Gå til innhold

Tips til yrkesvalg


Anbefalte innlegg

Hva kan man med generell studiekompetanse utdanne seg til i dag hvor man har gode jobbmuligheter etterpå? 

Er gutt på 21, litt lyst å jobbe i helsevesenet, men har ikke karakterer til medisin eller psykologi..lurer også litt på å ta R1, for så å studere informatikk, men ryktes at det innen IT er veldig stort arbeidspress og lite fri?

Har ikke så veldig lyst å studere sykepleie heller da det ikke frister så stort å ende opp i et arbeidsmiljø bestående av nærmest utelukkende kvinner (ikke at jeg har noe imot kvinner generelt  :p )

Vurdert fysioterapi og radiografi, men ryktes dårlige jobbutsikter og har lest mye negativt på nettet

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kan man med generell studiekompetanse utdanne seg til i dag hvor man har gode jobbmuligheter etterpå? 

 

Er gutt på 21, litt lyst å jobbe i helsevesenet, men har ikke karakterer til medisin eller psykologi..lurer også litt på å ta R1, for så å studere informatikk, men ryktes at det innen IT er veldig stort arbeidspress og lite fri?

 

Har ikke så veldig lyst å studere sykepleie heller da det ikke frister så stort å ende opp i et arbeidsmiljø bestående av nærmest utelukkende kvinner (ikke at jeg har noe imot kvinner generelt  :p )

 

Vurdert fysioterapi og radiografi, men ryktes dårlige jobbutsikter og har lest mye negativt på nettet

 

Noen tips?

Når tenker du å studere ? i år ?

Lenke til kommentar

Har ikke så veldig lyst å studere sykepleie heller da det ikke frister så stort å ende opp i et arbeidsmiljø bestående av nærmest utelukkende kvinner (ikke at jeg har noe imot kvinner generelt  :p )

 

 

Bare så det er sagt, medisinstudiet har blitt veldig kvinnedominert de siste årene, det samme kan sies om psykologi. Vi snakker fort opp mot 70-80% kvinneandel for medisin, og enda høyere på psykologi. 

 

 

http://www.studvest.no/kvinneoverflod-pa-medisin/

 

"I fjor kunne Studvest melde om et voldsomt flertall av kvinner på medisin. Den trenden ser ikke ut til å snu. Nylig kunne Dagens Medisin melde at kvinneflertallet på norske medisinutdanninger fortsetter å øke. Kvinneandelen var på hele 71 prosent ved opptakene høsten 2015 og våren 2016 ."

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

 

Hva kan man med generell studiekompetanse utdanne seg til i dag hvor man har gode jobbmuligheter etterpå? 

 

Er gutt på 21, litt lyst å jobbe i helsevesenet, men har ikke karakterer til medisin eller psykologi..lurer også litt på å ta R1, for så å studere informatikk, men ryktes at det innen IT er veldig stort arbeidspress og lite fri?

 

Har ikke så veldig lyst å studere sykepleie heller da det ikke frister så stort å ende opp i et arbeidsmiljø bestående av nærmest utelukkende kvinner (ikke at jeg har noe imot kvinner generelt  :p )

 

Vurdert fysioterapi og radiografi, men ryktes dårlige jobbutsikter og har lest mye negativt på nettet

 

Noen tips?

Når tenker du å studere ? i år ?

 

Det blir neste år siden jeg ikke har funnet noe fornuftig å ha på søknaden i år :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Fysioterapi er en bra utdanning du kan få bruk for i arbeid i rusomsorg. I rusomsorg er det ofte klienter som har somatiske lidelser som en fysioterapeut kan hjelpe med. Det er også et fokus på såkalt "treningsterapi", noe en utdannet fysioterapeut utmerket kan fasilitere. Det er kanskje ikke så mange stillinger som er merket "fysioterapeut", men det er også mulig for en med den utdannelsen å søke til stillinger som er merket "miljøterapeut". Kjenner flere som har utdanningen innen idrett, fysioterapi og helse som jobber innen rusomsorg.

Lenke til kommentar

Fysioterapi er en bra utdanning du kan få bruk for i arbeid i rusomsorg. I rusomsorg er det ofte klienter som har somatiske lidelser som en fysioterapeut kan hjelpe med. Det er også et fokus på såkalt "treningsterapi", noe en utdannet fysioterapeut utmerket kan fasilitere. Det er kanskje ikke så mange stillinger som er merket "fysioterapeut", men det er også mulig for en med den utdannelsen å søke til stillinger som er merket "miljøterapeut". Kjenner flere som har utdanningen innen idrett, fysioterapi og helse som jobber innen rusomsorg.

Dette visste jeg ikke, interessant informasjon!

Endret av Mechlaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...