Gå til innhold

Stasjonær, 20-25k, spill


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I det siste har jeg sett på deler til en ny PC, da min nåværende PC begynner å dra på årene. Jeg tenker å bruke opp til 20-25k. PCen skal hovedsakelig brukes til spilling, og skal være koblet til 3 stk. 1440p skjermer, hvorav en er 144Hz.

 

Her er den foreløpige handlelisten

 

Hvis noen har tips til hvordan jeg kan få mer ut av forslaget, settes det pris på.

 

I tillegg har jeg et spørsmål om kjølingen. Har fått med meg at flere og flere går bort i fra vannkjøling. Hvorfor? Bør jeg velge noe annet? Vil ha en mest mulig stillegående PC, da den står på soverommet.

 

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått bort fra custom vannkjøling, ja. Jeg har hatt det selv før, og det er veldig kult, og du får det veldig stillegående. Men faktum er at med mindre man ser på det som en hobby, så er det lite vits å gjøre det. Det er vanskelig å vannkjøle en hel PC med kvalitetskomponenter for under 5000kr. Bruk heller de pengene på bedre deler. Det du kan gjøre, er å kjøpe en All-In-One vannkjøler til CPU. Da får du meget stille, men likevel veldig god kjøling til CPU, til en brøkdel av prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7700K er ikke et spesielt godt kjøp til den prisen spør du meg.

Derfor kan 7800x 6 core være løsningen.

 

Ryzen er IKKJE løsningen om man vil ha mest mulig gamingytelse. Har selv Ryzen 8 core @ 4100mhz og 3600mhz, men kan ikkje anbefale Ryzen til bare spilling. Den blir for slapp i singlecore ytelse i forhold til 7700k og 7800x

 

Nå skal jeg ikkje ødelegge at Ryzen faktisk er en god cpu, men at det finnes bedre er det ingen tvil om.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt tips er å gå for 6 core 7800x x299 :)

 

Overklokker lett til 4600-4800mhz og kan kjøre 4000-4266mhz minne lett. Dermed får du 2 kjerner ekstra, som kan gjøre godt i noen spill. 

 

Den så ikke så dum ut!

Hva tenker du om MSI X299 Raider? Noen bedre alternativer?

 

Funderer på å bytte RAM til 16GB 4000-4266MHz når du sier det...

 

7700K er ikke et spesielt godt kjøp til den prisen spør du meg.

 

Hvilken prosessor anbefaler du til budsjettet jeg har satt da? Samme som Nizzen (7800X)?

Lenke til kommentar

Litt enig med nizzen. Trenger ikke være mye som skal til i kroner og øre for et opprykk.

Er kun en femhundring opp til i7 7800X og et par hundre opp til et dugelig x299 MS Raider til 2450,- hovedkort sammenliknet med valgt oppsett i liste. Det utgjør veldig lite i ft totalen.

MSI X299 Raider er dog ingen reviews å oppdrive enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et godt tips er å gå for 6 core 7800x x299 :)

 

Overklokker lett til 4600-4800mhz og kan kjøre 4000-4266mhz minne lett. Dermed får du 2 kjerner ekstra, som kan gjøre godt i noen spill. 

 

Den så ikke så dum ut!

Hva tenker du om MSI X299 Raider? Noen bedre alternativer?

 

Funderer på å bytte RAM til 16GB 4000-4266MHz når du sier det...

 

 

Nå er det ikkje utrolig med hovedkort ute, men holder på å teste MSI x299 Tomahawk. Det funker som ei kule. Er litt dårlig til SLI, fordi de 2 hoved pci-e x16 spora er for nærme hverandre. Skal man ha de mere frahverandre, må man se på xl atx hovedkort som koster mye mere.

 

Personlig venter jeg på Asrock OCF og Asus Apex

 

Raider og Tomahawk er sikkert rimelig like. Forskjellen er kanskje Wifi? Har ikkje sjekket :p

 

Hadde Msi Raider x99 og 5820k i sin tid. Solgte det til en kamerat, og det funker fjell enda. Så regner med at Raider er vel så bra nå på x299.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

7700K er ikke et spesielt godt kjøp til den prisen spør du meg.

Til spilling er den bra uten å oc som fann på de andre prosessorene. :)

 

7700k og 7800x er sykt bra bare på stock hastighet. Ryzen må man f.eks kjøpe den dyreste rammen som er å oppdrive og overklokke til månen, for å få skikkelig gamingfart på  :green:

Lenke til kommentar

Hehe. Men da hadde jeg tatt det mere seriøst. Kan ikke bare vise halve sannheten :)  7800x stock, men ingen rysen 1800x stock :)

For å være ærlig, så testet jeg ikkje stock, og nå er ikkje Ryzen på Benchebordet. Når man ser på resultatet, og man vet hvor mye 3600mhz ram har å si for Ryzen, så er det ikkje god reklame :p

 

Ærlig nr 2: Skal sies at dette spillet krever Enorme mengder cpukraft og minnehastighet, altså et ekstremt tilfelle. Spillet ELSKER båndbredde, og det bare med ett skjermkort. Tenk dere med 2 skjermkort. Hadde jeg ikkje hatt en vanlig jobb, så skulle jeg ha testet alt mulig, /life

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Bytte fra Dual channel DDR4 (2x16) til Quad channel kanskje.

Det går greit med bruke kun to av de fire kanalene . Men høyere bådndbredde med å ta i bruk alle fire med f.eks 4x8 .

I praksis vil du ikke se stort til ytelses forbedringer i applikasjoner , men det vises godt i memory benchmarks.

 

Men siden du går for et hovedkort/cpu med quad memory channel arkitektur burde man ta det i bruk.

Her er samme minne-kit 32GB men i quad bundle (4 x 8GB)

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3193544

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...