Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

VelstandsNorge - Ikke råd til livsforlengende brystkreftmedisin


gunnpound

Anbefalte innlegg

VELSTANDSNORGE – IKKE RÅD TIL BRYSTKREFTMEDISIN – OPPRØR MÅ TIL

Som kreftoperert for andre gang blir jeg sint og opprørt når jeg leser i Dagens Medisin at Norge ikke har råd til livsforlengende brystkreftmedisin Kadcyla. Medisinen er tilgjengelig i de fleste andre europeiske land, bl.a i land med dårligere økonomi enn Norge.  23. juni sa Beslutningsforumet (bestående av 4 helsedirektører for helseforetakene) nei for tredje gang til å innføre medisinen som forlenger livet til over 100 kvinner.

Begrunnelsen er at medisinen er for dyr. I følge Statens Legemiddelverk vil det koste sykehusene 80 – 100 millioner pr. år. Samtidig leser jeg at privatklinikken Aleris og privatklinikker i utlandet tilbyr behandling med bl.a. Kadcyla. Dette blir da  et tilbud for pengesterke.

Norge mangler ikke penger. Det Norge mangler, er politisk vilje til å fordele landets rikdom på fellesskapet.  Hvert år forsvinner milliarder i skatteparadiser, svart arbeid og annen økonomisk kriminalitet. Sverige er et land Norge kan sammenligne seg med. Undersøkelser fra Sverige viser at Norge årlig taper 150 milliarder i skatteinntekter. Store selskaper flytter overskuddet sitt til skatteparadiser og da slipper de å betale skatt.

Da FRP og Høyre fikk regjeringsmakten i 2013 ble arveavgiften fjernet fra 1.1.2014 som betyr tapte inntekter til fellesskapskassa. En fattig fellesskapskasse betyr at færre kreftpasienter kan få forsvarlig helsehjelp.

Legemiddelindustrien (LMI) profiterer grovt på nyvinningene i medisinen. LMI er en bransjeforening for store multinasjonale selskaper og små grûnderselskaper som operer på legemiddelområdet. LMI har i Norge en årlig omsetning på 18 milliarder. Som kjent driver ikke denne industrien veldedighet, men drives utfra rene profitthensyn.  At folk dør for tidlig da de ikke har råd til behandling, ser ikke ut til å bekymre dem. Når dette er sagt. Må også de politiske partiene på høyresiden pluss Arbeiderpartiet (AP) ta ansvar for denne utviklingen.

Den beste medisin mot klasseskillet i helsevesenet er : å styrke offentlig sektor gjennom økt skattekontroll, fjerne smutthull i skatteloven, gjeninnføre arveavgift for de som arver mer enn 5 millioner, kamp mot skatteparadiser,  private profittinteresser og økt beskatning av de rikeste. Nasjonalisering av legemiddelindustrien som betyr at LMI eies av det offentlige, for da blir det ingen som profiterer på liv og død.

Er det en god idè å samles til opprør og demonstrasjonstog ?

Gunn Pound 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem er at frikortgrensen er lik for alle selv om økonomien ikke er lik for alle. Vi hadde fint hatt råd til et bedre helsevesen generellt hvis det var mer rettferdig i forhold til økonomi. Jeg mener ikke at man skal betale seg blakk selvfølgelig, men det er viktigere for en med 200.000,- i året å få billig/gratis helsehjelp enn en med 1.000.000,- i året.

 

Hvis bare 1000 personer hadde fått økt frikortgrensen til f.eks. 6.000,- så hadde det blitt 4.000.000,- ekstra på de andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal de som har det vanskelig med helsa betale mer? Ta heller de griske drittsekkene som skjuler enorme summer i skatteparadiser.

 

Hvorfor skal en person som har det vanskelig med helsa og tjener 200.000,- betale like mye som en person som har det vanskelig med helsa og tjener 500.000,-? Personen med 200.000,- betaler da mye mer av pengene sine hvis vi regner i %, de par tusenlappene er mer verdt for en som har mindre..

 

Argumentet mitt handler ikke om at de som har det vanskelig med helsa skal betale mer, det handler om at de med mer penger bør betale mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men hvorfor skal de som har det vanskelig med helsa betale mer? Ta heller de griske drittsekkene som skjuler enorme summer i skatteparadiser.

 

Hvorfor skal en person som har det vanskelig med helsa og tjener 200.000,- betale like mye som en person som har det vanskelig med helsa og tjener 500.000,-? Personen med 200.000,- betaler da mye mer av pengene sine hvis vi regner i %, de par tusenlappene er mer verdt for en som har mindre..

 

Argumentet mitt handler ikke om at de som har det vanskelig med helsa skal betale mer, det handler om at de med mer penger bør betale mer.

 

Den som tjener 500000 har allerede betalt mer i form av skatt, så en forskjell i frikortgrunnlag ville bare forvansket byråkratiet.

 

On topic: Ja, det er dumt at man ikke har råd til ting som andre får, men nå er det engang sånn at vi har kommet til et punkt i utviklingen hvor det finnes medisiner som er for dyre til at et skattefinansiert helsevesen som vårt kan ta seg råd til dem. Av og til kan vi ikke tilby ekstra leveår til de få uheldige. Hensynet til folkehelsen må gå foran hensynet til enkeltpersonen, og selv om det kan være trist for noen er vår løsning overlegen de som fordeler helse etter kapital.

At andre land med lignende system har tatt seg råd til denne medisinen er en annen sak, det handler om prioriteringer vi ikke nødvendigvis trenger å gjøre dem etter. Når det er sagt er 100 millioner ikke lommepenger engang i denne sammenhengen, så jeg kan være troende til å være enig med trådstarter.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke jeg, ts kjefter på samfunnet. Alt er bare negativt med samfunnet i følge ts :)

Det som er saken er at ALLE skal ha rett til forsvarlig helsehjelp. Takker for gode innspill. Norge har råd til medisin og her er det snakk om prioriteringer. Alle kan få kreft og det er det ikke alle som er klar over. 

Lenke til kommentar

 

Du mener at de som stikker unna store summer i skatteparadiser ikke er griske?

Hvem er griske. De griske betalere mye mere i skatt enn du gjør. Så hvorfor kjefter du på de griske(hvem det nå er) :hmm:

 

De er vel ofte nullskatteytere, og stikker unna pengene i skatteparadiser? Uansett skulle det bare mangle at de skatter mer, siden de også tjener mer. Mye mer.

Lenke til kommentar

Ingen tjener penger i et vakum. Kapitalisme er på ingen måte rettferdig fordeling. Det handler om å utnytte andre og å bruke andres ressurser. Progressiv skatt er med på å utjevne de ujevnhetene.

 

Når det gjelder disse medisinene så er overlevelsesraten for brystkreft høyere enn noen annen kreftform. Det er andre pasienter som kan hjelpes mer for mindre.

 

Og sist men ikke minst, så er det snakk om prioriteringer og for AS Norge er det viktigere med import av nye og ultra-dyre NAV-klienter enn å ta vare på folkene som allerede bor her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke jeg, ts kjefter på samfunnet. Alt er bare negativt med samfunnet i følge ts :)

Det som er saken er at ALLE skal ha rett til forsvarlig helsehjelp. Takker for gode innspill. Norge har råd til medisin og her er det snakk om prioriteringer. Alle kan få kreft og det er det ikke alle som er klar over. 

 

Ingen som har sakt det motsatte, jeg har ikke.

Bare kommenterte det du skriver.

Jeg har heller ikke sakt at de ikke skal kjøpe inn medisinen :)

Les din første post ts, for meg er det kjefting/syting osv :)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

 

Ikke jeg, ts kjefter på samfunnet. Alt er bare negativt med samfunnet i følge ts :)

Det som er saken er at ALLE skal ha rett til forsvarlig helsehjelp.

 

Ikke til enhver pris. Et sted må faktisk grensen gå. For at alle skal ha rett til forsvarlig helsehjelp, må vi unngå uforsvarlig pengebruk. Ikke at det nødvendigvis er det vi snakker om her.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Du mener at de som stikker unna store summer i skatteparadiser ikke er griske?

 

Og ironien er at det finnes ikke noen mer griske enn en sosialist.

 

Hva så? Det får du ta opp med sosialister, men jeg ser heller ikke relevansen. En grisk sosialist unndrar langt mindre fra samfunnet enn en grisk riking som de jeg har beskrevet her. Rikingen gjør uendelig mye større skade med griskheten sin.

Lenke til kommentar

Diskusjonen er umulig da det er umulig å gjøre rettferdige fordelinger av offentlige tjenester i vårt samfunn slikt det er konstruert idag.

 

Når det gjelder preparatet Kadcyla, er det omdiskutert i alle europeiske land som har det som et legemiddel i bruk. Årsaken har flere sider. Helt konkret i Norge er det kost-nytte diskusjonen som råder. For det første er brukergruppen ganske så snever. Statistikken viser at Kadcyla gir en gjennomsnittlig livsforlengelse til 30.9 måneder vs. 25.1 måneder med tradisjonelle preparater. Prisen? $95,000,- pr pasient. 

Spørsmålet blir derfor om millionene vi hadde brukt på å forlenge livet til noen få, kunne ha blitt brukt til å redde livet på flere?

Og det er det man har gjort, og funnet ut at "The needs of the many outweigh the needs of the few".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke jeg, ts kjefter på samfunnet. Alt er bare negativt med samfunnet i følge ts :)

Det som er saken er at ALLE skal ha rett til forsvarlig helsehjelp. Takker for gode innspill. Norge har råd til medisin og her er det snakk om prioriteringer. Alle kan få kreft og det er det ikke alle som er klar over.

 

Norge har forsvarlig helsehjelp og alle her til lands har rett på det.

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor skal de som har det vanskelig med helsa betale mer? Ta heller de griske drittsekkene som skjuler enorme summer i skatteparadiser.

 

Hvorfor skal en person som har det vanskelig med helsa og tjener 200.000,- betale like mye som en person som har det vanskelig med helsa og tjener 500.000,-? Personen med 200.000,- betaler da mye mer av pengene sine hvis vi regner i %, de par tusenlappene er mer verdt for en som har mindre..

 

Argumentet mitt handler ikke om at de som har det vanskelig med helsa skal betale mer, det handler om at de med mer penger bør betale mer.

 

Hvorfor skal en som allerede har bidratt med mye mer skatt betale mer enn en som har bidratt mindre? Hva er greia med å hele tiden skulle gi insentiver til å tjene lite? 

Lenke til kommentar

KAMP FOR VÅRE LIV

Norge så rik – har ikke råd til kreftmedisin

Milliarder ruller i skattelette

Milliarder ruller til skatteparadis

Legemiddelindustriens profitører

Helseforetakenes direktører

Milliarder inn håver

Når kreftsyke døde

Feller ingen tårer

For menneskeliv måles

I kroner og ører

Helsedepartementets passive strategi

Oljefondets millioner – hvor er Siv

Penger – profitt og tapte liv

Bli med i kampen for ditt og mitt liv

Gunn Pound

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...