Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier bryter kontrakt få dager før innflytting


Sandraker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde sikret meg leilighet med innflytting neste måned, skrevet under kontrakt for ett år og alt. Nå plutselig sier huseier at jeg ikke kan flytte inn alikevel fordi det skal "pusses opp" om tre måneder.

 

Synes dette høres helt høl i huet ut, har jeg noen rettigheter her?

Endret av Sandraker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge siden er det avtalen ble undertegnet, er avtalen tidsbestemt eller tidsubestemt, og hva er sagt i avtalen om utleiers oppsigelsesadgang?

Undertegnet for omtrent en og en halv måned siden. Tidsbestemt i ett år.

 

Det er ikke nevnt noe om utleiers oppsigelsesadgang.

Lenke til kommentar

Det følger av husleieloven § 9-2 første ledd at det skal stå i husleieavtalen at den ikke er oppsigelig. Står ikke dette kan den sies opp, noe som følger av § 9-2 annet ledd.

 

Et interessant spørsmål er om en følge av manglende opplysninger er at utleier kan si opp. Departementet skriver om bestemmelsen i Ot.prp.nr. 74 (2007-2008) s. 50 at følgen av at opplysningsplikten er brutt er at leieren kan si opp leieavtalen. Men jeg vil tro lovteksten slår gjennom her, hvor det eksplisitt vises til tre paragrafer som utelukkende gjelder oppsigelse fra utleier.

 

Kan avtalen sies opp - enten fordi det er avtalt eller fordi utleier har forsømt opplysningsplikten - gjelder det krav om saklig grunn. En slik saklig grunn er at "riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet fravikes" (min utheving). Generell oppussing er ikke nok, det må være oppussing som krever at ingen bor der.

 

Utleier kan bli erstatningsansvarlig for økonomisk tap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...