Gå til innhold

Hva er fordelen med "bassreflekshull" på baksiden av høyttalerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den trenger litt mer luft bak for at bassen ikke skal bli for mye forsterket/reflektert av bakveggen. Du får litt av den samme effekten hvis du plasserer en hvilken som helst høyttaler for tett opp i et hjørne, men med bakovervendte bassrefleksporter blir effekten enda større.

 

Plasserer du den helt inntil veggen så du tetter portene, vil du miste mye av effekten av bassrefleksen i tillegg.

Lenke til kommentar

Som fudun sier, er bassporten på baksiden bør du beregne litt mer avstand til bakvegg. Dette for å unngå at bassen blir grøtete, buldrete, upresis osv... Lydbølgene for bassen kommer først fra basselementet og treffer øret ditt, deretter kommer bølgene som er reflektert fra bakvegg og treffer øret ditt. Du kan altså ende opp med en bass som virker å rulle av altfor sent, slik at neste anslag fra bassgitar/basstromme/kontrabass/tuba eller hva som enn lager bass i låta, kommer før forrige er ferdig. Det blir det fort rot av. Alt etter høyttalerens konstruksjon, portens str og lengde, veggens materiale osv kan man benytte bakvegg til å få forsterket og likevel bra bass, eller fullstendig ødelagt.

 

Har du et lite rom og ikke noe valg på at høyttalerne må stå nærme bakvegg, kan det ofte lønne seg å putte en bassportplugg (følger med mange høyttalere) eller litt bomull i porten for å hindre overdreven bassforsterkning fra bakvegg.

 

Mer luft i front av høyttaler vil som regel (alt etter diskantens spredning) gir mer presisjon, siden du treffes av de "korrekte" lydbølgene fra høyttaler, og ikke alle bølgene som er reflektert fra altfor tette vegger på sidene.

Lurer du på hvilket område på sideveggen som reflekterer mest bølger mot din lytteposisjon, tester du med et speil. Plasser speilet på veggen og flytt det til der du ser høyttaler i speilet. Det området speilet henger nå på, er området på veggen du kan dempe med bilder, akustikkplater osv.

Lenke til kommentar

Per se har jeg et par B&W 602 S3 som fronthøyttalere og jeg liker lyden av de veldig godt. Frem til helgen som var har de stått på disse stativene øverst på en tv seksjon slik at de heller litt nedover mot de som sitter å hører på lyden. Diskanten er ytterst på begge høyttalerne da jeg har blitt anbefalt det når høyttalere først slag ligge (på grunn av høyden på høyttalerne må de ligge oppå tv seksjonen).

 

Jeg holder på med en intern vurdering og tror jeg kommer til å skaffe meg B&W CM5 S2 og bruke disse som fronthøyttalere. 602-høyttalerne blir da nedgradert til bakhøyttalere. Jeg har en B&W ASW 675 subwoofer koblet til anlegget. 

Exen tok med seg tv seksjonen så foreløbig kommer de nye høyttalerne til å stå på stativ men med tiden kan det hende de kommer til å stå på tilsvarende sted som 602'ene lå før. Jeg lurer da på om høyttalere med "bassreflesrøret" bak vil få litt dårligere lyd mens de står oppå tv seksjonen.

Lenke til kommentar

Hvor stor avstand får du mellom baksiden av høyttalerne og bakveggen?

 

Du må nesten bare lytte deg fram til hva som passer i ditt rom. Anbefaler da å kjøre ren stereo uten sub eller romkorreksjon for å høre at bassen sitter som den skal og ikke blir sloppy.

 

Deretter kan du jobbe med å få suben inn i lydbildet. Hvis du kjører høypassfilter på frontsettet, blir det også mindre problem med bassportene om de skulle være for tett på veggen.

 

Hvor høy tv-benk har du egentlig når du trenger å vinkle høyttalerne ned? Nå som du tilsynelatende er fri og frank kan du jo kanskje velge noe lavere? :-/

 

 

Edit: Når jeg sjekket suben din, ser det ut til at jeg ville vært forsiktig med å la den håndtere for mye av bassen når du lytter til musikk - med så fint frontsett, tror jeg bare den vil nedgradere lydkvaliteten. Til digital surround fungerer det sikkert fint da, men jeg hadde nok latt frontsettet kjøre fulltone.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Vitrineskapet og bokyllen jeg vurderer å skaffe og som fronthøyttalerne eventuelt kommer til å stå på er 37 cm dyp og 214 cm høy. CM5 S2 er 30 cm dyp så det blir nødvendigvis ikke så mye å gå på bakover. Som du sier så blir det vel litt prøving og feiling. Vinklingen er egentlig bare for å ha høyttalerne vinklet mest mulig rett på de som skal høre lyden. 

Exen var gamer og hadde PS3, PS4 og PS4 pro så hadde ganske frie tøyler til å skaffe 65" UHD tv og skikkelig surround. 

Lenke til kommentar

214 cm?! Det hørtes ikke spesielt optimalt ut. Og vitrine betyr antagelig litt skrangling også... Vinkling gir deg litt mer enn 7 cm til veggen, men det er fortsatt temmelig snaut. Er det 240 under taket? Det er jo ikke langt igjen til taket, og litt avhengig av materiale vil det også være med på å reflektere bassen.

 

Tror jeg hadde tenkt litt til på om det finnes en bedre måte å plassere frontsettet på. Men alt kommer jo også an på prioriteringer av plass, lyd og kost - hva anlegget skal brukes til m.m.

 

Hva slags forsterker har du?

Lenke til kommentar

Jeg har en NAD T747v2. jeg vurderer Liatorp bokhylle, Liatorp vitrineskap og Liatorn skjenk som skal stå i midten. Det er 240 under taket ja. Spørs om ikke høyttalerne må legges på siden for å få plass. Ikke optimalt (men har funket på 602'ene) og taler for å ha høyttalerne på stativ. 

 

Planen er å ommøblere litt slik at det blir bedre plass der skapene skal stå og det gjør at de _kanskje_ kan stå på stativ ved siden av.

Lenke til kommentar

Ikke ofte jeg hører at taket blir en ulempe som "sideflate", men det er jo faktisk tilfelle om høyttalerne havner på 2,14 meters høyde.

CM-serien er en meget bra serie og klarer seg nok lenge uten sub til musikk. Til film hadde jeg gjerne kjørt med sub i tillegg.

 

Det blir en stor fordel om du kan ha CM5 på stativ fremfor å ha dem liggende på toppen av et skap i den høyden. Om det er alternativet hadde jeg faktisk droppet oppgraderingen og blitt værende på 602 inntil plassering kunne gjøres mer optimalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en første gang for alt  ;)

Det med å ha høyttalerne på toppen av skapene har vært en nødløsning. Leiligheten er cirka 75 kvadrat og det har vært gjort en del grep for å utnytte plassen mest mulig. Om en ommøblering av stuen gjør sitt for å få bedre plass og åpne for å ha høyttalerne på stativ mistenker jeg blir mulig men det ser jeg først når alle nye møbler er på plass. 

Lenke til kommentar

Plassering av høyttalerne er ihvertfall ekstremt viktig for å få god lyd. Dette er mye av grunnen til at jeg om dagen har lagt fullsize anlegg på hylla, om enn på en litt annen måte enn deg. :-P

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok prøvd meg fram med det gamle settet i mer optimal posisjon - gjerne på dedikerte stativer, selv om jeg også synes det er litt sløsing med gulvplass. Selv har jeg tidligere brukt et veldig bredt av-møbel med plass til hele frontsettet og lerret/tv over, men nå om dagen er WAF mer i fokus og har måtte kompromisse litt. Sonos 5.1 godt kamuflert i stua rundt en 65" jeg måtte smugle inn når madammen ikke fulgte med.

 

Jeg tror du ville fått mer ut av å plassere frontene bra enn å kjøpe nye og plassere de oppunder taket. Hvis du kjøper CM5 med mulighet for retur, kan du jo sammenligne de mot de gamle både i anbefalt plassering og høyt plassert og se om det er verdt investeringen.

 

Forsterkeren din har heller ikke romkorreksjon som kanskje kunne reddet inn noe av feilene som blir i lyden, og til musikk hjelper det lite å flytte ansvaret for bassen over på suben. Til film og spill blir vel CM5 egentlig overkill, så løsningen din blir verken fugl eller fisk.

 

Kort sagt, hadde jeg prioritert annerledes enn deg, men det er jo ditt valg.

Lenke til kommentar

Definitivt. Hadde jeg vært nysingel, skulle huset blitt ommøblert etter akustikk, og de store stygge greiene som støver ned i kjellerstua skulle kommet frem i lyset. Hodetelefoner er det jeg bruker i dag. Ørepropper til 10 k går lett under radaren, og jeg får fortsatt leve litt som lydnerd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig ref tittel; det er ingen fordel med å ha bassrefleks på baksiden (kun ulemper). B&W sin diamond-serie har bassrefleks i front; som jeg ser på som en ekstremt stor fordel uansett. De skal fortsatt ikke stå tett til veggen for optimal lyd, men de blir langt enklere å plassere. De aller dyreste i diamond-serien (800-serien) har forøvrig verken bass-refleks bak eller foran, men nedover. 

Lenke til kommentar

Plassering av bassport har ingenting å si så lenge du ikke kliner høyttalerne inntil vegg. En del virker å tro at plasering av bassporten har mye å si - dette stemmer ikke.

 

Du får en akustisk forsterkning i bassen ved å plassere en høyttaler i et hjørne. Dette er det enkelte produsenter som legger til grunn i sine design, som Klipsch K-Horn, Audio Note med et par til. Den akustiske lading av høyttalerne skjer uavhengig av hvor bassporten er plassert.

 

Bassport på baksiden handler som regel om estetikk og praktiske hensyn. Så lenge du ikke plasserer høyttaleren så nærme bakveggen at avstanden blir mindre enn diameteren på bassporten har dette ingenting å si. Om du plasserer høyttaleren nærmere enn dette påvirker du tuningen på porten og du endrer høyttalerens respons i bassområdet. Dette kan gi mer bass - og det kan gi mindre bass om du endrer på kanselleringsfrekvensen opp i et område der høyttaleren skal ha output i bassen.

 

Med det sagt - om du kjøper CM5 og slenger oppunder taket så finnes det bedre måter å kaste bort penger på. Kjøp heller en rimeligere høyttaler i så fall. CM5 fortjener et par stativer og litt luft rundt seg.

Lenke til kommentar

I går flyttet jeg høyttalerne (B&W 601 S3) jeg brukte som bakhøyttalere i surround-anlegget til databordet og plukket opp en NAD C326BEE på vei hjem fra jobb og plutselig hadde man ganske alright lyd på datamaskinen. Jeg oppfattet lyden som bedre enn når høyttalerne var brukt som bakhøyttalere. Kan dette skyndes at jeg nå sitter nærmere eller at rommet er mindre?

 

Dette fikk meg egentlig til å tenke det å skaffe gulvstående høyttalere fremfor små, slik som CM5 og heller gå for de litt større, gulvstående høyttalerne i CM-serien. 

Jeg helle rforresten mot å bare skaffe skjenk hjemme slik at det blir plass til å ha høyttalerne på stativ hvis jeg går for små.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...