Gå til innhold

Å få seg jobb


jurtyl

Anbefalte innlegg

Må bare sitere Einstein:

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

 

Uten oppfølging og standard søknad, frafaller du fort med de 100 konkurrerende. Gjør det som er nødvendig for å komme fram i panna på folk. Ring!

 

Heller ikke glem at ett nei, er nærmere ett ja. Lykke til, kjør på, gjør deg selv stolt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare sitere Einstein:

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

 

Uten oppfølging og standard søknad, frafaller du fort med de 100 konkurrerende. Gjør det som er nødvendig for å komme fram i panna på folk. Ring!

 

Heller ikke glem at ett nei, er nærmere ett ja. Lykke til, kjør på, gjør deg selv stolt. :)

 

 

Jeg pleier å ringe, men blir som regel aldri oppringt i etterkant. Blir ikke så særlig stolt av alle avslagene jeg har fått til nå. Jeg vet at jeg har lyst til å jobbe, og jeg vet at jeg kan gjøre en god jobb. Det er enerverende å høre at folk klager på jobben sin når det finnes ildsjeler som meg ute der som ville nesten gjort alt for å få den jobben!  

 

Jeg møter også fysisk opp og spør etter daglig leder for aktuelle stillinger. Hender som regel at jeg blir bedt om å legge ved søknad. Men får jo aldri svar tilbake.. Selv om jeg ringer og spør om jeg er aktuell.. Har en følelse at de bare kaster søknaden min ..... 

Lenke til kommentar

Daglig leder har som regel mye å gjøre og således er det lite tilbakemelding å få med mindre du pusher på, samtidig er det en måte å sile deg ut på hvis du gir opp og ikke viser nok interesse.

 

En bekjent av meg møtte opp hver dag hos et bemanningsbyrå til de gikk lei av å se han og ga han jobb. :rofl:

 

 

Selv om jeg ringer og spør om jeg er aktuell.. Har en følelse at de bare kaster søknaden min .....

Kanskje dette dokumentet kan hjelpe deg. Ikke gi opp.

Lenke til kommentar

Livet er ikke rettferdig. Har du ikke nettverk må du gjøre deg selv synlig. Du kan være kreativ ved bruk av sosiale medier eller komme deg ut i butikkene på den gamle måten. Er du ung kan du vurdere å flytte til et annet sted gitt at du bor på et sted med labert arbeidsmarked. Du kan også vurdere å tilegne kompetanse som gjør deg mer attraktiv. Lykke til.

Lenke til kommentar

Daglig leder har som regel mye å gjøre og således er det lite tilbakemelding å få med mindre du pusher på, samtidig er det en måte å sile deg ut på hvis du gir opp og ikke viser nok interesse.

 

En bekjent av meg møtte opp hver dag hos et bemanningsbyrå til de gikk lei av å se han og ga han jobb. :rofl:

 

 

Selv om jeg ringer og spør om jeg er aktuell.. Har en følelse at de bare kaster søknaden min .....

Kanskje dette dokumentet kan hjelpe deg. Ikke gi opp.

Takk! God lesning! Jeg tenker at det kan bli irriterende overfor arbeidsgiver hvis du hele tiden maser? Jeg pleier som regel å ringe etter at jeg ikke har fått noen svar på min søknad. Men utover det så skjer det ikke noe...

 

Livet er ikke rettferdig. Har du ikke nettverk må du gjøre deg selv synlig. Du kan være kreativ ved bruk av sosiale medier eller komme deg ut i butikkene på den gamle måten. Er du ung kan du vurdere å flytte til et annet sted gitt at du bor på et sted med labert arbeidsmarked. Du kan også vurdere å tilegne kompetanse som gjør deg mer attraktiv. Lykke til.

 

Jepp, har også vurdert det.  Men hvor vanskelig skal det være å få en deltidsjobb hos en dagligvareforretning?  Virker helt umulig Jeg har ingen tidligere arbeidserfaring, eller noen form for verv, frivillig arbeid. 

 

Jeg vurdere å melde meg inn i en ideel organisasjon; vil dette være positivt? 

Lenke til kommentar

Å mase til det blir irriterende blir til slutt en dealbreaker, mas med skjønn; take the clue. Så lenge de mottar budskapet at du ikke gir opp så lett, da er det positivt.

 

Jepp, har også vurdert det.  Men hvor vanskelig skal det være å få en deltidsjobb hos en dagligvareforretning?  Virker helt umulig Jeg har ingen tidligere arbeidserfaring, eller noen form for verv, frivillig arbeid. 

 

Jeg vurdere å melde meg inn i en ideel organisasjon; vil dette være positivt?

Butikkjobb? I mitt fylke er det rundt 300 søkere for slike stillinger, hvis ikke mer. Ekstremtilfellene er 1500+ (XXL). Her lønner det seg å skille seg veldig ut (farget papir blant de kjedelige hvite søknadene, hint hint).

 

Verv/medlemskap er alltid positivt. Røde Kors og Turistforeningen for å nevne noen vil komme godt med på CV.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

 

Daglig leder har som regel mye å gjøre og således er det lite tilbakemelding å få med mindre du pusher på, samtidig er det en måte å sile deg ut på hvis du gir opp og ikke viser nok interesse.

 

En bekjent av meg møtte opp hver dag hos et bemanningsbyrå til de gikk lei av å se han og ga han jobb. :rofl:

 

 

Selv om jeg ringer og spør om jeg er aktuell.. Har en følelse at de bare kaster søknaden min .....

Kanskje dette dokumentet kan hjelpe deg. Ikke gi opp.

Takk! God lesning! Jeg tenker at det kan bli irriterende overfor arbeidsgiver hvis du hele tiden maser? Jeg pleier som regel å ringe etter at jeg ikke har fått noen svar på min søknad. Men utover det så skjer det ikke noe...

 

Livet er ikke rettferdig. Har du ikke nettverk må du gjøre deg selv synlig. Du kan være kreativ ved bruk av sosiale medier eller komme deg ut i butikkene på den gamle måten. Er du ung kan du vurdere å flytte til et annet sted gitt at du bor på et sted med labert arbeidsmarked. Du kan også vurdere å tilegne kompetanse som gjør deg mer attraktiv. Lykke til.

 

Jepp, har også vurdert det.  Men hvor vanskelig skal det være å få en deltidsjobb hos en dagligvareforretning?  Virker helt umulig Jeg har ingen tidligere arbeidserfaring, eller noen form for verv, frivillig arbeid. 

 

Jeg vurdere å melde meg inn i en ideel organisasjon; vil dette være positivt? 

 

 

Jeg fikk deltidsjobb i dagligvareforretning uten erfaring mens jeg gikk på videregående, men det var i Oslo da. Har du sagt noe om hvor du bor? I det minste om det er et tettsted, liten by eller stor by. Du kan prøve utplassering via NAV også. De virker veldig gira fra Regjeringen sin side å få unge ut i jobb slik at de ikke ender som unge uføre jmf. debatten som har vært i media, men det kan kun være snakk om tomme ord for alt jeg vet. 

 

Det er positivt, men om det er nok vet jeg ikke. Det vil iallefall skille deg fra en som har ingenting på cv'n. Sikkert greit å fremstille det som om du har hatt en arbeidsoppgave/verv med ansvar iallefall. Da mener jeg ikke å lyve, men å få frem hva du har gjort på en god måte f.eks om du har vært sekretær eller kasserer eller noe i en ideel organisasjon.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke mast for mye. Personligheten skinner igjennom uansett. Jeg ville heller hatt en solid, kortfattet og -ærlig- cv, enn å dulle det til med for mye sprell og falskhet. Hvis du ER en slik person, da kan det være greit. Jeg velger å sette min lít til at lederskapet titter igjennom hele cv-bunken og velger den som er mest egnet for jobben, både i forhold til hvilken personlighet og hvilke egenskaper jobben krever, og de samme kritériene som passer best i forhold til lederskapskultúren i selve bedriften. Ville ikke ansatt en seriøs økonom til å jobbe som klovn i sirkus, liksom.

 

Deretter må man bare ha i bakhodet er man må søke sosialstønad og sørge for sin egen fremtid så fort som mulig. Det er alltid muligheter både hos NAV, og på arbeidsmarkedet. Man må alltid ha et økonomisk trygg fundament. Hva ellers skal man leve av? Pappeske på gata og spise mat fra søpledunker er ikke noen fremtid for noen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke mast for mye. Personligheten skinner igjennom uansett. Jeg ville heller hatt en solid, kortfattet og -ærlig- cv, enn å dulle det til med for mye sprell og falskhet. Hvis du ER en slik person, da kan det være greit. Jeg velger å sette min lít til at lederskapet titter igjennom hele cv-bunken og velger den som er mest egnet for jobben, både i forhold til hvilken personlighet og hvilke egenskaper jobben krever, og de samme kritériene som passer best i forhold til lederskapskultúren i selve bedriften. Ville ikke ansatt en seriøs økonom til å jobbe som klovn i sirkus, liksom.

 

Deretter må man bare ha i bakhodet er man må søke sosialstønad og sørge for sin egen fremtid så fort som mulig. Det er alltid muligheter både hos NAV, og på arbeidsmarkedet. Man må alltid ha et økonomisk trygg fundament. Hva ellers skal man leve av? Pappeske på gata og spise mat fra søpledunker er ikke noen fremtid for noen.

Er du ung og har lite/null arbeidserfaring, da gjelder det å komme i panna til rekrutterer. Sier ikke at man skal opptre svulstig / en man ikke er men er du ikke enig at man skal være frampå for å målet til jobb? :) Med mange søkere er grovsortering av CV'er vanlig og da hender det at arbeidsgiver tar personen som kommer først i døra.

 

Jeg anbefaler deg å søke i jobb i barnehage eller skole som assistent. 

Der er det virkelig behov for folk.

Obs: Helst skal skoler ha noen med PPU bakgrunn og/eller minimum fullført barn- og ungdomsarbeiderfaget samt være personlig egnet; ikke for alle dessverre.

Lenke til kommentar

 

Vikarbyråer har vært min nøkkel inn til arbeidslivet, de gangene jeg har vært motivert.

Går du ellers på trygd da?

 

Hvorfor spør du?

 

 

 

Jeg ville ikke mast for mye. Personligheten skinner igjennom uansett. Jeg ville heller hatt en solid, kortfattet og -ærlig- cv, enn å dulle det til med for mye sprell og falskhet. Hvis du ER en slik person, da kan det være greit. Jeg velger å sette min lít til at lederskapet titter igjennom hele cv-bunken og velger den som er mest egnet for jobben, både i forhold til hvilken personlighet og hvilke egenskaper jobben krever, og de samme kritériene som passer best i forhold til lederskapskultúren i selve bedriften. Ville ikke ansatt en seriøs økonom til å jobbe som klovn i sirkus, liksom.

 

Deretter må man bare ha i bakhodet er man må søke sosialstønad og sørge for sin egen fremtid så fort som mulig. Det er alltid muligheter både hos NAV, og på arbeidsmarkedet. Man må alltid ha et økonomisk trygg fundament. Hva ellers skal man leve av? Pappeske på gata og spise mat fra søpledunker er ikke noen fremtid for noen.

Er du ung og har lite/null arbeidserfaring, da gjelder det å komme i panna til rekrutterer. Sier ikke at man skal opptre svulstig / en man ikke er men er du ikke enig at man skal være frampå for å målet til jobb? :) Med mange søkere er grovsortering av CV'er vanlig og da hender det at arbeidsgiver tar personen som kommer først i døra.

 

 

Jeg mener at man ikke skal fremstå som noe man ikke ér. Vi er ikke slaver. Det blir opp til arbeidsgiveren å overbevise søkeren om at arbeidsplassen er den rette for dem, ikke omvendt. Søkeren skal være 100% ærlig og skrive nøyaktig hva de kan og ikke kan. Så blir det opp til ledelsen å vurdére. Hvis alle skal legge til ting, skryte, vri på sannheten, så blir det umulig for ledelsen å vite noe som helst. Må bruke 100 år på å finne ut om folk snakker sant, i stedet for å bruke tid på dét som faktisk er målet - jobb og å tjene penger.

 

Søkerens jobb er å gjøre det lettest mulig for arbeidsgiveren å velge. Hvis alle er korte og saklige, så får lederen tid til å se igjennom flest mulig cv'er, og dermed mulighet til å velge den best egnede etter situasjonens kritérier. Kanskje de sér etter formbár lærling uten erfaring? Kanskje en eldre med masse kunnskap og visdom? Vi vet aldri ledelsens sanne motviasjoner. Så da er det ingen poeng i å vri på sannheten.

 

Det er det samme i enhver arbeidssituasjon. Målet er å gjøre det lettest mulig for den over seg. Da blir det systematikk og man tjener mest mulig penger. Målet er ikke å være en solo egoist, på ethvert nivå. Dette er den fundamentále forskjellen på demokrati og kapitalisme. Hvis man følger systemet, så har man ingen grunn til å føle skam hvis man må søke trygd fordi man ikke finner jobb. Da er det opp til staten å elgge opp systemet bedre så flere får jobb. Men hvis man bruker skitne triks for å kutte i køen, bør man heller være litt mer forsiktig med å søke trygd. Men sånne mennesker har jo ingen kvaler ved noe, men det gir derimot enda en grunn til at folk som følger etikkens lover bør søke trygd/lene seg på samfunnet når de ikke finner jobb. Alternativet er jo å bo i en pappeske på gata.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som har jobb har fått det pga de kjenner noen folk, eller at de bare var heldig med tidspunktet de søkte. Hun ene klarte å levere søknad den dagen de holdt intervju. De tok henne inn og hun fikk jobb. En annen jeg kjenner klarte også å levere søknad akkurat rett før de skulle intervju folk. Det var ikke lagt ut noe om dette på nett, men de bare leverte søknader på alle butikker og var heldig med en. Jeg selv fikk jobb gjennom speedintervju. Er elendig på å skrive søknad, så det reddet meg. 

Lenke til kommentar

 

Det blir opp til arbeidsgiveren å overbevise søkeren om at arbeidsplassen er den rette for dem, ikke omvendt.

Er det slik du mener det bør fungere eller mener du det faktisk er slik?

 

Det hadde blitt en spennende verden om det var sånn. Det er jo sånn det egentlig burde være. Da hadde jo folk -fått lyst- til å jobbe. Noen steder er det vel også sånn... "headhuntere", kalles det vel.

Lenke til kommentar

Da er det vel ganske dumt å gi tips ut fra hvordan skulle ønske det var i stedet for hvordan det faktisk er.

Jobbsøkere må forholde seg til virkligheten, ikke en tenkt verden når man sender søknader og går på intervjuer.

Det går an å søke jobb ut fra en leders posisjon, og ikke en "offer"-posisjon. At det er helt greit om man får jobben eller ikke. Man skal ikke legge seg flat, som så mange ofte gjør eller tror at de må gjøre, og at vi blir fortalt overalt at vi må gjøre.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det du snakker om funker først når man er ettertraktet og sjefen vil ha akkurat deg i jobben ikke på den første jobben man skal ha.

Det du gir er oppskriften på å ikke bli ansatt i den/de første jobbene.

 

 

Man trenger ikke legge seg flat, men kommer man på jobbintervju som en an 20 på rema får man kkke jobben om man møter opp og forventer at sjefen skal overtale deg til å ta jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du snakker om funker først når man er ettertraktet og sjefen vil ha akkurat deg i jobben ikke på den første jobben man skal ha.

Det du gir er oppskriften på å ikke bli ansatt i den/de første jobbene.

 

 

Man trenger ikke legge seg flat, men kommer man på jobbintervju som en an 20 på rema får man kkke jobben om man møter opp og forventer at sjefen skal overtale deg til å ta jobben.

Hva om de nettopp er ute etter å finne noen som bare er ung og ambisiøs? Da trenger man ikke gjøre så mye overtaling? Bare si hva man har som ambisjoner og hvordan man er som person? Så kan intervjueren fortelle om hvorfor du nettopp burde begynne hos dem, hvordan opplæringsrutinene er, hva slags miljø det er, hvor høy lønnsøkning man kan forvente å få om man gjør en bra nok jobb. Respekt og tillit er en toveis-greie

 

En annen side ved saken er om søkeren er sønnen eller datteren til en eller annen viktig person, eller en venn av sjefen. Da trenger de ofte ikke intervju en gang. Så det finnes flere sider av arbeidslivet. Ofte går jobbene gjennom "jungeltelegrafen", på grunn av tillit. Dét mener jeg er en styggedom. Vi har ikke kommet oss ut fra steinalderen helt enda.

Lenke til kommentar

Det hadde vært praktisk for arbeidsøkere om det hadde fungert slik i praksis ja, kanskje med at arbeidstager sender ett tilbud om jobb til sjefen også, altså totalt motsatt av slik det er i dag.

 

Men inntil videre må søkere faktisk selge seg inn om de vil ha jobb, i det minste til man har fått ett godt rykte og har blitt ettertraktet i bransjen.

Å mene det motsatte kan du jo gjøre, men det er som sagt en sikker måte å ikke få jobb på.

 

Det skinner veldig godt gjennom at du knapt har jobbet, desverre. For tankene dine om intervju og ansettelse er en fine i en teoretisk verden men har ikke kontakt med det virkelige arbeidslivet.

 

Edit, altså på steder TS skisserer, som kassa på rema, lager osv, ikke personer med doktorgrad som søker hos f.eks gründerbedrifter

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...