Gå til innhold

Denne mobilen har fingeravtrykkleseren bygget inn i selve skjermen


Anbefalte innlegg

Jeg tørr å holde en knapp på at Galaxy Note 8 kommer til å være først over "målstreken". Note serien blir som kjent hvert år lansert noen uker før den nye iphonen, og jeg tror at om apple har en fungerende telefon med dette, så har samsung også, så da vil samsung "vinne" siden deres lanseringsvindu kommer først :)

 

Dette er ren spekulasjon, med tanke på at ingen vet om noen av gigantene har fungerende telefoner i produksjon, og lanseringsvinduene kan endres (selv om det er tvilsomt med tanke på flere års tradisjon).

 

Min gjetning er derfor:

- HVIS en av gigantene har teknologien klar i år, så er samsung først med noen ukers margin.

- Videre tipper jeg at om den ene ikke har, så har ikke den andre heller

- Om ingen av dem har så tror jeg xiaomi blir først med en offisiell lansering på samme tidspunkt som de i fjor var først med en heldekkende skjerm (Mi Mix)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tek.no skrev: "Apple ble slått på målstreken"

 

Feil, og historieløst.

Først og fremst fordi historien ikke er skrevet ennå.

Det er nemlig den som først lanserer et mobilt produkt med slik fingeravtrykkleser i skjermen som regnes som den som først passerte "målstreken".

Lansering er pr def = fremvisning av fysisk enhet til utprøving for pressefolk samt offentliggjøring av enhetens fulle spesifikasjoner.

Fremvisning av kun en videosnutt på en messe er ikke lansering. Det er kun en annonsering. Annonseringer kan en hvilken som helst klovn få til med litt animasjoner og fænsy grafikk, men noe slikt er og blir kun en konsept-enhet.

Lanseringer er noe helt annet, og mye vanskeligere å få til, for det er kun lanseringer som beviser at selskapet bak behersker teknologien.

 

Lignende påstander har vi vært vitne til før. Eksempelvis ser jeg ofte at det påståes av historieløse klovner at LG var før Apple med å lansere en smarttelefon med heldekkende berøringskjerm og virtuelt tastatur, ettersom iPhone 1 ble lansert i 2007, mens LG som kjent annonserte sin telefon (KE850, også kalt LG Prada) høsten 2006. Men sjekker man lanseringsdatoene så ble iPhone lansert 9 januar 2007; http://www.tek.no/artikler/naa_er_iphone_lansert/35210

mens LG Prada ble lansert 18 januar 2007 (da ble endelig de fulle spesifikasjoner for denne offentliggjort); http://www.macnn.com/articles/07/01/18/lg.prada.phone.unveiled/

Ergo; på den datoen som iPhone ble lansert, så var LG Prada fortsatt kun en konsept-telefon.

Men ikke minst: da LG Prada endelig ble lansert 9 dager etter iPhone så viste den endelige offentliggjøringen av dens fulle spesifikasjonene at LG Prada allerede var utdatert, for i motsetning til iPhone så manglet den både flerberøring og WiFi. Og som vi alle vet; en telefon uten WiFi er ikke for særlig "smart" å regne.

 

Og nettopp DERFOR så er det lanseringsdatoen med offentliggjøring av fulle spesifikasjoner og fremvisning av fysisk enhet som avgjør hvem som er først over målstreken.

Så får vi håpe at også Tek.no skjønner dette.

RadonReady, var det ikke det nicket som ble kastet ut av forumet hos DinSide eller ITavisen eller noe (husker ikke hvor, men høres kjent ut) fordi du var litt i overkant entusiastisk og bastant angående Apple-produkter? Vet ikke om du er samme person forsåvidt, eller om jeg blander nicket ditt med noen andre.

 

Men en setning som dette må man jo bare le litt av:

"...med å lansere en smarttelefon med heldekkende berøringskjerm og virtuelt tastatur" =)

 

Apple var først ute med en smarttelefon. Eller ihvertfall slik vi kjenner smarttelefoner idag i stor skala. Holder det ikke at du sier det? Det er ikke vits å komme med smør på flesk, og skape nye kategorier etc. Du høres ut som noen som jobber på EISA awards, som gir ut priser til stort sett hvert eneste halvgode kamera som kommer ut hvert år, og da er ikke prisene verdt så veldig mye lenger.

 

For om man skal dele det opp såpass mye så er ALLE produsenter først med noe. F.eks: "Produsent X var først ute med å lansere en TV større enn 32'' med integrerte rullehjul og lydløs vifte som samtidig også har støtte for multifjernkontroll + en halv scart-utgang".

 

Det betyr ikke at nevnte produsent var så veldig mer nyskapende enn andre. Men i reklamen ville de garantert ha sagt det at de var først ute med noen. OG det er akkurat slik du høres ut som også med setningen ovenfor.

 

Ellers var det bra.

 

Moderatormelding

 

RadonReady har gitt tilsvar hvor spekulasjonen er avvist. Det innlegget er flyttet til en annen tråd.

 

Endret av Hårek
Moderatormelding lagt inn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke rart det er en stor nyhet! Første gang slått på målstreken på 10år!

Betyr lite om Apple er først eller ikke, det er først når Apple lanserer det at det blir en nyhet.

 

 

Var Apple først ute med MP3 spiller? Telefon? Nettbrett? Smartklokke?

 

Ble alle 4 likevel markedsledere i sine produktgruppe? Jepp, fordi for Apple har det aldri vært viktig å være først ute med noe - men heller å være best. Og nettopp det er grunnet til at det blir en stor nyhet.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må jo være ganske fortvilende for apple folket nå, nå når de endelig skulle få være først ute med noe, så blir de jaggu slått på målstreken.

Men hva i alle dager er så viktig å ha sensoren i skjermen? Er jo egentlig en bagatell, spør du meg. At apple endelig får amoledskjerm må jo være en mye bedre nyhet enn en fingeravtrykkleser i skjermen. Men skal jeg tippe, så vil ikke apple få fingeravtrykksensor i skjermen, men en touchbar i nedre del av skjermen. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For en tåpelig overskrift - øver dere på å bli en del av VG? Hvis Apple kommer med dette har de garantert hatt prototyper lenge allerede. Til og med masseproduksjon må snart være i gang for de nye telefonene.

 

Ja, og? Det er jo tilfelle med denne også? Dette er neppe første prototype.

 

AtW

 

Ja, og: Apple er ikke slått på målstreken.

Kommer det på iPhone 8 er de faktisk først ute med masseproduksjon ;)

 

 

Apple kan være slått på målstreken, de kan ikke være det. Hvem vet. Poenget er at "apple har hatt prototyper allerede", ikke er noe argument den ene eller andre veien, for andre produsenter operer også med tidlige prototyper.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at jeg hater touchbar på MBP håper jeg virkelig ikke det kommer noe liknende på telefonen min. Skulle gjerne betalt en del ekstra for å få et vanlig tastatur på min ellers nesten perfekte laptop.

 

Når det er sagt; jeg har vanskelig for å se for meg en situasjon der jeg ikke bestiller toppmodellen av iPhone i år også. Det er jo ikke som om det finnes noe reelt alternativ.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Når det er sagt; jeg har vanskelig for å se for meg en situasjon der jeg ikke bestiller toppmodellen av iPhone i år også. Det er jo ikke som om det finnes noe reelt alternativ.

 

 

Dette her kan du vel umulig tro på selv. Når et samlet pressekorps og bortimot samtlige tester i hele verden har andre telefoner som litt bedre eller like gode så henger ikke det du sier på greip.

 

Selv om du er dypt investert i Apple-universet fra før, og har kun Apple-produkter der det er relevant så kan du fint jobbe opp imot f.eks en Android-telefon.

 

Jeg skriver dette på Macbooken min, og den er synkronisert med Sony-telefonene mine, Amazon og Samsung-nettbrettene, PS4'en, den stasjonære PCen og i tillegg til mitt halvsmarte 4K TV fra Toshiba. Også Amazon Fire Stick og Google Chromecast som jeg har for den del. Alt fungerer, på tvers av enheter. På de apper som lar seg gjøre, er alt 100% synkronisert (som f.eks musikkapper, kalender, Netflix, Prime, NRK, Plex, Firefox og Chrome etc for å nevne noen innen underholdning ).

 

Om jeg hadde måttet gå over til Iphone idag så hadde 90% av tingene mine også fungert der. Men jeg ser ikke på Iphone som noe bedre produkt enn toppmodellene hos Android, så jeg ser ikke vitsen.

 

Men selvsagt er Iphone et reelt alternativ, på samme måte som Xperia XZ Premium eller Galaxy S8 eller Huawei P10 ville vært et reelt, og på enkelte måter ( ikke bare subjektivt sett) også et mye bedre alternativ.

 

At du på død og liv kun må ha Apple-produkter er din sak, men da får du skrive det på en måte som lar seg forstås også.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Android daglig, men for meg er det ikke et alternativ når jeg har valget selv.

 

Teknisk sett er det selvsagt fullt fungerende, men jeg må gi slipp på så mye av det jeg liker og få så mye jeg ikke ønsker at det er uaktuelt. At noe fungerer er en ekstremt lav terskel, jeg stiller mye høyere krav enn det.

 

(Det er 100% pga software forresten, maskinvaren til konkurrentene er minst like god som Apple sin.)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må jo være ganske fortvilende for apple folket nå, nå når de endelig skulle få være først ute med noe, så blir de jaggu slått på målstreken.

 

Virkelig?

Hvilken lansert fysisk enhet kan du referere til som har fingeravtrykksensor innebygd i skjermen, og som derfor kan sies å ha slått Apple på målstreken.

 

Du fikk vel med deg at telefonen fra Vivo som omtales i artikkelen over kun er for en konsepttelefon å regne all den tid den kun er demonstrert via en videosnutt, hverken er lansert eller har sine fulle spesifikasjoner offentliggjort?

Og hvorfor skal egentlig noen som helst fortvile over historie som ennå ikke er skrevet?

Eksempel: i midten av september for to år siden kunne vi til vår overraskelse f.eks lese på DinSide at Huawei hadde slått Apple på målstreken (sitat): "Huawei slår Apple med Mate S. Kommer også med «Force Touch» – før Apples nye iPhone."

http://www.dinside.no/mobil/huawei-slar-apple-med-mate-s/61022104

Men siden DinSide ikke klarte å skille skikkelig mellom begrepene ANNONSERING og LANSERING, i likhet med Tek.no her, så ble dette helt feil. For da historien til slutt skulle skrives, så var Apple likevel den aller første som hadde lansert Force Touch med iPhone 6S som ble lansert i sept 2015. Huawei slapp Force Touch da Mate S endelig ble lansert måneden etter.

 

Men de historieløse, slike som deg, anerkjenner selvfølgelig ikke forskjellen.

Lenke til kommentar

 

Det må jo være ganske fortvilende for apple folket nå, nå når de endelig skulle få være først ute med noe, så blir de jaggu slått på målstreken.

 

Virkelig?

Hvilken lansert fysisk enhet kan du referere til som har fingeravtrykksensor innebygd i skjermen, og som derfor kan sies å ha slått Apple på målstreken.

 

Du fikk vel med deg at telefonen fra Vivo som omtales i artikkelen over kun er for en konsepttelefon å regne all den tid den kun er demonstrert via en videosnutt, hverken er lansert eller har sine fulle spesifikasjoner offentliggjort?

Og hvorfor skal egentlig noen som helst fortvile over historie som ennå ikke er skrevet?

Eksempel: i midten av september for to år siden kunne vi til vår overraskelse f.eks lese på DinSide at Huawei hadde slått Apple på målstreken (sitat): "Huawei slår Apple med Mate S. Kommer også med «Force Touch» – før Apples nye iPhone."

http://www.dinside.no/mobil/huawei-slar-apple-med-mate-s/61022104

Men siden DinSide ikke klarte å skille skikkelig mellom begrepene ANNONSERING og LANSERING, i likhet med Tek.no her, så ble dette helt feil. For da historien til slutt skulle skrives, så var Apple likevel den aller første som hadde lansert Force Touch med iPhone 6S som ble lansert i sept 2015. Huawei slapp Force Touch da Mate S endelig ble lansert måneden etter.

 

Men de historieløse, slike som deg, anerkjenner selvfølgelig ikke forskjellen.

Her var det mye rart. Force touch? Trykkfølsom skjerm, kalles det, og du kan da ikke innbille deg at Apple var først ute med det?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Android daglig, men for meg er det ikke et alternativ når jeg har valget selv.

 

Teknisk sett er det selvsagt fullt fungerende, men jeg må gi slipp på så mye av det jeg liker og få så mye jeg ikke ønsker at det er uaktuelt. At noe fungerer er en ekstremt lav terskel, jeg stiller mye høyere krav enn det.

 

(Det er 100% pga software forresten, maskinvaren til konkurrentene er minst like god som Apple sin.)

Så gi oss noen konkrete eksempel da. Hva er det din iphone kan gjøre som ikke en android klarer? Og hva er det android tilbyr som du mener er unyttig og plagsomt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

For en tåpelig overskrift - øver dere på å bli en del av VG? Hvis Apple kommer med dette har de garantert hatt prototyper lenge allerede. Til og med masseproduksjon må snart være i gang for de nye telefonene.

 

Ja, og? Det er jo tilfelle med denne også? Dette er neppe første prototype.

 

AtW

 

Ja, og: Apple er ikke slått på målstreken.

Kommer det på iPhone 8 er de faktisk først ute med masseproduksjon ;)

 

 

Apple kan være slått på målstreken, de kan ikke være det. Hvem vet. Poenget er at "apple har hatt prototyper allerede", ikke er noe argument den ene eller andre veien, for andre produsenter operer også med tidlige prototyper.

 

AtW

 

Ja, og? Er du enig med overskriften? Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...