å følge med på utviklingen.

 

Bruker en såkalt blockchain banking service i dag, men går til innkjøp av en Ledger Nano S, hardware wallet, i nær fremtid.

 

Har mest tro på Ripple XRP, den omsettes for ca 0,4 Dollar, (kr 3,48 NOK), i skrivende stund.

 

Har forøvrig registrert at en god del internasjonale banker og finans-institusjoner tar Ripple nettverket i bruk, kanskje snart noen Norske etterhvert også.

 

https://coinranking.com

Endret av Billie_bad_boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men går til innkjøp av en Ledger Nano S, hardware wallet, i nær fremtid.

 

Samme her, må ha en Ledger Nano snart. Har nylig kjøpt 0,73 BTC @ 7900$ (på Bitstamp). Planen er å ha 2 BTC for HODLing 2-3 år fram i tid. Inspirert av Bob Loukas sine videoer om sykluser (meget interessant). https://youtu.be/5nZZNdGMOrs

Venter på en dip til 7000$ eller litt lavere, og kjøpe resten da, men er ikke sikkert det skjer.

Lenke til kommentar

Samme her, må ha en Ledger Nano snart. Har nylig kjøpt 0,73 BTC @ 7900$ (på Bitstamp). Planen er å ha 2 BTC for HODLing 2-3 år fram i tid. Inspirert av Bob Loukas sine videoer om sykluser (meget interessant). https://youtu.be/5nZZNdGMOrs

Venter på en dip til 7000$ eller litt lavere, og kjøpe resten da, men er ikke sikkert det skjer.

Hei. Interessant video. Håper det går rette veien fremover, 2 stk Bitcoins er en frisk satsing. 

 

Apporops Bitcoin & "hardware wallet" kom jeg over en "thrillerstory" fra virkeligheten, det gjelder å holde styr på pinkoder & passord, håper jeg selv aldri kommer i samme situasjon som forfatteren:

https://www.wired.com/story/i-forgot-my-pin-an-epic-tale-of-losing-dollar30000-in-bitcoin/

Endret av Billie_bad_boy
Lenke til kommentar

Apporops Bitcoin & "hardware wallet" kom jeg over en "thrillerstory" fra virkeligheten, det gjelder å holde styr på pinkoder & passord, håper jeg selv aldri kommer i samme situasjon som forfatteren:

https://www.wired.com/story/i-forgot-my-pin-an-epic-tale-of-losing-dollar30000-in-bitcoin/

 

Helt utrolig sløvt av han. Skriver listen med passordene på EN(!) post-it lapp, som han legger under puta til dattera. Og i tillegg så hadde han ikke memorisert pinkoden skikkelig.

Lenke til kommentar

Samme her, må ha en Ledger Nano snart. Har nylig kjøpt 0,73 BTC @ 7900$ (på Bitstamp). Planen er å ha 2 BTC for HODLing 2-3 år fram i tid. Inspirert av Bob Loukas sine videoer om sykluser (meget interessant). https://youtu.be/5nZZNdGMOrs

Venter på en dip til 7000$ eller litt lavere, og kjøpe resten da, men er ikke sikkert det skjer.

Det er en kjent sak at Bitcoin gjennom historien har hatt 4 års markedssykluser + at oppgangen starter cirka 1 år før BTC-halving. Bitcoin-halving er vel den primære årsak til de 4-års markedssyklusene, da dette skjer omtrent hvert 4. år. Når Bitcoin når multitrillion-klassen vil nok BTC-halvening ha mindre og mindre å si. Mitt personlige anslag på neste topping er mellom januar og juni 2022 med en pris på rundt 125k dollar for 1 BTC dersom fremtiden rimer med historien. Men noe forteller meg at neste topping vil bli absurd mye høyere (og dermed avvike kraftig fra tidligere markedsbevegelser) som følge av store spillere som entrer markedet.

 

Håper forresten folk ikke ble skremt bort av "naysayerne" her inne under fjorårets bear market, og i det minste investerte noe i markedet (ikke mer enn du har råd til å tape). Ola Nordmann har en tendens til å være svært konservativ og skeptisk til nye og ukjente ting, noe mange av kommentarene her inne vitnet om.

 

Kryptovaluta er kommet for å bli - get used to it.

Endret av Rexmentula
Lenke til kommentar

Vi ser ikke ut til å bli kvitt pyramidespill heller... ;)

Vi lever i en verden der 1-prosenten styrer 99-prosenten. Livet er et pyramidespill - enten du liker det eller ikke.

 

 

Det vil alltid være folk som er ute etter å tjene enkle og raske penger.

Selvsagt. Men la oss si at Bitcoin går til 1 million dollar - rent hypotetisk. Hva er da poenget med å cashe ut til en mindre verdifull fiat-valuta?

Lenke til kommentar

1 Vi lever i en verden der 1-prosenten styrer 99-prosenten. Livet er et pyramidespill - enten du liker det eller ikke.

 

2 Selvsagt. Men la oss si at Bitcoin går til 1 million dollar - rent hypotetisk. Hva er da poenget med å cashe ut til en mindre verdifull fiat-valuta?

 

1) Husker du T5PC, Top 5 Percent Community? Det tok jo helt av en stund: https://no.wikipedia.org/wiki/The_5_Percent_Community

 

2) Poenget må i så fall være at Fiat-valutaen kan også gå til himmels, rent hypotetisk. 

Lenke til kommentar

1) Husker du T5PC, Top 5 Percent Community? Det tok jo helt av en stund: https://no.wikipedia.org/wiki/The_5_Percent_Community

 

2) Poenget må i så fall være at Fiat-valutaen kan også gå til himmels, rent hypotetisk. 

Ja, men dette var et selskap med shady intensjoner. Bitcoin er ikke et selskap og er ikke styrt av en sentral enhet. Den fundamentale verdien til Bitcoin er personlig frihet, økonomisk sikring og tilgjengelighet, og i en verden som blir stadig mer sentralisert,som går på bekostning av din personlige frihet, er dette gull verdt. Personlig er jeg mer interessert i IOTA og deres teknologi, men kan definitivt se verdien i Bitcoin.

 

Dersom Bitcoin går til 1M USD, betyr dette at den amerikanske dollaren har svekket seg i forhold til Bitcoin. Dersom Bitcoin skulle overgå alle andre fiat-valutaer i markedsverdi, så har vi kommet til et punkt der Bitcoin er i ferd med å bli en global valuta - og da er det ikke noe poeng i å veksle Bitcoinen din tilbake til en mindre verdifull fiat-valuta - rent hypotetisk ;)

Endret av Rexmentula
Lenke til kommentar

Ja, men dette var et selskap med shady intensjoner. Bitcoin er ikke et selskap og er ikke styrt av en sentral enhet. Den fundamentale verdien til Bitcoin er personlig frihet, økonomisk sikring og tilgjengelighet, og i en verden som blir stadig mer sentralisert,som går på bekostning av din personlige frihet, er dette gull verdt. Personlig er jeg mer interessert i IOTA og deres teknologi, men kan definitivt se verdien i Bitcoin.

 

Dersom Bitcoin går til 1M USD, betyr dette at den amerikanske dollaren har svekket seg i forhold til Bitcoin. Dersom markedsverdien til Bitcoin skulle overgå alle andre fiat-valutaer i markedsverdi, så har vi kommet til et punkt der Bitcoin er i ferd med å bli en global valuta - og da er det ikke noe poeng i å veksle Bitcoinen din tilbake til en mindre verdifull fiat-valuta - rent hypotetisk ;)

 

1) Ja, T5PC kan ikke sammenlignes med Bitcoin, det var et pyramidespill.

 

2) Alle som investerer i Bitcoin har håp og tro på verdistigning i tiden som kommer?

     De som casher ut for Fiat krypto har vel samme håp og tro på det vil jeg tro.

 

Det er vanskelig å spå, særskilt å spå om fremtiden.

Lenke til kommentar

1) Ja, T5PC kan ikke sammenlignes med Bitcoin, det var et pyramidespill.

 

2) Alle som investerer i Bitcoin har håp og tro på verdistigning i tiden som kommer?

     De som casher ut for Fiat krypto har vel samme håp og tro på det vil jeg tro.

 

Det er vanskelig å spå, særskilt å spå om fremtiden.

 

Stemmer. Slik er det i dag. Spesielt blant vestlige investorer med stabil og relativt trygg økonomi. I Venezuela, Argentina, Iran og andre land som sliter økonomisk, så har BTC-transaksjonene gått til himmels. Disse er dog ikke investorer, men "økonomiske flyktninger".

Lenke til kommentar

Stemmer. Slik er det i dag. Spesielt blant vestlige investorer med stabil og relativt trygg økonomi. I Venezuela, Argentina, Iran og andre land som sliter økonomisk, så har BTC-transaksjonene gått til himmels. Disse er dog ikke investorer, men "økonomiske flyktninger".

 

Jeg har posta en trå om Bitcoin i annen tråd, vet ikke om du har sett den før. den handler om hvor mye energi som slukes av Bitcoin mining,

og er ganske mye, og det blir bare mer og mer om en skal tro estimater. Mange synes det er skremmende og lite miljøvennlig for fremtiden:

 

https://powercompare.co.uk/bitcoin/

Lenke til kommentar

Jeg har posta en trå om Bitcoin i annen tråd, vet ikke om du har sett den før. den handler om hvor mye energi som slukes av Bitcoin mining,

og er ganske mye, og det blir bare mer og mer om en skal tro estimater. Mange synes det er skremmende og lite miljøvennlig for fremtiden:

 

https://powercompare.co.uk/bitcoin/

Ja, derfor jeg liker proof of stake eller IOTAs tangle bedre. Nå skal det sies at 75 prosent av energien som blir brukt til utvinning av BTC er fra fornybare kilder, men det betyr igjen at 25% er fra ikke-fornybare kilder. Dette har selvsagt forbedringspotensiale. En del viktigste spørsmål knyttet til energibruken:

 

1) Hva er alternativkostnaden knyttet til BTC-utvinningen? Dvs, blir energi fra ikke-fornybare kilder benyttet i andre industrier som følge av BTC-utvinngen?

 

2) Hvor stor andel av Bitcoin-utvinngen går under kategorien "waste" dersom den ikke ble benyttet i BTC-industrien?

 

3) Er denne energikostnaden en "investering" vi er nødt til å ta på kort sikt for å skape en bedre økonomisk (og teknologisk) hverdag på lang sikt?

 

Nytte/kostnad

 

Det er så ufattelig mange spørsmål og ulike perspektiver som trenger å bli belyst før en kan konkludere - og mange av disse spørsmålene kan ikke besvares før vi har sett resultatet av "eksperimentet". Også verdt å nevne at banksystemet og gull-industrien bruker x antall mer energi enn BTC-utvinning, men dette er svært sjeldent et tema som blir tatt opp i medier, blant kritikere o.l.

Endret av Rexmentula
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, derfor jeg liker proof of stake eller IOTAs tangle bedre. Nå skal det sies at 75 prosent av energien som blir brukt til utvinning av BTC er fra fornybare kilder, men det betyr igjen at 25% er fra ikke-fornybare kilder. Dette har selvsagt forbedringspotensiale. En del viktigste spørsmål knyttet til energibruken:

 

1) Hva er alternativkostnaden knyttet til BTC-utvinningen? Dvs, blir energi fra ikke-fornybare kilder benyttet i andre industrier som følge av BTC-utvinngen?

 

2) Hvor stor andel av Bitcoin-utvinngen går under kategorien "waste" dersom den ikke ble benyttet i BTC-industrien?

 

3) Er denne energikostnaden en "investering" vi er nødt til å ta på kort sikt for å skape en bedre økonomisk (og teknologisk) hverdag på lang sikt?

 

Etc.

 

Det er så ufattelig mange spørsmål og ulike perspektiver som trenger å bli belyst før en kan konkludere - og mange av disse spørsmålene kan ikke besvares før vi har sett resultatet av "eksperimentet". Også verdt å nevne at banksystemet og gull-industrien bruker x antall mer energi enn BTC-utvinning, men dette er svært sjeldent et tema som blir tatt opp i medier, blant kritikere o.l.

 

Energibehovet for banksystemer kjenner jeg ikke til men jeg tror Bitcoin mining har passert gull-mining industrien nylig vedr. kraft forbruk.

 

https://www.nature.com/articles/d41586-018-07283-3

Lenke til kommentar

Håper forresten folk ikke ble skremt bort av "naysayerne" her inne under fjorårets bear market, og i det minste investerte noe i markedet (ikke mer enn du har råd til å tape). 

 

Neida, ble ikke på noen måte skremt. Jeg kjøpte overpriset utstyr for mining akkurat før bobla sprakk. Kjøpte også Bitcoin, Ethereum, og Cardano til alt for høy pris. Det eneste jeg var skikkelig heldig med var en veldig spekulativ coin som kalles for Spectrecoin. Tror jeg timet nesten akkurat bunnen på denne, men etter at den hadde steget over 150%, og jeg hadde erklært meg selv som geni, klarte en eller annen dritt å stjele alle sammen. Hadde over 2100 Spectrecoin som ble stjålet, og hadde jeg hatt disse i dag ville de være verdt nesten 14000 kr. Moro med krypto gitt!  :(
Endret av Splitter
Lenke til kommentar

 

Neida, ble ikke på noen måte skremt. Jeg kjøpte overpriset utstyr for mining akkurat før bobla sprakk. Kjøpte også Bitcoin, Ethereum, og Cardano til alt for høy pris. Det eneste jeg var skikkelig heldig med var en veldig spekulativ coin som kalles for Spectrecoin. Tror jeg timet nesten akkurat bunnen på denne, men etter at den hadde steget over 150%, og jeg hadde erklært meg selv som geni, klarte en eller annen dritt å stjele alle sammen. Hadde over 2100 Spectrecoin som ble stjålet, og hadde jeg hatt disse i dag ville de være verdt nesten 14000 kr. Moro med krypto gitt!  :(

 

Lesson learned. Håper i det minste du investerte noe på bunnen.

Lenke til kommentar

 

Tror jeg timet nesten akkurat bunnen på denne, men etter at den hadde steget over 150%, og jeg hadde erklært meg selv som geni, klarte en eller annen dritt å stjele alle sammen. Hadde over 2100 Spectrecoin som ble stjålet, og hadde jeg hatt disse i dag ville de være verdt nesten 14000 kr. Moro med krypto gitt!  :(

 

Hæ? Hvordan ble de stjålet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...