Gå til innhold

TEST: Nokia 3310 (2017)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kan man ringe med den? Og svare på oppringning? Og slå den av og legge den fra seg? Det er vel det viktigste med en telefon.

 

Isåfall burde vel denne få dårlig score, da telefoner med den funksjonaliteten koster under det halve?

 

AtW

 

Å slå den av er den desidert viktigste funksjonaliteten en telefon kan ha.

Lenke til kommentar

 

Kan man ringe med den? Og svare på oppringning? Og slå den av og legge den fra seg? Det er vel det viktigste med en telefon.

 

Isåfall burde vel denne få dårlig score, da telefoner med den funksjonaliteten koster under det halve?

 

AtW

Så billigst er per def alltid best?

Lenke til kommentar

 

 

Kan man ringe med den? Og svare på oppringning? Og slå den av og legge den fra seg? Det er vel det viktigste med en telefon.

 

Isåfall burde vel denne få dårlig score, da telefoner med den funksjonaliteten koster under det halve?

 

AtW

Så billigst er per def alltid best?

 

 

Om den oppfyller alle krav du har til produktet? Ja, da er billigst best, og Suntecs opplistede krav oppfylles av telefoner som koster under det halve.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan man ringe med den? Og svare på oppringning? Og slå den av og legge den fra seg? Det er vel det viktigste med en telefon.

 

Isåfall burde vel denne få dårlig score, da telefoner med den funksjonaliteten koster under det halve?

 

AtW

Så billigst er per def alltid best?

 

 

Om den oppfyller alle krav du har til produktet? Ja, da er billigst best, og Suntecs opplistede krav oppfylles av telefoner som koster under det halve.

 

AtW

 

Nei, den oppfyller ikke alle krav. Det gjør vel ingen telefoner på det norske markedet så langt? Den må også ha mulighet for flere simkort. Har selv en 'Nokia' med to simkort og en av de minste mobiler som finnes. ZYQ. Den tar fire simkort og måler kun 3x1,5x9 cm

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan man ringe med den? Og svare på oppringning? Og slå den av og legge den fra seg? Det er vel det viktigste med en telefon.

 

Isåfall burde vel denne få dårlig score, da telefoner med den funksjonaliteten koster under det halve?

 

AtW

Så billigst er per def alltid best?

 

 

Om den oppfyller alle krav du har til produktet? Ja, da er billigst best, og Suntecs opplistede krav oppfylles av telefoner som koster under det halve.

 

AtW

 

Nei, den oppfyller ikke alle krav. Det gjør vel ingen telefoner på det norske markedet så langt? Den må også ha mulighet for flere simkort. Har selv en 'Nokia' med to simkort og en av de minste mobiler som finnes. ZYQ. Den tar fire simkort og måler kun 3x1,5x9 cm

 

 

Om du har andre krav enn du listet opp (ringe, og slå av), så blir jo vurderingen såklart annerledes, men det var det du listet opp. Med dobbel sim som ekstra krav får man dog fortsatt telefoner til under halve prisen av 3310 som oppfyller kravene dine.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har den faktisk "Strikkmotor av ukjent opphav"?

 

Det er litt skremmende at idèen at noen kjøper telefon primært for å snakke i den ser ut til å være helt fremmed for tek.no. Jeg anser telefonen som KISS (keep it simple stupid), en hedersbetegnelse som er kraftig undervurdert. Veldig liten og 1 mnd standby er egenskaper som endrer bruken og gjør at smarttelefoner neppe er et reelt alternativ.

Lenke til kommentar

markwes: Vel, det er neppe faktisk en strikk som driver den. Men all den stund det ikke ser ut til å være opplyst eksakt hva slags SoC den har, ble det det som havnet i faktaboksen.

 

Poenget er at selv helt ordinær menynavigasjon går tregt her.

 

Og som ATWindsor sier; det begynner å bli litt på hell også for feature phones i områder der disse tradisjonelt har solgt friskt. Android-telefoner har begynt å bli vesentlig billigere, og selv de enkleste - hvor trege de enn måtte være, *kan* faktisk ting de behøver å kunne. Eksempelvis er mange av områdene der slike som 3310 har stått sterkt, også en del av områdene der banktjenester på mobilskjermen faktisk er ganske aktuelle - fordi banktjenester tradisjonelt har hatt lite tiltro der, og kontanter har stått sterkt frem til i dag. Med andre ord er mobilbanktjenester enkleste vei til å slippe å gå rundt med lommene fulle av penger - og mange steder ønsker man ikke å gå rundt med kontanter - store eller små mengder.

 

Der en nostalgikonsoll fra Nintendo er utstyrt med oppskalering og HDMI og alt det et moderne liv for en gammel konsoll behøver - stiller saken seg litt annerledes i et mobilnett. Her går verden videre - og tilkoblede ting bør henge med.

 

2G på 900 og 1800 er i dag en veldig grei løsning dekningsmessig - men både 3G og 2G luktes det nå mange steder på en gradvis avvikling av, fordi frekvensene trenges. Foreløpig er vel det siste jeg har hørt at Telenor skal henge fast på sin ganske lenge (2024 var det snakk om), men drar du et sted der noen har gjort andre prioriteringer risikerer du at dekningen faller ut ganske bratt.

 

Og - slik jeg kjenner kjernegruppen av veldig enkle telefoner er det ofte snakk om folk som også foretrekker litt substansielle knapper til å trykke på. Det har ikke 3310, så en viktig del av kjernepublikummet faller bort, selv om de små knappene er aldri så fysiske.

 

Å nerde seg frem til hvilke tjenester man kan legge inn og hva man tross alt kan gjøre med den er enkelt og greit å utforske grensene for hvor nyttig den kan være, og hører etter min mening helt soleklart hjemme i testen - selv om få kommer til å faktisk gjøre det.

 

Til slutt; svake oversettelser, og instruksjoner i menyer og innstillinger som refererer til elementer som har byttet navn eller ikke fortsatt ligger i menyene, gjør den betydelig mindre intuitiv enn den hadde trengt å være. Også en faktor jeg tror er svært viktig for kjøperen som kun vil ha en enkel telefon.

 

En annen fordel man hadde fått med oppdatert nettverksstøtte var HD-voice, som gir bedre kvalitet under vanlige lydsamtaler. Og det er da noe som de som jakter enkle mobiler også i Norge burde sette pris på.

 

Disse telefonene har eksistert i bakgrunnen av Nokia-stormen i alle år. Og selv om du kanskje ikke finner dem frontet på Komplett eller i Prisguiden, finner man dem støtt i billigkurver på steder som Clas Ohlson. Det har ikke vært umulig å kjøpe en enkel telefon selv om fokuset ikke har ligget der de siste årene.

 

Og ... er utgangspunktkjøperen av 3310 en person som vet at han eller hun bør ha et minnekort til den? Selv om den tar bilder som ser litt ut som tegneserietegninger, har den jo bare plass til fire av dem i slengen.

 

Synkronisering av kontakter mot Google eller andre tjenester hadde også vært en udiskutabel fordel som også enkle brukere ville satt pris på.

 

Etter min mening burde Nokia/HMD Global lagt mer innsats i det når de først gjenopplivet et så legendarisk navn som 3310 er.

 

Og ... vel, dersom den ikke siktet seg inn mer på nostalgi-trenden enn på folk som allerede bruker og er fornøyde med enkle telefoner - hvorfor frontes den og er konstant utsolgt her til lands, da? Det er en del ting som skurrer her. Hadde den hatt en finslipt brukeropplevelse og bare bittelitt innsats for å sørge for at den støtter nyere teknologier, synkronisering, talekvalitet og bilder som ikke ser ut som de denne tar - hadde dette vært en prima telefon. Både som hovedenhet for de som ikke vil ha noe mer, og som nummer to for de som alt har en dyr mobil de er fornøyde med. Men det blir litt *for* frakoblet verden dette her.

 

Nintendos Mini-konsoller er oppdaterte for verden vi lever i, selv om spillene er de samme. Det er en veldig viktig forskjell, selv om det er fort gjort å tenke at masseshopperne av 3310 og av (S)NES Mini Classic kan være de samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje Tek bør lage en "retest" av denne mobilen, av en tester som ikke forventer at det skal være en smarttelefon??

 

Og hvorfor kommer dere med tips til alternative telefoner som er smarttelefoner og koster det dobbelte, når hovedsegmentet som er interessert i denne telefonen ikke vil ha smarttelefon? Kanskje dere heller bør sammenligne med Nokia 150, 230 eller telefoner av samme klasse.

 

https://www.nokia.com/en_int/phones/all-phones?utm_content=nokia-nav

Lenke til kommentar

For å argumentere videre mot Fjarle så:

1. Den er en KRAFTIG oppdatering fra "orginalen" når det gjelder mobil data (om enn ikke 4g, men ingen andre super billige telefoner har 4G så vidt jeg vet (korriger meg gjerne), farger!!!, minnekortstøtte, kamera, dual sim), ringetoner, mediaspiller, applikasjonssøtte, bluetooth, fm-radio (som jeg garanterer ikke slutter å virke fordi FM båndet legges ned) og til slutt, avsindig mye bedre standby- og tale-tid. Synes det er en ganske så KRAFTIG oppdatering jeg.

 

Mens i forhold til Nintendo så er du happy med at du får HDMI inngang... and that's it.. pixelene på NES mini er bare blitt større!.. Ikke at jeg misliker konsollen, men sammenlign nå produkter på like nivåer da mann. NES er ikke oppdatert til dagens standard, den har et oppdatert interface, men det gjør den ikke til en moderne konsoll på noen som helst måte. Den gjør det bare enklere for folk å faktisk bruke den med nyere tv'er. Grensesnittet har ikke fått noen oppdateringer i spillene, kontrollene er om enn litt værre enn orginalen, men det er en smakssak.. Meh.. Nå har jeg sløst bort nok tid på dette..

 

Ha en fin fin dag!!

Lenke til kommentar

Fredrik: denne telefonen er laget for ironigenerasjonen med masse overflødig spenn. Hvis du tror afrikanere kjøper en tøysetelefon som denne, en remake av en telefon fra 90-tallet, når det kryr av billige ekte og moderne, svært billige, kinesiske smarttelefoner, så misforstår du Afrika.

 

Absolutt ikke -Jeg jobber i Afrika og har gjort det i mange år. snitt pris på en "billig" tlf som ikke er kopi eller brukt ligger på rundt 500 NOK og denne tlf vil kost rundt 400 NOK i Uganda og vil selge meget godt!

Lenke til kommentar

Var faktisk inne og trykket på en, og jeg får si som tek.no at denne telefonen var helt unødvendig. Ok så var det nostalgi, men det er utrolig dårlig laget, se på mini og betle de er nye biler i gammel innpakking. Så hvorfor gjør ikke Nokia det, teknologi er billig i dag. Fått et nytt Android i siste utgave og de mulighetene det gir i gammel innpakking... Da hadde man snakket!

 

Og det argumentet om at ikke håndverkere trenger avanserte telefoner, det er litt feil. Jeg synes jo alle går rundt med siste telefon eller en cat.. Har enda ikke møtt en med en enkel telefon jeg.

Lenke til kommentar

Du er nok ikke i målgruppen til denne telefonen heller da. For de som bare trenger en telefon man kan ringe med så er det batteritid som gjelder og gjerne at den tåler en trøkk. Vet for eksempel at den er populær i mine kretser som første telefon til barna. Laaaaaang batteritid og den er lett å ta med. Sikkert ikke så dom om du skal på fisketur noen uker i villmarka heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...