Gå til innhold

Hvilken trening passer mine mål og ambisjoner


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trent i ca. 3 år nå og har fått noenlunde akseptable resultateter. Da jeg startet kunne jeg så vidt løfte stangen ved benkpress og nå klarer jeg litt mer enn det (80 kg). Klarte ikke før en eneste pull-ups, i dag klarer eg 17 stk uten null problem osv... 

 

Problemet er bare at jeg er veldig skuffet over fremgangen min. Jeg har trent litt i bodybuilding retning og fått en litt "bulky kroppstype" som ikke overhodet var planen. Planen min var å holde meg på 70-73 kg (veier i dag 76 kg), løfte aksetabelt tungt på baseøvelsene, var veldig sterk i forhold til kroppsvekten min, ta 30 pull-ups, 100 armhevinger, 50-60 kg i militærpress, 100 kg benkpress, men samtidig være atletisk i form av å kunne løpe 20 km uten null problem, ha god spenst, være myk, og ha god holdning (posture). 

 

Hvordan burde jeg planlegge treningen min? 

 

Jeg pleier å ta først litt baseøvelser, litt kroppsvektsøvelser, så litt maskiner og så rett hjem. Men det har tydeligvis ikke hjulpet meg....

 

Er forresten 20 år og 184 cm, hvis det skulle ha noe betydning....

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bump. Jeg vil som sagt unngå den bulky, bodybuilder looken som jeg har nå og heller få en atletisk kropp som er mer ripped og funksjonell...

 

 

Hvordan burde jeg trene/sette opp et treningsprogram? 

Endret av flowyr
Lenke til kommentar

17 pull upps? Hva du klager etter, selv har jeg vel klart 10 stk 2-3 ganger i mitt liv på en god dag.

Trener kun vedlikeholds trening 2 ganger i uka maks 2 sett ikke 3-4.
På bein øvelser har jeg 20 reps framfor 10.
Er ingen hensikt å bygge seg opp til å bli en trailer.
Resten av trim og slikt er hobby relatert og utendørs, som gir noe. Det finnes andre ting enn styrke som f.eks smidighet, spenst, kondisjon, mykhet.

Tøy ut musklene så får du mer avlange muskler. Det er ikke alt man lærer på yoga, særlig når det kommer til armer. Men å ha noen av yoga basis øvelser er fine å få med seg. Man lærer også mye bra utøyning i f.eks tae kwon do.

 

Du kan jo f.eks skippe 1 uke og trene svømming endag eller to. Samt ha et 10 stk klippekort på yoga. Nok for 1 år. Tøye ut kan man gjøre gratis hjemme, på trening. Men greit å få lært noe med seg.
Eller begynne å jogge 2 ganger i uka. Evt i ulendt terreng, eller gå noen dagsturer i fjell o.l. bratte turstier.. Mål kan være å få treningen blir litt mer flytende.

Tøy ut og bli mindre kompakt og hengslete.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Vel, problemet er at jeg har stått støtt på 15-18 pull-ups over 1 år nå og skulle ønske jeg hadde klart 30 på rappen.... 

 

Men jeg har lyst til å bli sterkere, få mindre hengslete kropp som du nevner uten å bli særlig større... Burde jeg trene mer i mot styrketrening? 

 

Tøy ut musklene så får du mer avlange muskler

Er dette vitenskapelig bevist eller mer i retning av pseudoscience? 

 

 

Trener også kondisjon 2 ganger i uken, men tenker kanskje å øke til 3-4 ganger. Jepp, skal få treningen til å bli mer flytende.

 

 

 

Men virker bare rart etter all den treningen (3 år) så har jeg fått den kroppen jeg har nå... Nesten verre enn utgangspunktet mitt.... 

Har ikke fått særlig økning/reduksjon i fettprosenten heller så det er merkelig....

 

 

Noen som har et godt program? 

Lenke til kommentar

Jeg har ingen program til deg, men er det ikke bare en fordel å være litt "bulky"?

skal du se mer atletisk ut så må vel ihvertfall fettprosenten være "litt lav". 

 

Hvorfor er det en fordel å være litt "bulky"? Tenker på rent estetiske grunner nå.

 

Jepp, fettprosenten må ned...men liker å spise mye.....  :dribble:

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen program til deg, men er det ikke bare en fordel å være litt "bulky"?

skal du se mer atletisk ut så må vel ihvertfall fettprosenten være "litt lav". 

 

Hvorfor er det en fordel å være litt "bulky"? Tenker på rent estetiske grunner nå.

 

Jepp, fettprosenten må ned...men liker å spise mye.....  :dribble:

 

hvis du mener "bulky" som store muskler (som jeg mener) så er det jo estetisk fint å se på ;)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ingen program til deg, men er det ikke bare en fordel å være litt "bulky"?

skal du se mer atletisk ut så må vel ihvertfall fettprosenten være "litt lav". 

 

Hvorfor er det en fordel å være litt "bulky"? Tenker på rent estetiske grunner nå.

 

Jepp, fettprosenten må ned...men liker å spise mye.....  :dribble:

 

hvis du mener "bulky" som store muskler (som jeg mener) så er det jo estetisk fint å se på ;)

 

 

 

Jeg mener dette (dette er nærmest situasjonen i dag)

 

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/17/5a/67/175a670130ac55e9d053e83c6ec0b75b.jpg

 

Mens dette er hvordan jeg ønsker å se ut:

 

 

https://pixel.nymag.com/imgs/fashion/daily/2013/01/04/04-male-gaze-christian-bale-american-psycho-1.nocrop.w710.h2147483647.jpg

 

 

Spørsmålet er hvordan jeg bør legge opp treningen 

Lenke til kommentar

Evelen har helt rett, og post nummer #3 står i stil til aliaset.

 

Ut ifra bildene du henviser til er det enkelt. Reduser fettprosenten.

Fokuser på å ivareta muskelmassen via kosthold og tung trening - klarer du det vil kroppen bli mer smidig og ikke minst fysisk lettere, hvilken i sin tur vil gi deg en hjelpende hånd i å nå målet om flere pullups - noe som for øvrig er et noe hårete mål - men hver sin lyst.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ahh. Forskjellen er bare at han på det øverste bildet har noe i overkant mye fett på kroppen.

Sleng av deg noe fett så blir det som bildet under ;)

(Tren som før?)

 

Jepp, er en stor forskjell i fettprosenten i bildene. Men jeg har heller i merket noen merkbare resultater på 2 år nå med treningen. Noe må tydeligvis endres her.. Jeg trente en periode kondisjon/utholdenhet 6 ganger i uken uten å se i nærheten av personen på det nederste bildet. Jeg spiser vel også noenlunde sunn mat...

 

 

Evelen har helt rett, og post nummer #3 står i stil til aliaset.

 

Ut ifra bildene du henviser til er det enkelt. Reduser fettprosenten.

Fokuser på å ivareta muskelmassen via kosthold og tung trening - klarer du det vil kroppen bli mer smidig og ikke minst fysisk lettere, hvilken i sin tur vil gi deg en hjelpende hånd i å nå målet om flere pullups - noe som for øvrig er et noe hårete mål - men hver sin lyst.

 

 

Hehe, 30 pull-ups på rappen virker jo bare kjekt det..

 

Så du sier at jeg bør kutte å kjøre så mye bodybuilder øvelser/mange repitisjoner /hypertrofi og heller fokusere på å løfte tungt med betraktelig færre reptisjoner (3-5)? 

 

Har lyst å bli mer senesterk, bli sterkere uten den ekstra kroppsmassen, bli smidig og være atletisk.. 

 

Programmet jeg har kjørt i over 2 år nå:

 

Bryst, triceps, skuldre.

 

Incline dumbbell press - 12*4

Push ups - 20*5 

Chest flies 12*3 

Chest press 10*3 

Military press 8*3 

Arnold presses 8*4

Sidehev 10*3

Dips 10*3

triceps pull downs 8*3

 

 

Bein

Pistol squats - 10*3

Lunges - 3*15m 

Ulike maskiner (3 stk) * 10-12 reps

calf raises - 10*3

 

 

Ser du noen fallgruver i det jeg gjør ut i fra målet mitt? 

 

 

Back, biceps

Pull-ups - 10*(3/4)

deadlifts 6*5 

bent overrows - 8*3

skull crushes - 8*3

curls - 8*4

ulike maskiner - 10 reps 

Lenke til kommentar

Jeg mener dette (dette er nærmest situasjonen i dag)

 

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/17/5a/67/175a670130ac55e9d053e83c6ec0b75b.jpg

 

Mens dette er hvordan jeg ønsker å se ut:

 

 

https://pixel.nymag.com/imgs/fashion/daily/2013/01/04/04-male-gaze-christian-bale-american-psycho-1.nocrop.w710.h2147483647.jpg

 

 

Spørsmålet er hvordan jeg bør legge opp treningen

Wah, da må du nok løpe mye, sykle mye og drive med annen aerobic trening (padling) og legge om kostholdet. Ned til svært lav fettprosen. Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Jeg mener dette (dette er nærmest situasjonen i dag)

 

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/17/5a/67/175a670130ac55e9d053e83c6ec0b75b.jpg

 

Mens dette er hvordan jeg ønsker å se ut:

 

 

https://pixel.nymag.com/imgs/fashion/daily/2013/01/04/04-male-gaze-christian-bale-american-psycho-1.nocrop.w710.h2147483647.jpg

 

 

Spørsmålet er hvordan jeg bør legge opp treningen

Wah, da må du nok løpe mye, sykle mye og drive med annen aerobic trening (padling) og legge om kostholdet. Ned til svært lav fettprosen.

 

 

 

Klarer å gjøre alt som du skriver utenom å legge om kostholdet... Det er vanskelig....

Jeg kan vel ikke kompensere for kostholdet ved å øke intensiteten og varigheten av øktene mine? 

Lenke til kommentar

testestoron og hgh burde fikse det haha... en vet liksom aldri helt hva de med utrolige resultater pakker i seg da. tror det er mye juks i denne bransjen. tilog med de som ikke er full blown liksom, som ser mer "natty" ut.  det tar mange mange år og bygge en bra fysikk naturlig. skal ikke mye til for og finne bol på nettet, ikke at jeg vil anbefale det da det fucker mye med kjemien i kroppen. vil heller anbefale og sjekke ut jim stoppani, men tror nokk han er en boler eller bruker hgh selv så... yup. du ser det liksom når han poste bilder fra når han var 18 år.. det er ingen som har så bra resultater. det er veldig unikt. litt for godt til og være sant, men han vet mye om trening osv. ingen tvil. men se heller på folk som er faktisk natty, tilogmed når de er f.eks beste personlige trener i norge så si som eirik sandvik... han er sterk og ser sterk ut men han har trent hele livet. men han ser ikke overdone ut liksom.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

Bryst, triceps, skuldre.

 

Incline dumbbell press - 12*4

Push ups - 20*5 

Chest flies 12*3 

Chest press 10*3 

Military press 8*3 

Arnold presses 8*4

Sidehev 10*3

Dips 10*3

triceps pull downs 8*3

 

 

Bein

Pistol squats - 10*3

Lunges - 3*15m 

Ulike maskiner (3 stk) * 10-12 reps

calf raises - 10*3

 

 

Ser du noen fallgruver i det jeg gjør ut i fra målet mitt? 

 

 

Back, biceps

Pull-ups - 10*(3/4)

deadlifts 6*5 

bent overrows - 8*3

skull crushes - 8*3

curls - 8*4

ulike maskiner - 10 reps 

 

 

 

Noen som har konstruktiv kritikk ? 

Endret av possible
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...