Gå til innhold

13-15" bærbar for enkel bruk til under 8000 kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Pappa skal kjøpe ny bærbar og trenger litt hjelp for å finne en som passer for bruket hans.

Kan dere hjelpe meg?

 

Bruksområde:

  • Skriving med Office-pakka
  • Surfing på nett
  • Se på nett-tv / film
  • Høre på musikk

Egenskaper:

  • 13-15" skjerm
  • Ganske tynn
  • Stillegående
  • God batteritid

Pris:

  • Maks 8000kr

 

Det er fint om maskinen holder i mange år fremover.

 

Hadde vært veldig takknemlig om du kan hjelpe meg å finne en passende bærbar til pappa :)

Endret av merinkos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på Acer Swift 3

 

Takk! :)

 

Jeg er kanskje litt skeptisk til Acer i utgangspunktet, siden de for mange år siden leverte bærbare med elendig byggkvalitet som bråket mye og ble fort ødelagt. Men de har kanskje forbedret seg?

 

Har kikket litt på Asus Zenbook Pure også.

Endret av merinkos
Lenke til kommentar

Noe har de gjort rett med Swift-serien, for den selger veldig bra, men Zenbook PURE 2 er også et bra alternativ.

 

Godt å høre :)

 

Valget blir nok mellom disse:

  • 14" 256GB SSD 8GB RAM til 7000kr (Swift 3)
  • 13" 128GB SSD 8GB RAM og vifteløs til 6000kr (Zenbook UX305CA)
  • 13" 128GB SSD 4GB RAM og vifteløs til 7000kr (Zenbook Pure1)
  • 13" 256GB SSD 8GB RAM og vifteløs til 9000kr (Zenbook Pure2)

Gitt det relativt enkle bruksområdet. Hvilken ville du gått for?

Endret av merinkos
Lenke til kommentar

De vifteløse yter skikkelig drit med coreM prosessor mener jeg. Det er et tilbakesteg fra alt jeg har av laptopper idag.

Jeg er far selv faktis og ville sendt sønnen på dør med retur instruks om han hadde gitt meg en CoreM basert laptop. :p

 

13" er for lite for meg. Hvorfor det som alternativ og 14" når du ber om 15" i tråden.

Har brukt X1 Carbon 14" i tre år nå (litt lei liten skjerm) og bestilt meg ny (opp til 15.6" igjen som veier kun 2kg)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

De vifteløse yter skikkelig drit med coreM prosessor mener jeg. Det er et tilbakesteg fra alt jeg har av laptopper idag.

Jeg er far selv faktis og ville sendt sønnen på dør med retur instruks om han hadde gitt meg en CoreM basert laptop. :p

 

13" er for lite for meg. Hvorfor det som alternativ og 14" når du ber om 15" i tråden.

Har brukt X1 Carbon 14" i tre år nå (litt lei liten skjerm) og bestilt meg ny (opp til 15.6" igjen som veier kun 2kg)

 

Hehe, fint å vite!

 

Jeg prøvde å endre tittelen til innlegget til 13-15", men fikk det ikke til. Så da endret jeg bare selve innlegget. Beklager det.

 

Det mistenker at med det enkle bruket så vil ikke vifte være noe problem hvis jeg velger Swift 3, siden den nesten aldri vil belastes så mye at den vifta kjører på fullt.

Endret av merinkos
Lenke til kommentar

Swift 3 ser fin ut den. Av de fire alternativer ville "jeg" valgt den. Selv om jeg har mere tiltro til Asus over Acer laptoper.

Komplett har forresten den samme jeg lenket til med prisjakt Asus Vivobook X556UQ til 6100,-

 

Jeg har også mer tiltro til Asus over Acer. Men det ser ut som Acer har fikset opp i noen av de tingene som gjorde at jeg fikk dårlig tiltro til de i utgangspunktet. Swift kommer også med 256GB SSD, men er til sammenligning 14" i stedet for 15,6".

 

Det blir mellom de to tror jeg. Spesielt siden du nevnte dårlig ytelse på de vifteløse fra Asus.

Lenke til kommentar

Skal du ha maskinen stille må du også betale prisen i form av ytelse.

Ytelse -> Watt -> Varme -> Vifte -> Støy

 

Bærbare maskiner som er ment at du skal drasse på dem er gjerne 14"

Lav ytelse gir også god batteritid, så alt henger sammen sånn sett.

 

Pleier normalt sett å fraråde Acer basert på de siste årene, men Swift er et unntak.

Lenke til kommentar

Nesten uansett hva man bruker pc til ville valgt en maskin med følgende:

cpu: intel i3 eller i5

ram: gjerne 8 gb

disk: ssd 256

skjerm: 15.6", 1920x 1080

dvd spiller

 

Edit: 

Mange pc'er har ikke intern dvd spiller/brenner nå, så kanskje en må ha en ekstern på usb istedet.

intel i3 er rask nok for de fleste, men pris tillegget til i5 er kanskje ikke avskrekkende.

4GB ram kan være nok, men 8GB er så billig at det bør velges.

128GB disk kan være nok, det kommer an på hvor mye man trenger. Film tar stor plass. Hardisk er også en mulighet.

Det holder med 1366x768 skjerm, men tror pris tillegget til 1920x1080 er så lite at det bør velges. Kan være obs på at noen skjermer er bedre enn andre. Dette er ofte største grunnen til å gå opp i pris. For folk over 40 så er det godt å ha en stor skjerm 15" og over.

Skjermkort kan også vurderes f.eks Geforce 940MX, men ikke nødvendig til bruken som er nevnt her.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Nesten uansett hva man bruker pc til ville valgt en maskin med følgende:

cpu: intel i3 eller i5

ram: gjerne 8 gb

disk: ssd 256

skjerm: 15.6", 1920x 1080

dvd spiller

Enig i dette bortsett fra dvd spilleren som for en god stund siden har vært fraværende på ultraportable laptopper.

Må man absolutt ha det kan små slimme portable eksterne usb3 brennere benyttes. Koster ikke all verden.

Man må ikke ha 256GB + drive størrelse heller. Det kommer an på bruker/bruksmønster Vet om flere med bruksmønstre som etter4 år har masse plass igjen med 128GB drive.

Pc til å bedrive surfing, nettbank, e-post, sosiale medier, noe word brev oppgaver etc krever ikke stort med plass.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...