Gå til innhold

Årets LG LCD TV - LG SJ850V eller SJ950V


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg finner veldig lite informasjon om årets LG TV modeller, så hvis dere har erfaringer, finner tester, kalibrering forslag osv. så post gjerne dette i denne tråden. LG har for meg gitt meg bra bildekvalitet de siste årene, til en mye rimeligere pris enn for eksempel Samsung. 

 

Jeg har undersøkt og panelene i SJ850V og SJ950V er de samme. De største forskjellene mellom de to modellene er design og antall innebygde tunere. 

 

LG 65850V selges for 16 222.- som jeg anser som et kupp!

 

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4234732

Endret av Leinen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp heller en Oled mot Lg elendige lcd ips paneler.

B6 55" er billigere litt mindre men vil gi deg mye bedre bilde for pengene.

 

Selv om en OLED TV hadde vært knall så er det snakk om 10 000 kroner opp i pris fra SJ850V. 

 

Denne tråden er heller ingen OLED tråd, det er sikkert flere som ser spesifikt på disse 2 modellene, slik at det skal være en samle tråd for informasjon vedrørende SJ850V og SJ950V. 

Endret av Leinen
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg nok heller gått for Sonys XE85-serie, fordi denne har VA-panel og er like godt priset for øyeblikket.

XE90-modellene er nok blant de beste LCD-kjøpene du kan gjøre i år, men så lenge prisforskjellen opp til OLED er så liten som den er nå er det ingen som kjøper XE90.

 

Har lest en del om XE85, og den har svake nits målinger under HDR. HDR er en stor grunn til at jeg oppgraderer. Ikke at SJ850 gjør det kjempebra på HDR lysstyrke, men tipper de ligger ganske likt. 

Lenke til kommentar

 

Personlig hadde jeg nok heller gått for Sonys XE85-serie, fordi denne har VA-panel og er like godt priset for øyeblikket.

XE90-modellene er nok blant de beste LCD-kjøpene du kan gjøre i år, men så lenge prisforskjellen opp til OLED er så liten som den er nå er det ingen som kjøper XE90.

 

Har lest en del om XE85, og den har svake nits målinger under HDR. HDR er en stor grunn til at jeg oppgraderer. Ikke at SJ850 gjør det kjempebra på HDR lysstyrke, men tipper de ligger ganske likt. 

 

Test av SJ850: http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sj8500#comparison_140

Test av XE85: http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850e#comparison_140

Sammenlignet mot hverandre har XE85:

3 ganger bedre kontrast.

Mindre clouding

Høyere lysstyrke i reell bruk

Større fargerom og -volum

Bedre bildekvalitet frem til innsynsvinkelen passerer 30°

Mindre etterslep

Baklyset bruker ikke PWM for å dimmes.

 

Det du får med SJ850 er:

Bedre lydkvalitet

Bedre smart-TV

Kortere responstid for spill

 

Hvis du oppgraderer for HDR ville jeg ikke valgt noen av disse TV-ene, da er det bedre å velge en av KS-modellene fra Samsung eller ta steget opp til XE90, eventuelt OLED.

Lenke til kommentar

Ingen vits med høy nits lyst styrke på en lcd tv som er helt grå i mørket...

Kontrast er viktigere som kun Oled kan levere.

Skal ikke uttale meg om LG sine LCD-paneler, men dette utsagnet om LCD TV er helt grå i mørket er veldig feil. På min Samsung UE78JS9505 har jeg helt kølsvart bakgrunn (og detaljer i det mørke) - selv om jeg slår av absolutt alt lys i rommet. Den er ekstremt mye bedre enn de siste generasjon plasma-skjermene, jeg hadde forøvrig plasma skjerm tidligere.

 

LG har forøvrig sine problem med bildeprosesseringen; de tar livet av alle detaljer mot svart. Detaljer blir krunsjet, dette har ingenting med OLED panelene å gjøre (siden både Sony og Panasonic klarer få til dette fint på LG sine OLED-panel). Bildeflyten er også litt problematisk på LG sin prosessering.

 

Ref paneler; jeg vil si at OLED er best om man sitter i helt kølsvart rom og ikke har behov for HDR (ingen OLED panel leverer i henhold til kravene for HDR... fortsatt problem på siste generasjon). Har du stort behov for HDR eller bruker TV'en i opplyst rom (dvs dagslys utenfra; eller lys i rommet du ser på TV; så er LCD mye bedre. Skulle jeg kjøpt OLED ville jeg uten tvil gått for andre fabrikanter enn LG; pga Panasonic og Sony har bedre prosessering.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Ingen vits med høy nits lyst styrke på en lcd tv som er helt grå i mørket...

Kontrast er viktigere som kun Oled kan levere.

 

Skal ikke uttale meg om LG sine LCD-paneler, men dette utsagnet om LCD TV er helt grå i mørket er veldig feil. På min Samsung UE78JS9505 har jeg helt kølsvart bakgrunn (og detaljer i det mørke) - selv om jeg slår av absolutt alt lys i rommet. Den er ekstremt mye bedre enn de siste generasjon plasma-skjermene, jeg hadde forøvrig plasma skjerm tidligere.

 

LG har forøvrig sine problem med bildeprosesseringen; de tar livet av alle detaljer mot svart. Detaljer blir krunsjet, dette har ingenting med OLED panelene å gjøre (siden både Sony og Panasonic klarer få til dette fint på LG sine OLED-panel). Bildeflyten er også litt problematisk på LG sin prosessering.

 

Ref paneler; jeg vil si at OLED er best om man sitter i helt kølsvart rom og ikke har behov for HDR (ingen OLED panel leverer i henhold til kravene for HDR... fortsatt problem på siste generasjon). Har du stort behov for HDR eller bruker TV'en i opplyst rom (dvs dagslys utenfra; eller lys i rommet du ser på TV; så er LCD mye bedre. Skulle jeg kjøpt OLED ville jeg uten tvil gått for andre fabrikanter enn LG; pga Panasonic og Sony har bedre prosessering.

Om du har sort på en lcd black crusher du skygge detaljer. Og Hdr på Oled er fantastisk mot lcd med bunnløst sort og knall kontrast.

Lenke til kommentar

Nå er jo js9505 en vesentlig bedre TV enn js8505 som jeg hadde, ettersom den ikke er kant led. Men jeg føler jeg har tidenes oppgradering etter jeg gikk for C7. Nå var jeg nok relativt uheldig i panel lotteriet med js8505. Det nytta ikke se F.eks gravity. Selv med lysstyrke på 6 så var det relativt synlig clouding på begge sider av panelet. Utrolig irriterende. 

 

Lgen funker fantastisk til nå, men jeg har ikke brukt tid på å lete etter feil. Det er jo umulig å ikke se de om man først finner noen :p

 

Gleder meg til uhd bluray spiller etterhvert. Ønsker seff dolby vision support og klarer bare ikke få meg til å betale 7500,-

Lenke til kommentar

Har LG OLED65B6V lysstyrke nok til å stå i dagslys i ei stue med mange vinduer ?

Etter som jeg har forstått så er svak lysstyrke ett problem på store oled skjermer enda.

Skulle jeg hatt TV'en i kjellerstue hadde det vært ett greit valg, men.

Alternativet mitt er en Samsung UE65KS8005.

Lenke til kommentar

Har LG OLED65B6V lysstyrke nok til å stå i dagslys i ei stue med mange vinduer ?

Etter som jeg har forstått så er svak lysstyrke ett problem på store oled skjermer enda.

Skulle jeg hatt TV'en i kjellerstue hadde det vært ett greit valg, men.

Alternativet mitt er en Samsung UE65KS8005.

Takket være den gode kontrasten og svært lite refleksjoner fra skjermen grunnet god overflatebehandling vil du ikke ha problemer med å se på TV i dagslys.

Lenke til kommentar

Da vant LG E7 Oled 2017 tv shootout over Samsung lcd tvr og Sonys A1 Oled.

 

Og for lcd brukere som tror LCD er bedre på HDR ... kontrast slår lysstyrke any given day..

 

 

Even with HDR, where LCDs enjoy an advantage in peak luminance, the judges and audience found more to like in the performance of the OLEDs. The LG E7 eked out another win here, thanks to a greater contrast ratio as compared to the Sony. Once again, OLED technology is the winner.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Var nylig ute og skulle ha meg TV. Prisklassen jeg hadde sett for meg var rundt 10k, pluss minus. Man får gjerne det man betaler for, var hovedtanken min. 

 

I fjor var KS7005 fra Samsung er meget godt valg, men jeg fant ingen av disse i butikk noen steder, utenom på vestlandet. Langt fra Oslo til Ulsteinvik...

 

Etter mye om og men, så endte jeg opp med LG SJ850v. Det har jeg ikke angret et sekund på. Skulle jeg gått for OLED skjermene til LG, så måtte jeg opp fra de 11700 jeg betalte til godt og vel 30K for LG E7. 

 

OLED har sine klare fordeler, men svartfarge er ikke alt. Dessuten så vil jeg mene at man må handle etter sitt budsjett. Hva er da best valg? For min del så måtte tv'en ha smart app for Plex, bla. Mer enn 50hz sa seg selv. 

 

Min forrige TV var en Samsung fra 2007 og jeg ble dypt skuffet over å se at de ikke hadde tatt vare på kvaliteten i skjermene sine rundt min prisklasse fra fjorårets KS serie. UM7005 er rett og slett en skuffelse sammenlignet. Derfor endte jeg opp med LG. 

 

Og WEBOs er ganske digg. Anbefales, om man har rundt 10-13k å bruke på TV. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...